Baletní panorama Pavla Juráše (44)

  1. 1
  2. 2
  3. 3
  4. 4

Tentoraz:
„Shakespeare o důvodu věčného sváru mezi Monteky a Kapulety pomlčel“ – Petr Zuska a najslávnejší milostný príbeh
– Krížový výsluch dvoch pražských Júlií:
  Marta Drastíková: „Láska je v Shakespearově díle mocnější než racio“
  Andrea Kramešová: „Souhra náhod je pro celý příběh klíčová!“

– Ondřej Vinklát ako Romeo: „Na lásku žádné návody neexistují“ 
Romeo a Júlia aj v Moravském divadle Olomouc
***

Najväčší súbor pripravuje svoju prvú premiéru. Len po niekoľkých sezónach bez Romea a Júlie sa vracia v choreografii a réžii šéfa súboru Petra Zusku nová inscenácia. Bude to šiesta inscenácia tohto titulu v Balete Národného divadla. Jeho verzia či skôr vízia sa bude usilovať o priazeň náročného diváckeho publika po latke, ktorú vysoko nastavili predchádzajúce, niektoré už legendárne inscenácie. (Saša Machov (1950), Jiří Němeček (1962), Miroslav Kůra a Petr Weigl (1971) – inscenácia hraná 226 krát, Libor Vaculík a Petr Weigl (1998).

Když jsem zhruba před rokem začal uvažovat nad tím, jak přistoupit k tématu Romea a Julie, cítil jsem, že bych chtěl vytvořit inscenaci, která v sobě bude mít něco zvláštního, unikátního, jiného, něco, co jsem ještě neviděl. Zároveň jsem se však chtěl vyvarovat levným naschválům a „neurazit“ Shakespeara ani Prokofjeva,” hovorí Zuska. „William Shakespeare o důvodu věčného sváru mezi Monteky a Kapulety chytře pomlčel a nespecifikoval ho. Doufám, že mi po těch pár stovkách let promine, že ho v rámci mého přístupu k tématu jemně zkonkretizuji.” Ku koncepcii Petr Zuska hovorí: „Odrazil jsem se od postavy kněze Lorenza, jenž je v drtivé většině baletních verzí pouze „chodící“ rolí bez jakéhokoliv širšího prostoru pro jeho charakter a duši. Pojmenoval jsem si Lorenza jako symbol lidské víry v Boha, v dobro, v pořádek, v úspěšnost dobrého plánu k uspokojení všech. Zároveň je Lorenzo ve výsledku tou nejtragičtější postavou, jelikož díky nepředvídatelné náhodě se mu vše vymkne z rukou. Jeho dobrá vůle tím nepřímo vede ke konečné tragédii. A co je nejhorší – on sám zůstává naživu.” Zaujímavé je Zuskovo využitie motívu priamo z divadelnej hry a tým je ospevovaná kráľovná Mab. „Jeho „protihráčem“ je královna říše snů a stínů Mab, abstraktní veličina. Mab představuje naopak iracionalitu života a bytí. Není ani dobrá ani zlá a zároveň oboje dohromady, podobně jako z našeho pohledu vnímáme lásku a smrt. Mab s sebou nese nepředvídatelnost a nekontrolovatelnost, a ač průhledná neviditelná postava, je to ona, která tahá za nitky.”

Nechcel som trápiť vyťaženého choreografa filozofickými otázkami o koncepcii, tak som si povedal, že bude skôr zaujímavé postaviť vedľa seba dve interpretky Júlie. České baletné Júlie majú dlhú tradíciu, ktorá siaha až k vôbec prvej Júlii Zore Šemberovej. Na scéne Národného divadla Júliu tancovali napríklad Marta Drottnerová, Olga Skálová, Jana Kůrová, Hana Vláčilová, Anetta Voleská, Zuzana Pokorná, Tereza Podařilová, Zuzana Susová, Adéla Pollertová, Ivana Mikešová, Magdaléna Matějková (posledné tri v inscenácii Youriho Vámosa, 2006). Vedľa Romea tanečníkov ako Jiří Blažek, Miroslav Kůra, Jiří Nermut, Jiří Horák, Libor Vaculík, Jaroslav Slavický, Vlastimil Harapes, Stanislav Fečo, Alexander Katsapov, Jiří Kodym, Mário Radačovský, Michal Štípa, Matěj Urban, Alexej Afanassiev (posledné traja v inscenácii Youriho Vámosa, 2006).

Predstavy choreografa najviac naplnili Marta Drastíková a Andrea Kramešová, ktoré obsadil (tretia Júlia je Magdaléna Matějková). Romeo Marty Drastíkovej je Ondřej Vinklát, a Andreji Kramešovej Francesco Scarpato. Len pre presnosť, odpovede obidvoch uvádzam v abecednom poradí ich priezviska.

Prišli ste počas skúšok na to, čím to je, že toľko choreografov inšpiruje literárna predloha? A napríklad práve Romeo a Júlia?

Marta Drastíková: Mít před sebou literární předlohu musí být pro choreografa inspirující, ať už se jedná o Romea a Julii, nebo jiný příběh. Chce diváka vtáhnout do děje svým vlastním pojetím, vizí, vlastní představou na již dané téma. A téma lásky až za hrob je přece tak jedinečné! Když k tomu přibude ještě nádherná hudba génia Sergeje Prokofjeva, je to skutečná výzva.Andrea Kramešová: Já jsem se o to ani nesnažila! Pro mě ten příběh je opravdu nesmrtelný, zub času na něm není znát a je aktuální v kterékoliv době!

Začali ste skúšať už pred divadelnými prázdninami. Pomohlo to? Máte väčší odstup a zároveň ponor do práce?

Marta Drastíková: Určitě. Čím víc času na zkoušení máme, tím lépe se můžeme připravit na premiéru. Před prázdninami jsme stihli postavit zhruba půlku baletu, což není málo. Následný odstup, způsoben divadelními prázdninami, je určitě přínosem. Já osobně jsem měla čas si znovu přečíst divadelní hru a zhlédnout oblíbený film od Franca Zeffirelliho.

Andrea Kramešová: Pomohlo to! Před prázdninami jsme měli hotové prakticky celé první jednání, což se hodilo právě teď, kdy se musí hrát běžný repertoár a celý balet finišuje!Bez toho, aby sme prezradili koncepciu Petra Zusku, aká je táto jeho – vaša Júlia?

Marta Drastíková: Petr Zuska vidí Julii jako symbol čistoty a nevinnosti. Je to mladičká dívka neznalá života, vzdorující vůči rodinným zvyklostem, šťastná i nešťastná zároveň, trpící, milující a myslím že, je to pořád ta stejná Julie, jakou známe z Shakespearovy předlohy.

Andrea Kramešová: Myslím jako každá jiná Julie = zamilovaná do svého Romea, nechápající co po ni konvence chtějí a vtažena do hříček osudu aniž by to mohla svou vůli změnit!

U Shakespeara je Júlia mladučká, myslíte, že to je dobová konvencia jeho doby, alebo chcel poukázať na niečo iné?

Marta Drastíková: To, že je Julie zobrazována jako mladičká dívka, jistě není přežitkem doby, nebo konvencí. Chce asi poukázat na to, že mladý a nezkažen ý člověk je schopen silného citu. A pro milovanou osobu udělá cokoliv. Ve věku Julie, tedy čtrnácti let, se z dívky pomalu stává žena. Z toho tedy vyplývá, že člověk v tomto období má obrovskou chuť poznávat vše nové a zároveň také vzdorovat okolnímu světu, či dokonce vlastní rodině.

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

  1. 1
  2. 2
  3. 3
  4. 4

Mohlo by vás zajímat