Baletní panorama Pavla Juráše (27)

  1. 1
  2. 2
  3. 3
  4. 4
  5. 5

Tentoraz:
– V Brne štartuje festival ProART
– „Lidi budou potřebovat emoce“, hovorí otec festivalu Martin Dvořák
Duša čajky Johna Neumeiera 
– Stará Európa tancuje celý mesiac vo Viedni 
***

Dnes prerušíme hodnotenia uplynulej sezóny od šéfov, umelcov, pretože19. júla začína v Brne festival ProART, ktorého jubilejný ročník si zaslúži pozornosť. Festival sa formálne skladá z dvoch častí. Prvou sú umelecké ateliéry, respektíve workshopy, ktoré ponúkajú profesionálom i širokej laickej verejnosti výučbu v disciplínach – tanec, herectvo, spev a fotografia, klavír, gitara, kresba a kreatívne písanie. V tom je festival Martina Dvořáka celkom jedinečný, že ponúka most medzi svetom profesionálov a tými, ktorí pre umenie žijú, ale nevenujú sa mu profesionálne a chcú sa dostať na vyšší, povedzme level, pretože hodne vedia a nechcú opakovať a učiť sa s mládežou nejaké základy. Kurzy sa konajú celý deň, sú odstupňované podľa obťažnosti, ale zároveň si každý účastník môže denný rozvrh nakombinovať sám. Týždenný výukový blok potom končí ukážkami na javisku, kde je verejnosti a účastníkom kurzov medzi sebou navzájom, predstavený výsledok sedemdňového snaženia. Druhou časťou festivalu je večerný program, ktorý predstavuje všetkých pedagógov – aktívne činných umelcov – v ukážkach z ich repertoáru a navyše pozýva i ďalších hosťov v koncertných, tanečných či divadelných predstaveniach. Občianske združenie ProART navyše nefunguje len v lete, ale festival a workshopy sú len vrcholom na pomyselnej čiare aktivít a kurzov, ktoré prebiehajú celý rok. Tento jubilejný desiaty ročník ponúka možnosť vybrať si z 32 pedagógov zo štrnástich krajín, ktorí sa zídu v Brne a Prahe. Na tému festivalu a aktivít ProARTu som si pohovoril s Martinom Dvořákom, s ktorým som si užil veľmi akčný rozhovor medzi väčšinou nezhovorčivými tanečníkmi.Jubilejný desiaty ročník vášho festivalu ProART, čo to pre vás znamená okrem hodne práce a organizovania?

Je to pořád stejné množství práce a organizování, ale letos je to množství prostě jubilejní. Pro mě to znamená určité ohlédnutí zpátky, co mi to dalo a co vzalo. Co jsem tím dal já a komu. Mělo a má to smysl? Jsou to spíše takové moje duševně-umělecké pochody. A pak se snažím s tím málem prostředků odvést prostě co nejlepší práci, a to je výzva.

Ako sa vám darí pre festival zaistiť finančnú podporu?

Tak to by bylo téma asi na samotný rozhovor. Řeknu to asi takto. V Čechách je to jedna velká politika a já na pivo s nikým nechodím. Letošní příděl z tuzemské kasičky je takový malý výsměch té desetileté tradici, ale vyšly nám prostě dva zahraniční granty, tak díky bohu za to. Nicméně rozpočet je o dvě stě tisíc menší než loni a to jsme se těšili, že se podesáté třeba rozšoupneme (smích) My vždycky stavíme rozpočet v návaznosti na uplynulý ročník a pak je to vždy horší a horší.

Váš festival je, dalo by sa povedať, pre všetkých. Nie je úzko profilovaný ako Masterclass Darie Klimentovej alebo workshopy Jana Kodeta. Je to z prevádzkových dôvodov alebo sa vám tá multižánrovosť páči?

Náš festival je na té multižánrovosti postavený, je to určitá filozofie spojování umění a dialogu mezi umělci. Darja je jistě více klasicky a kamenně-divadelně vyprofilovaná a především se zaměřuje na zahraniční studenty, Honza Kodet nevím, netroufám si posoudit. Prostě jsme odstartovali takový boom letních škol a ostatní se přidali. Snažíme se alespoň ty termíny nemít ve stejnou dobu. Krom jiného, oni dělají masterclasses, my ale celý festival s večerním programem. Ale zpět k té filozofii. Já se moc snažím o takovou osvětu mezi divadelními umělci, aby se vzájemně respektovali, ctili a podporovali. Já jsem během těch mnoha let u divadla zažil hodně nezájmu a ignorace ze strany kolegů jiných žánrů. A taky mě baví a myslím, že venku je to běžné a dnes již nutné, aby interpret byl všestranný – tudíž tanečník ovládal i hlas a herectví a podobně. Pro mne je komplexnost a všestrannost známkou určité lidské a umělecké otevřenosti a zralosti. Vyhraněnost je od slova hranice, bariéra, a proti tomu já se snažím bojovat. Keď sme u tej všestrannosti, v ktorej s vami súhlasím, myslíte, že je to chyba trochu aj školstva, alebo je to až doména, ktorú sa interpret má naučiť v praxi?

Myslím, že je to z části vinou školství a z části vinou předpojatosti a částečně i inteligence. Někdo chce mít své jisté a dojít úspěchu co nejrychlejší cestou. Pokud někdo v umění hledá, tak potřebuje stále nové zkušenosti, výzvy. Informovanost tanečních studentů je malá, někdy až nulová, nejlépe nasadit klapky na oči a projít tím studiem tak, jak píská pedagog. Ti často i přísun informací zadržují. Samostatné myšlení není žádoucí. Nicméně je i druhý extrém, tak zvané studium “body and mind philosophy”, kde těch myšlenek je zase moc a ta technika je dost na štíru. Musíme hledat ten zlatý střed a mít oči otevřené. Interpret se pak jistě sám vyvíjí i podle toho, co a kdo mu přijde do cesty. Něco je dané “shora” a něco musíme ovlivnit sami. Musíme věřit, že to nejlepší pro nás přijde.

Nemáte pocit, že pre toľké organizovanie, starostí so zaistením strácate hodne času svojej vlastnej kariéry ako choreografa a interpreta?

Ano, máte pravdu. Taky mě to už napadlo. Ale já nikdy moc nekalkuloval. Nevím, proč jsem ve dvaceti pěti letech založil festival a snil o jeho tradici. Já pořád něco dělal, neměl jsem čas jezdit po konkurzech. A zajímala mě spíš ta umělecká setkání po té lidské stránce. Co komu mohu nabídnout já, co on mně a co z toho pak umělecky vznikne. Já měl štěstí, že jsem byl múzou choreografů a oni stavěli role pro mě a já z těch rolí něco udělal. Bylo to vzájemné souznění. Nechtěl jsem být někde jedním z mnoha mít to sice v životopisu, ale když bych vypadnul, tak už tam stojí někdo jiný. Ta fluktuace “tanečníků – těl” je velká, ale já chtěl být umělec s vlastním úkolem a místem. Teď to zní hodně nafoukaně, snad to lidé pochopí správně.

  1. 1
  2. 2
  3. 3
  4. 4
  5. 5

Mohlo by vás zajímat


Komentujte

Please Login to comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

  Subscribe  
Upozornit na