Baroko 2024: Choceňský rukopis poodhalil svá tajemství
V Chocni se ve vedení kůru vystřídalo po sobě několik schopných skladatelů: Tomáš Norbert Koutník (1698–1775), Jan Václav Matějka (1738–1801) a Tomáš Kolovrátek (1763–1831). Přesto jsou ve sborníku jmenovitě uvedeni pouze dva autoři: Autorem preludia a moll je František Xaver Brixi (1732–1771) a autorem cyklu pěti preludií je Ambrosius Rieder (1771–1855). Postupem času se podařilo identifikovat další dva autory. Autorem Fugy g moll je bavorský benediktin Karmann Colb (1703–1765). Autorem skladby s názvem Fuga Pastorella v A dur je piarista P. Simon a S. Bartholomaeo – Václav Kalous (1715–1786). Jedná se ve skutečnosti o klavírní výtah pouhé expozice fugy na text Amen z Missa de Nativitate dochované na kůru v nedaleké Litomyšli. V rámci koncertu zazněla fuga v plném rozsahu podle spartace této mše. To naznačuje, že ne všechny kompozice zaznamenané ve sborníku jsou kompletní a vysvětluje někdy také jejich překvapivě stručnou stavbu.
Stylově se průběžně střídají preludia a fugy pozdního baroka, klasicismu až s názvuky raného romantismu. K pestrosti souborného provedení přispělo také provedení na dva zvukově odlišné nástroje – cembalo a varhany. Jednak střídáním, ale ve většině skladeb současným zněním, kdy se oba nástroje uplatňovaly vzájemně v průvodu hrou generálního basu, což je dobově doložená praxe, která se však v současnosti při provozování sólových klávesových skladeb uplatňuje zřídka. Nového nastudování se ujali Ilona Růčková na cembalo a Martin Smutný na pozitiv. Dobře zvolená tempa, registrace, skvělá souhra a agogika daly soubornému provedení charakter stavebně promyšleného cyklu.
Koncert byl v závěru doplněn o rokokové dvouvěté Divertimento G dur pro dvě cembala od Josefa Antonína Štěpána (1726–1797). Skladba pochází z jeho umělecké pozůstalosti uložené v kroměřížském archivu. Večer s intimní atmosférou muzicírování při svíčkách provázely na projekci zadního prospektu divadelní scény malby představitele druhého rokoka Josefa Matěje Navrátila (1798–1865).
Choceňský manuskript
8. června 2024, 19:00 hodin
Vlastivědné muzeum v Olomouci
Program:
Preambulum Nro 1te (D-dur)
Cadenz (F dur)
Preambulum Nro 2 (C-dur)
Preambulum in A mol Aut Brixi Nro 3. te
Preambulum Nro 4te (C-dur)
Preambulum Nro 5. (Es-dur)
Preambulum Nro 6. (d-moll)
Preambulum Nro 7. (C-dur)
Preambulum Nro 8. (C-dur)
Preambulum Nro 9. (C-dur)
Preambulum Nro 10. (C-dur)
Preambulum Nro 11. (C-dur)
Nro. 12. (C-dur)
Fuga in C Nro 1.
Fuga Nro 2. (G-dur)
Fuga Nro 3. (g-moll, Karlmann Colb)
Phantasia (A-dur)
Fuga Pastorella Nro 5. Nastal nám den weselý (G-dur)
Fuga Pastorella (A-dur, P. Simon a S. Barholomaeo)
Fuga in A mol
Cadenz in Es
Transitiones per omnes tonas
Fuga (D-dur)
Fuga Allo assai (D-dur)
Krystus Gežjš nazaretský. Na welkau neděli (B-dur)
6 Praembulen von Herrn Ambros Rieder.
Nro 1te Andante (C-dur)
Nro 2te Moderato (C-dur)
Nro 3 Andante (D-dur)
Nro 4te Andante (gmoll)
Nro. 5. Moderato (C-dur)
Preambulum 1. (C-dur)
N: 2. (F-dur)
N: 3. (c-moll)
N: 4. (C-dur)
N: 5. (C-dur)
Ecce Dominus veniet.
Zdráwas buď Panno Marya.
N: 6. (C-dur)
N: 7. (B-dur)
N: 8. (A-dur)
Josef Antonín Štěpán: Divertimento G-dur (Allegro, Menuet)
Účinkující:
Ilona Růčková – cembalo
Martin Smutný – pozitiv
Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky
[mc4wp_form id="339371"]