Baletní panorama Pavla Juráše (66)

  1. 1
  2. 2
  3. 3

Tentoraz:
– Baletná premiéra v Prahe: Kylián, Zuska, Konvalinka
„Žádnou jistotu v životě nehledejme“, nielen o Stabat Mater s Petrom Zuskom
***

Dnešný i budúci diel bude venovaný veľkej premiére Baletu Národního divadla v Prahe. Už na konci týždňa pred Veľkou nocou (17. apríla) sa koná premiéra České baletní symfonie II. Čo sa skrýva za názvom? Večer spojuje tri choreografie. Polní mše Bohuslava Martinů od Jiřího Kyliána, Stabat Mater – premiéra od Petra Zusku a ďalšia premiéra – Guru na hudbu Jana Jiráska od Viktora Konvalinku. Premiéra je dedikovaná k Roku českej hudby 2014. V prípade Kyliána sa bohužiaľ jedná len o remake, české publikum malo možnosť toto dielo vidieť v repertoári Baletu Národního divadla už v roku 1992 až do derniéry 1996. Faktom pozitívnym je, že všetky balety zaznejú s živým orchestrom, operným zborom i sólistami. To v prípade priestorového umiestnenia zborov v postranných lóžach proscénia určite vytvorí sugestívny zvukový zážitok. Dramaturgická línia je pochopiteľná. Všetky tri diela spája vnútorná emócia vzťahujúca sa k autentickým ľudským pocitom v živote i s kontextom k duchovnosti a veciam človeka presahujúcim. Vojaci čakajúci na rozhodujúci boj, spomínajúci na vzdialený domov u Kyliána. Vzrušujúca hudobná skladba Bohuslava Martinů oscilujúca medzi geniálnou poéziou Jiřího Muchu, citátmi z Biblie včlenenými do vnútorných monológov zboru a barytónového sóla. Geniálna úvodná pasáž Dvořákovej Stabat Mater, kde matka stojí pri umierajúcom synovi ako archetyp matiek prichádzajúcich o svoje dieťa až po novodobý duchovný modus, novodobého duchovného vodcu, možno skôr radcu u Viktora Konvalinku. Tomu Jirásek vytvára zvukovo zaujímavú hudobnú partitúru, kde účinkuje i zbor, ktorý spieva napríklad abecedu a vytvára zaujímavé zvukové vzorce.

A ako predstavujú svoje práce dvaja tvorcovia? Prvý Petr Zuska a jeho vždy múdro vyslovené názory i myšlienky. Len máloktorý tvorca dokáže skutočne tak premýšľavo a i čitateľsky vďačne odpovedať. Nato, že Zuska okrem tvorcu je i šéf s nespočetnými povinnosťami riaditeľského aparátu, si vždy nájde čas a rozhovor nikdy neodmietne. A je vzrušujúce viesť s ním rozhovor. Posúďte sami.
Trochu provokačne hneď na úvod. Nemyslíte, že jedna veľká premiéra pre šéfa v sezóne stačí? Navyše po takom zásadnom diele. Cítite tvorivý potenciál?

Jedna premiéra by klidně stačila, ale nějak se to tak holt sešlo. Snažím se balancovat sezony žánrově a stylově, ale já, jako tvůrce, ten rovnoměrný balanc někdy nemám. Často rok a půl pro můj soubor nedělám nic, teď mám dvě věci za sebou. I když Romeo mě vysál dost, věděl jsem, že Stabat chci dělat v dost odlišném pohybovém slovníku a zkoušet začat až více než dva a půl měsíce po premiéře Romea. Takže to není žádná katastrofa.

Keď opadol ten popremiérový stres Romea, vyšlo mnoho recenzií. Urobili ste si aj vy ako tvorca nejakú bilanciu? Ako domovský choreograf máte šancu vlastne aj niečo pozmeniť, vylepšiť, vraciate sa takto k dielu?

Většinu kritik a recenzí jsem asi četl a vůbec nic mne nepřekvapilo. Jako vždy tady v Praze – pár oslavných, pár přemýšlivých a většina zabedněných. Kritiky a recenze tedy nemají s mým bilancováním vůbec co do činění. Spíše čerpám z vnitřního pocitu a ten je i teď z odstupu velice pozitivní. Při vší skromnosti se můj Romeo a Julie bezesporu řadí k nejlepším inscenacím tohoto titulu napříč všemi žánry, které byly kdy ve světě udělány. Někdo s tím může nesouhlasit, ale to je tak asi všechno, co proti tomu může dělat.

Jsem typ choreografa, který se nikdy nevrací ke starším dílům. I když po čase zjistím, že to či to už bych dnes dělal jinak, nesahám na to. Bylo by to jako snažit se změnit či vylepšit svou minulost a to je nesmysl.

Mám taký pocit, že vám sedí iný typ hudby k baletu, aspoň podľa iných diel. Cítite aj v rámci hudobnej dramaturgie posun, robiť balet na vokálne inštrumentálne dielo?

Nevím, jaký typ hudby, který mi sedí, máte na mysli. Když namátkou sáhnu do historie mé choreografie, vytáhnu Mahlera, Mozarta, Stravinského, Hradišťan, Brela, Vysockého, Kryla, Čechomor, Janáčka, Dvořáka, Prokofjeva, hip – hop, Tiersena, Arvö Pärta,… Takže fakt slušný pelmel. Na vokálně instrumentální dílo rovněž netvořím poprvé, takže nějaký konkrétní speciální posun necítím. Posun se děje s tvorbou každého nového díla – posun v napojení na hudbu a poetiku toho kterého kusu.

Stabat Mater je nádherné duchovné dielo. U vás sa má jednať o stratu dieťaťa v živote ženy v inej súvislosti než biblickej. Ide vaše libreto s hudbou k sebe?

Představte si, že Antonín Dvořák pochoval všechny své tři malé děti právě v období dvou let, kdy oratorium komponoval. Myslíte si, že on nepociťoval „jiné souvislosti“? Je jisté, že ano a je dost pravděpodobné, že bez této strašné a bolestné zkušenosti by celá skladba byla ve výsledku úplně jiná. A stejně tak přistupuji k tématu i já, jelikož malý střípek zmíněné zkušenosti mám jako otec taky za sebou.

Takže jde o kombinaci duchovna a liturgična s osobní lidskou emocí – ženskou tragédií.

Duchovný, či spirituálny rozmer večera je evidentný, i keď v názve obsiahnutý nie je. Vy ako skúsený tvorca, dlhoročný šéf, neúnavný agitátor pre zlepšenie podmienok vašich tanečníkov a tak ďalej (smiech)… Teraz vážne, bilancujete aj vy sám, máte nejakú istotu vo viere, v pozitívnom vnímaní života, čo vám pomáha?

Prečo „smiech“?! To sú vážne veci!! (smiech) Žádnou jistotu v životě nehledejme. Právě v tom je náš život jedinečný a vzrušující. Radostný i bolestný. A často to nemůžeme vůbec ovlivnit. Jsme součástí něčeho, co je větší než my, ale co naopak svou existencí také utváříme. A proto jsou důležité pojmy jako etika, morálka, kulturnost, motivace, energie, inspirace…láska. To jsou mé aspekty „víry“. V Boha jako nějakého pána na obláčku nevěřme. Ten není a nikdy nebyl. Ani Ježíš na kříži se ho nedovolal. Víru a Boha hledejme každý sám v sobě. Nic zvenčí nám nepomůže.

  1. 1
  2. 2
  3. 3

Mohlo by vás zajímat


Komentáře. Respektujte prosím pravidla diskuze.

Please Login to comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

  Subscribe  
Upozornit na