Baletní panorama Pavla Juráše (23)

  1. 1
  2. 2
  3. 3
  4. 4

Tentoraz: 
– Jiří Bubeníček rozpráva Príbeh vojaka  
– „Kultura je nesmírně důležitá!“,
hovorí baletná hviezda a choreograf Jiří Bubeníček
– Absolventské predstavenia Taneční konzervatoře hlavního města Prahy
– Sólisti baletu Národného divadla na turné
– Podmienka zániku Pražského komorního baletu
– Neumeierova (ne)smrteľná Dáma s kaméliami
– Robert Balogh ukazuje deťom svet baletu už desať rokov   
***

V Musiktheater im Revier v nemeckom Gelsenkirchene má 23. júna premiéru nový balet od Jiřího Bubeníčka Príbeh vojaka v spoločnom večere s druhým Stravinského dielom Orfeom v choreografii Cathy Marston. Je to len druhýkrát, čo sa Bubeníček na konkrétnu dramaturgickú ponuku posúva od voľnej autorskej tvorby k presne definovanému dielu, ktoré má choreograficky inscenovať. Známe dielo, ktoré vzniklo v roku 1918 a je hlavne podmienené obmedzenými možnosťami vojnových rokov nielen skladateľa, ale aj pri uvedení. Čo však nie je však žiadna škoda, pretože vzniklo zovreté komorné dielo pre sedem hudobníkov, rozprávača, ktorý nahrádza vokálne party a troch tanečníkov určených pre pantomímu (vojak, diabol, princezná), ktorí sú nositeľmi dejových situácií. To ale neovplyvnilo skladateľove zložité experimenty na poli kompozície, ktoré začal v Svätení jari. V časti „Malý koncert” atomizované rytmy ukladá jeden nad druhý, takže znejú súčasne rytmy v 5/4, 4/8 a 3/8 metre. Táto hudobná polymetrika akoby bola aj základom možných vrstiev výkladu tohto zdanlivo banálneho rozprávkového námetu podľa rozprávky Alexandra Afanasieva, ktoré do libreta spracoval švajčiarsky básnik Charles Ferdinand Ramuz, s ktorým sa Stravinskij vo vojnou zmietanej Európe v švajčiarskom exile stretol. Vojak hrá s diablom karty o svoje husle. Vojak prehráva, diabol mu husle berie a ako náhradu mu sľubuje bohatstvo a šťastie. Vojak však diabla prekabáti, získa svoje husle naspäť a má na istý čas bohatstvo, šťastie i svoju dušu. Nakoniec však diabol aj tak uchmatne vojakovi dušu a vojak zomiera. Netreba pripomínať, že vojakove husle sú samozrejme symbolom duše. Po L´Heure Bleue je to už druhý balet v tomto roku, ktorý Jiří Bubeníček choreografuje. Scénu navrhol Otto Bubeníček a pod kostýmami je podpísaná známa francúzska kostýmová výtvarníčka Elsa Pavanel.Tu je Jiří Bubeníček v našom rozhovore:

Pracujete teraz choreograficky v menších súboroch, po veľkých súboroch ako boli Drážďany alebo Viedenská štátna opera. Je to veľký rozdiel? Majú také menšie súbory čo do počtu tanečníkov, dostatok disponovaných tanečníkov pre váš pohybový slovník?

Jak víte, pracoval jsem už v mnoha velkých i malých souborech. Jako je Hamburg Ballet, New York City Ballet, Zürich Ballet, Semperoper Ballet a mnoha další. Mezi malými a velkými soubory nedělám rozdíl. Je to vždy příležitosti nachoreografovat novou věc, zlepšovat se co nejvíce jako choreograf a režisér. Každá práce mě pohání dopředu a z každé příležitosti mám mnoho zkušenosti pro další práci. Ale samozřejmě, i když je soubor malý, je nutná kvalita souboru, kvalita tanečníků ale také vedení a divadelní technika. Vše si nejprve prověřím než souhlasím s nabídkou. Výborný příklad byl Stuttgartský soubor Erica Guathiera – Gauthier Dance. Soubor je malý, ale mladý, super nálada, energie, mnoho talentu, krásné moderní divadlo, dobré baletní sály a všichni velice pracovitý. Práce neboli proces na sále je pro mě nejdůležitější! Mám rád pohodu! Nesnáším stres nebo práci bez respektu k tanečníkům!

Skúšali ste v Amerike, teraz v Nemecku, je rozdiel v zložení týchto súborov a prístupe k príprave novej premiéry?

V North Carolina Dance Theater byla skvělá práce. Byl jsem velice inspirovaný, jak se tam dře. Každý den jsme byli na sále kolem šesti hodin. Tanečníci pracují na plno a to měli ještě dvě další choreografie. Také světla. V Evropě je normální vytvářet světla několik hodin. Z mých zkušeností před premiérou pět hodin na kratší věc je standard. V Americe jsou ale čas peníze a tak se musí pracovat rychle a hlavně kvalitně. Hlavní osvětlovač byl na mnoha mých zkouškách, takže si vše připravil, a když jsem přišel na moji první světelnou zkoušku, bylo vše hotové! Nevím jak to udělal, ale přesně tak jak jsem si to důkladně připravil sám, bez toho aby něco věděl! (smích) To samé bylo i v New Yorku! Vím také, že každý soubor si musí zajistit svůj rozpočet na sezónu. Takže se dělají různé akce. Například jsem měl večeři s ředitelem souboru a se sponzorem, který sponzoroval vytvoření mé choreografie. V Německu je snad každý soubor, který znám dotovaný státními penězi. Proto si vážím Německa! Skoro každé městečko v Německu má baletní soubor. Jedny z nejlepších souborů na světě jsou v Německu. Hodně peněz jde na kulturu a tak to má být! Kultura je nesmírně důležitá!

L´Heure Bleue – Modrá hodina je váš prvý komický balet, ako sa táto komika prejavuje?

Asi bych to vyjádřil, že je to komika, která je elegantní a nenápadná. Můj cíl nebyl za každou cenu rozesmát obecenstvo, ale vždy je něčím novým překvapit. Byl jsem rád, protože se diváci hodně smáli. I dokonce někde kde jsem to naplánoval.

Vo svojich baletoch sa venujete skúmaniu podôb lásky, „modrá hodina“, Paríž, svitanie, ruže, to vyzerá na veľký milostný príbeh… ?

Ne je to bez konkrétního velkého dramatického příběhu. Skládá se spíše s malých příběhů mezi ženou a mužem. Paříž, růže, svítání, staré obrazy z pařížského Louvru byla spíše inspirace na náladu, barvu kostýmu, světla a styl baletu.

Príbeh vojaka alebo Osud vojaka, je zložitý titul. Doposiaľ ste hlavne pracovali na autorských projektoch, s voľnou dramaturgiou hudby i diela. Nezväzuje vás príliš Stravinskij?

Naopak. Je to styl hudby, kterou mám rad! I když jsem se Stravinského hudbou ještě nepracoval. Ale jako tanečník jsem tančil v mnoha baletech od Stravinského a ta hudba je mi blízka! Moc se těším!!!

… a čo trebárs Kylián, ktorý inscenoval rovnaké dielo?

Pan Kylián je pro mě něco jako Budha. Mistr mistrů! Nedávno přijel do Drážďan a pracovat s ním je vždy celoživotní zážitek! Moc si ho vážím!

  1. 1
  2. 2
  3. 3
  4. 4

Mohlo by vás zajímat


Komentáře. Respektujte prosím pravidla diskuze.

Please Login to comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

  Subscribe  
Upozornit na