Balet s copyrightem: Amerikana ve Státní opeře

  1. 1
  2. 2
  3. 3

Na Amerikanu III  do Státní opery by měl jít každý, kdo se jen trochu zajímá o kulturu. Aby viděl na vlastní oči, co v americkém baletu 20. a 21. století patří ke světové špičce. O čem jsme si desítky let mohli jen číst a co teď můžeme vidět alespoň zprostředkovaně v provedení  zreorganizovaného baletu Národního divadla na scéně Státní opery.Z choreografií americké provenience vybrala dramaturgie baletu Národního divadla tituly vskutku reprezentativní. Ve dvou premiérách 25. a 26. října nabídla tři opusy renomovaných choreografů, jejichž díla jsou chráněna copyrightem: Theme and Variations George Balanchina (nastudování Victoria Simon), In the Middle Somewhat Elevated od Williama Forsytha (nastudování Jodie Gates) a  Fancy Free Jerome Robbinse (nastudování Jean-Pierre Frohlich a Bart Cook).

Copyright chrání kodifikované baletní texty před svévolnými zásahy případných dalších inscenátorů a zaručuje co největší autenticitu původního choreografického záměru. Baletní obecenstvo pak může svůj oblíbený titul sledovat v provedení různých uměleckých souborů a porovnávat umělecké kvality i osobní přínosy  jednotlivých baletních interpretů.

Theme and Variations patří k nejžádanějším titulům baletního repertoáru.Zakladatel amerického baletu George Balanchine je vytvořil   na 4.větu Orchestrální suity Nr.3 G-Dur op. 55 Petra Iljiče Čajkovského v americkém Ballet Theatre roku 1947 jako vizuální symfonii klasického tance. Jiskřivá choreografie  je výzvou pro baletní sólisty i soubor nejen pro svou náročnost, ale i renomé, jež si vydobyla. Postavena pro legendární primabalerínu Alicii Alonso a jejího partnera Igora Youskevitche, byla záhy po premiéře označena kritikou za nejobtížnější  titul klasického repertoáru. Představuje vrchol interpretační dokonalosti  baletních umělců a jejich schopnosti nejen vytančit struktury hudební formy, ale zejména vyjádřit proměnlivý hudební  obsah.Je obecně známo, že touto nesujetovou choreografií baletní klasiky Balanchine vzdal hold svému předchůdci Mariusu Petipovi, jeho Spící krasavici a baletu Mariinského divadla v Sankt Petěrburku. Zde v letech 1913 až 1921 vystudoval Hudební konzervatoř a Carskou divadelní školu (dnes Akademii baletu Agrippiny Vaganové) a poté tři roky tančil v baletu Mariinského divadla a vedl vlastní soubor Mladý balet.Taneční charakter Čajkovského Orchestrální suity Nr.3. G-Dur z roku 1844 je nepřehlédnutelný a svými názvuky předjímá partituru baletu Spící krasavice, která vznikla o pět let později. Po zpřístupnění  originálních partitur Petipových baletů v Divadelní knihovně Harvardské univerzity v americkém Bostonu vyšlo najevo, že Balanchinovy Theme  and Variations evokují zářivost choreografického textu  Spící krasavice konkrétními citacemi krokových vazeb.

Po evropské premiéře na zájezdu American Ballet Theatre v Londýně a Paříži roku 1950 Theme and Variations postupně zakotvily ve všech renomovaných baletních souborech světa: v Evropě, Kanadě, Austrálii V roce 1960 je Balanchine zařadil do svého vlastního souboru New York City Ballet. Prvního ruského nastudování roku 1986 ve svém rodišti Sankt Petěrburku se už Balanchine nedožil.

Do baletu pražského Národního divadla doputovaly Theme  and Variations  po šedesáti pěti letech svého slavného scénického života. Inscenátorka Victoria Simon ve spolupráci s baletními mistry Veronikou Iblovou a Jiřím Horákem dostala nesnadný úkol: realizovat technicky a stylově náročnou inscenaci čisté baletní klasiky se souborem v novém složení po reorganizaci. Mezi jeho osmdesáti členy našla dvacet sólistů pro dvě obsazení symetricky koncipované kompozice, která vychází ze struktury hudebních variací, zakončených polonézou. V choreografii se proplétá tanec primabaleríny a jejího partnera s tancem čtyř sólistek a čtyř sólistů a  s baletním souborem osmi tanečnic s partnery. Jména zúčastněných členů corps de ballet nejsou bohužel v programu uvedena.

Jisté je, že baletní soubor Národního divadla se v této ambiciózní inscenaci představil jako kolektiv profesionálně zdatných interpretů, schopných oživit nejnáročnější baletní díla ve scénické podobě. Pro dosažení úrovně špičkových zahraničních souborů má však ještě skryté rezervy v technice velké baletní klasiky. Pro balet Národního divadla je inscenace výzvou k dalšímu uměleckému vzestupu. Až soubor předvede Balanchinovy Theme and Variation  s temperamentem a partnerským prožitkem z tance, jakým se tančí například italská tarantela (ostatně Balanchinovu Tarantellu na hudbu Louise Gottschalka z roku 1964 už měl balet Národního divadla v programu), pak bude moci s klidným svědomým usnout na vavřínech své dokonalosti.Gloriolou slávy ověnčený ústřední sólový par tančí Nikola MárováAdamem Zvonařem, v druhém obsazení Miho Ogimoto a Alexandre Katsapov. Mně osobně Katsapovo pojetí oslovilo nejvíce. Katsapov jako opravdový „danseur noble“ nepředvádí jen sebe, ale elegantním tancem rozvíjí dialog se svou partnerkou a v sólových variacích i s obecenstvem. Nikola Márová  tančí svůj brilantní part  v čisté pohybové kresbě, s úsilím o balanchinovskou neokázalost a radost z tance. Ovšem v partnerovi Adamu Zvonařovi nenalézá vnitřní odezvu. Jeho zaměření na dokonalost vlastních předváděných pas je příliš zřejmá. Obdobně působí Miho Ogimoto, dokonalá v tanci, ale chladná ve výrazu ke svému partnerovi.Sám Balanchine byl velmi skeptický k otázce další existence baletních děl po jeho smrti. Jeho slova: „Budou si pamatovat kroky, ale zapomenou jejich smysl“, se sama evokují v častých provedeních jeho baletů. Zejména u těch souborů, které Balanchinovi připisují „vynález abstraktního baletu“, což je termín, s nímž Balanchine sám nesouhlasil.

0 0 vote
Ohodnoťte článek
  1. 1
  2. 2
  3. 3

Hodnocení

Vaše hodnocení - Theme and Variations -Balanchine (ND Praha)

[yasr_visitor_votes postid="31340" size="small"]

Vaše hodnocení - In the Middle Somewhat Elevated -Forsythe (ND Praha)

[yasr_visitor_votes postid="31342" size="small"]

Vaše hodnocení - Fancy Free -Robbins (ND Praha)

[yasr_visitor_votes postid="31344" size="small"]

Mohlo by vás zajímat


1 Komentář
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments