Baví mě formovat a vést vícesouborové divadlo. Velký rozhovor s Jiřím Nekvasilem

  1. 1
  2. 2
  3. 3
  4. 4

Z Polska moc návštěvníků neregistrujeme, ale k našemu překvapení začíná fungovat operní turistika z Německa a z Rakouska, milovníci opery přijeli autobusem na Smetanovo Tajemství. Dáváme si to za cíl – stát se významnou položkou v kulturním turismu.

Jiří Nekvasil – na předpremiérové besedě spolu s Janem Špačkem (zdroj NDM / foto Martin Kusyn)

Zmínil jste také Lazebníka. Plánujete další operu s Jarkem Nohavicou? Nebyl by on tím tahákem pro polské publikum, když se svým novým CD Poruba vyhrává v Polsku hitparády?

Pokud mám čerstvé informace, tak Jarek Nohavica vyhlásil, že Lazebníkem uzavřel svou překladatelskou kariéru. My doufáme, že ještě s něčím přijde, ovšem necháváme tomu volný průběh. Zatím se ale neprojevilo, že by jeho české překlady oper byly tahákem pro polské publikum. Teď jsme uvedli na divadelní scénu muzikál Borise Urbánka Romeo a Julie, poselství lásky, ke kterému psal Jarek Nohavica texty k písním – a je stabilně vyprodáno. Takže nevíme, zda to bude přímo na opeře – ale další spolupráci s Jarkem Nohavicou uvítáme.

I přes všechny úspěchy Národního divadla moravskoslezského jste v jeho čele stále vnímaný ne jako divadelní manažer, ale hlavně jako umělec, operní režisér…

V této části Evropy, sledujeme-li jakýsi německý model, je to běžné. Zajímavé na tom je, že mnoho ředitelů vícesouborových divadel se rekrutuje právě z řad operních režisérů. Je to asi dáno tím, že v opeře známe i problémy baletu, sboru, orchestru, dostaneme se do kontaktu s výrobou a jevištní technikou – a umíme všechny ty složky správně zkoordinovat. Inscenovat velkou operu je v mnohém i velká práce koordinační a organizační.

Jak vás práce ředitele vícesouborového divadla uspokojuje? Nebrzdí vás příliš ve vaší umělecké práci?

Letos vzhledem k těm plánovaným rekonstrukcím stíhám jen jednu premiéru a záměrně nikde nehostuji. Řízení divadla vnímám jako vytváření uměleckého konceptu a kontextu, prostoru i pro ostatní umělce, beru to tedy jako tvůrčí práci. Jsem ředitel, takže mohu a musím určovat směr, podílet se na dramaturgii, dělat, iniciovat, inspirovat a vyžadovat doprovodné programy divadla, které jsou pro divadelní dění a vědomí o lidech, kteří divadlo vytvářejí, a tématech, která s inscenacemi souvisejí, nezbytnou a životadárně okysličující částí divadelního dění.

Baví mě formovat a vést vícesouborové divadlo s velkou tradicí jako živou dynamickou kulturní instituci, dá se to brát i jako jakási velká multižánrová inscenace!

Děkuji za rozhovor a přeji úspěšnou stou sezonu!

 

VIZITKA

Jiří Nekvasil (zdroj NDM / foto Tamara Černá SofiG)

Jiří Nekvasil (1962) v roce 1989 absolvoval studium operní režie na hudební fakultě AMU u Ladislava Štrose. Na divadelní fakultě AMU se formou mimořádného studia paralelně věnoval také dramaturgii. V roce 1988 založil spolu se scénografem Danielem Dvořákem Operu Furore, experimentální operní studio. O dva roky později byli oba jako intendanti pověřeni řízením Komorní opery Praha, kterou reorganizovali na Operu Mozart. Od roku 1998 působil jako umělecký šéf, dramaturg a režisér ve Státní opeře Praha. V letech 2002–2006 zastával post šéfa opery Národního divadla v Praze. Od 1. 1. 2010 je ředitelem Národního divadla moravskoslezského v Ostravě.

Za svou dosavadní uměleckou dráhu realizoval přes osmdesát operních a činoherních inscenací, nejprve zejména pro Operu Furore (Faust, Houslema do železa, Andy Warhol, Golem – extáze expresionismu), Operu Mozart (The Best of Mozart, Figaro? Figaro!, Play Magic Flute, Don Juan Bastien). V letech 1992–1998 během letních stagion Opery Mozart v pražském Stavovském divadle realizoval mozartovský cyklus (Kouzelná flétna, Così fan tutte, La clemenza di Tito, Figarova svatba, Don Giovanni). Ve Státní opeře Praha inscenoval v letech 1999–2002 světové premiéry oper Bubu z Montparnassu (E. F. Burian), Faidra (E. Viklický) a Circus Terra (T. Madsen). Dále českou premiéru opery Utahování šroubu (B. Britten), Es war einmal (A. Zemlinsky) a operu Polský žid (K. Weis). V Národním divadle nastudoval v roce 1997 večer soudobých oper Zpráva pro akademii (J. Klusák) a Muž, který si spletl svou ženu s kloboukem (M. Nyman). Zprávu pro akademii v roce 2002 doplnil Bertram a Mescalinda, další Klusákova opera. K dalším režiím Jiřího Nekvasila v Národním divadle patří od roku 2003 minimalistická opera Johna Adamse Smrt Klinghoffera, Janáčkovy Výlety páně Broučkovy a Její pastorkyňa, Smetanova Prodaná nevěsta a Tajemství, Řecké pašije Bohuslava Martinů, Antigona Josefa Myslivečka, obnovená inscenace Mozartova Dona Giovanniho, scénické provedení Verdiho Requiem, Cileova Adriana Lecouvreur a Pucciniho Děvče ze Západu.

Je spoluautorem a zároveň režisérem opery-procesu Zítra se bude…, kterou napsal spolu s Alešem Březinou pro pěvkyni Soňu Červenou (2007) a která byla uvedena na scéně Divadla Kolowrat v dubnu 2008. Tato inscenace byla v anketě Divadelních novin a Cen Alfréda Radoka vyhodnocena jako Operní inscenace roku 2008. Za libreto byl oceněn Jiří Nekvasil spolu s Alešem Březinou Cenou Sazky a Divadelních novin.

Jiří Nekvasil působí jako režisér také v zahraničí. V Německu inscenoval německou premiéru poslední opery E. W. Korngolda Kathrin, Klusákovu Zprávu pro akademii, Příhody lišky Bystroušky L. Janáčka (Trier), Dona Giovanniho G. Gazzanigy (Hamburg), Cileovu Adrianu Lecouvreur (Erfurt), Wagnerova Bludného Holanďana a Čajkovského Evžena Oněgina (Regensburg), Myslivečkovu Antigonu (Rheinsberg), Martinů Tři přání (Rostock), v Argentině jihoamerickou premiéru Příhod lišky Bystroušky (Teatro Colón Buenos Aires), ve Francii francouzskou premiéru opery M. Gurlitta Vojáci (Nantes), v USA režíroval Verdiho Nabucca, v Lotyšsku Brittenovu operu Utahování šroubu (rovněž v Estonsku – Tallin) a Janáčkovu Její pastorkyni (Riga), v Irsku Její pastorkyni (Dublin); v Norsku uvedl Circus Terra T. Madsena (Oslo), na Slovensku Rusalku (Bratislava) a ve Finsku scénické provedení Verdiho Requiem (Tampere).

  1. 1
  2. 2
  3. 3
  4. 4

Mohlo by vás zajímat


1
Komentáře. Respektujte prosím pravidla diskuze.

Please Login to comment
1 Comment threads
0 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
1 Comment authors

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

  Subscribe  
nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
Milan V.

Myslím, že kromě víkendových balíčků by daleko lepší bylo více odpoledních představení o víkendu, po nichž se ještě dá stihnout vlak pro mimoostravské diváky. Navíc odpolední představení možná uvítají nejen mimoostravští.