Beczała v Praze: krásný hlas, krásný program, krásný večer

  1. 1
  2. 2

Někdy stačí rozhlédnout se po nadšených tvářích posluchačů při odchodu od šaten, poslechnout útržky hovorů a máte jasno. Včera po vystoupení polského tenoristy Piotra Beczały bylo ve spokojeném publiku slyšet nejčastěji slovo krásnýPiotr Beczała si připravil do Smetanovy síně 22. dubna enormně náročný program, který by jiným tenoristům vystačil i na dva večery. Navíc si české publikum naklonil dvěma stěžejními áriemi z české opery – a to se tak často u zahraničních tenoristů nestává. Za doprovodu Českého národního symfonického orchestru a polského dirigenta Łukasze Borowicze zahájil koncert Riccardem z Verdiho Maškarního plesu (Di’ tu se fedele). Na rozezpívání dost těžký kousek, zvláště opakované skoky z vysokého tónu v plné síle dolů do hlubokého rejstříku. Po orchestrálním Slovanském tanci č. 9 H dur, op. 72, již přišel první vrchol večera: árie Prince z Rusalky Vidino divná, přesladká. Vlastně jsem se poprvé setkala s tím, že by si tuto náročnou a krásnou árii zařadil nějaký tenorista – natož zahraniční – samostatně do koncertního programu. Beczała zpíval Prince již v Salcburku, v Curychu, v Bavorské státní opeře a nejnověji v Metropolitní opeře. Árii uchopil s obrovským entuziasmem a působivým citovým vzepětím, navíc jeho barevný a ve všech polohách plný tenor zněl výtečně. Škoda jen příliš silného orchestru, který se na důležitá místa sólistova partu příliš neohlížel a v jeho kulminačních bodech, kde měl pěvec zazářit a dominovat, s ním soupeřil v dynamice o prvenství (a nejen zde).Poté přišla Předehra z Prodané nevěsty a Jeníkova árie Až uzříš, komus´ koupil nevěstu – Jak možná věřit. Opět citlivě a bravurně zazpívaná. Můžeme být rádi, že český repertoár má na světové scéně takového interpreta, když momentálně nikdo z domácích či slovenských pěvců tak daleko v kariéře neaspiruje. Beczała si českou klasiku evidentně oblíbil, rozumí jí a zpívá ji tak, jak jí i my rozumíme. Po dramaturgické stránce bylo vřazení českých árií mezi evropské autory vynikajícím nápadem; jak program dále pokračoval Mascagnim, Verdim a Gounodem, ukázalo se to propojení naprosto přirozené a ještě podtrhlo kvality a sounáležitost českých a světových a klasiků. Také pokračování po přestávce v operetním repertoáru, který sem vnesl silný středoevropský kontext, bylo z tohoto pohledu důmyslné.Mascagniho slavné Intermezzo přednesl orchestr v plném rozevlátém zvuku, dirigent Borowicz se jím od prvního taktu doslova opájel. Je to mladý energický muž (šéf Polského rozhlasového orchestru) a zdálo se, že se chce v Praze předvést v co nejvýraznější formě: velký zvuk a velká tempa byly jeho nejužívanější prostředky. Někdy ke škodě věci. Už ve Slovanském tanci (č. 9, Odzemek) volil řízný vojenský styl a rytmus (trochu jako Radetzky-Marsch) a předehra z„Prodanky“ byla tak zběsile až strojově rychlá, že se někdy ztrácely melodické kontury. Asi nejlépe orchestru vyšel v druhé polovině koncertu Girlandový valčík Petra Iljiče Čajkovského, ale to už hodně předbíháme.Skvostně se Beczała ujal árie Vévody Ella mi fu rapita! – Parmi veder le lagrime z Verdiho Rigoletta. Ve velkém stylu – typický „italský” výkonný hlas, lehký a pohyblivý, ve výškách světlý a vzrušující, lahodně znějící ve střední poloze, v pianissimu i ve forte. Jako by se pro Verdiho narodil! Ta stylová univerzálnost je u Beczały neuvěřitelná – se stejnou přesvědčivostí zazpívá českou, italskou i francouzskou operu. Tu nám nabídl hned vzápětí: Gounodova Romea. Nejdříve zazněla baletní hudba Valse des fleurs: Entrée des jeunes filles z opery Roméo et Juliette a poté již árie Romea L’amour! L‘amour!…Ah! Lève-toi, soleil!Po přestávce byl program věnován Beczałovu velkému vzoru, rakouskému tenoristovi Richardu Tauberovi, pro nějž skládal Franz Lehár a který také sám komponoval. Beczała jeho operetní role nahrál na své první CD pro Deutsche Grammophon pod názvem Mein Ganzes Herz. Na koncertu v Obecním domě zazněly Freunde, das Leben ist lebenswert (Octavio z Lehárovy Giuditty), předehra k Cikánskému baronovi Johanna Strausse ml. (orchestr ji hrál s lehkostí a svěže), Tassilova árie Wenn es Abend wird… Grüss mir mein Wien z Kálmánovy operety Hraběnka Marica. Beczała zpíval sympaticky uvolněně, se správným operetním sentimentem i furiantsvím, ale nedělal z toho žádnou show pro pobavení publika. Beczała to nepotřebuje, nechce být za každou cenu zábavný nebo hvězdně okázalý. Podává perfektní a seriózní výkon, který vás baví svou kvalitou, a ani nemusíte operetu nějak zvlášť zbožňovat. Trochu mi připomněl Dominga, který také umí operetu podat poctivě a s přirozenou elegancí. Z díla Richarda Taubera uvedl polský tenorista árii Du bist die Welt für mich (Zpívající sen), romantickou kantilénu volného až filmového typu. Po vydařeném Valčíku z Čajkovského Spící krasavice se polský tenorista loučil hitem Franze Lehára Dein ist mein ganzes Herz (Sou-Chong, Země úsměvů). Nakonec se nechal publikem přemluvit ještě ke třem přídavkům.

Hodnocení autorky recenze: 90 %

Piotr Beczała (tenor)
Dirigent: Łukasz Borowicz
Český národní symfonický orchestr
22. dubna 2014 Smetanova síň Obecního domu Praha

program:
Giuseppe Verdi:
Di’ tu se fedele (Riccardo)
Maškarní ples, 1. dějství

Antonín Dvořák:
Slovanský tanec č. 1 B dur, op. 72

Vidino divná, přesladká (Princ)                                                                           
Rusalka, 1. dějství

Bedřich Smetana:
Předehra k Prodané nevěstě

Až uzříš, komus´ koupil nevěstu – Jak možná věřit (Jeník)
Prodaná nevěsta, 2. dějství

Pietro Mascagni:
Intermezzo
Sedlák kavalír

Giuseppe Verdi:
Parmi veder le lagrime (Vévoda)
Rigoletto, 2. dějství

Charles Gounod:
Valse des fleurs: Entrée des jeunes filles
baletní hudba
Roméo et Juliette, 4. dějství

L’amour! L‘amour!…Ah! Lève-toi, soleil! (Romeo)
Roméo et Juliette, 2. dějství

= přestávka =

Franz Lehár:
Freunde, das Leben ist lebenswert (Octavio)
Giuditta, 1. dějství

Johann Strauss II:
Cikánský baron
předehra

Emmerich Kálmán:
Wenn es Abend wird… Grüss mir mein Wien (Tassilo)
Hraběnka Marica, 1. dějství

  1. 1
  2. 2

Hodnocení

Vaše hodnocení - P.Beczała - ČNSO & Ł.Borowicz (Praha 2014)

[Celkem: 1    Průměr: 5/5]

Mohlo by vás zajímat


35
Komentáře. Respektujte prosím pravidla diskuze.

Please Login to comment
12 Comment threads
23 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
13 Comment authors

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

  Subscribe  
nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
HanaS

Nááádhera! Kam se hrabe Villazón, ale i Kaufmann! Já dávám 200 % :-)

sieglinde

Já musím také souhlasit s HanouS v tom, že koncert byl skvělý a výkon Piotra Beczaly úchvatný. Jen nevím, proč by za tímto konstatováním mělo hned následovat hanění dalších tenorů. Není to soutěž a jestliže jsme nadšeni z jednoho pěvce, neznamená to, že ostatní jsou horší.

hanka

přesně tak.

Sarah

Nemyslím si, že jde o hanění jiných tenorů. Je to prostě osobní názor, který můžeme a nemusíme sdílet. Piotra Beczalu jsem několikrát viděla ve Vídeňské opeře a mohu potvrdit, že je skvělý a je schopen zpívat různý repertoár. Můj názor (i v souvislosti s retrospektivním článkem o P.Domingovi) je takový, že se na tomto serveru preferují jen někteří operní zpěváci a zejména Kaufmannovi se zde dává prostor, neúměrný ostatním. Tím myslím zpěváky i zpěvačky. Z mého pohledu se tu objevuje příliš mnoho informací pouze o učinkujících, které do ČR “dováží” Nachtigall Artists”, nebo kteří jsou přehnaně medializováni v zahraničí, jako… Číst vice »

hanka

mohla bych hádat, kteří pěvci jsou ti diskriminovaní :))), ale nebudu je zbytečně propagovat.

HanaS

A proč bych nemohla napsat, koho mám ráda a koho ne? Na svůj názor mám snad právo, ne? Kaufmann mně zkrátka přijde o třídu níž, než Beczala.

Sarah

Kaufmann zpívá sice hezky některé party, bohužel je spíše barytonový tenor a nemá úroveň Plácida Dominga, který se přeškolil z barytonu na tenora lehce. Kaufmann by měl zpívat spinto-tenorový repertoár, protože není lyrický tenor, jak se nám snaží vnutit – jeho chyba…. Jeho výkon v představení Werthera z MET byl špatný jen díky tomu, že si vybral sobě nevhodnou roli.

lucicery

Kaufmannův výkon ve Wertherovi byl famózní, jak pěvecky, tak i herecky.

hanka

v MET ? To byla nádhera, ale znám jen z kina, bohužel jsem jej jako Werthera naživo neslyšela, ale zato jsem slyšela třeba v Trubadúrovi a Fanciulle :) Komu čest tomu čest. Myslím si, že názor, že Kaufmannovi nesedí Werther je menšinový :)))
Ovšem Beczalu mám taky v oblibě :)

Sarah

No, toto jsme si snad už vyjasnily dříve….

Jaroslav

Koncert byl neskutečně nádherný. P. Beczala mi v Praze (stejně jako dříve ve Vídni a v Barceloně) svým strhujícím výkonem potvrdil, že je v současnosti ve svém repertoáru skoro nepřekonatelný. Trochu mě mrzel příliš ryčný doprovod ČNSO (předehra k Prodané nevěstě byla skoro neposlouchatelná) a také fakt, že nebylo vyprodáno.

vittorio

Kaufmann byl vynikající v Il Trovatore loni v Mnichově,kde jsme měli možnost ho slyšet živě i v Salzburgu jako Don Carlos.Vzhledem k jeho nově studovaným rolím v Londýně a na Osterspiele 2015 Salzburgu jako Pucciniho Manon Lescaut a Cavaleria Rusticana a Komedianti směřuje k tz.Helden tenor partiím,v Mnichově má zpívat Otella.Jeho pěvecký a herecký projev je mnohem všestanější než u pana Beczaly viz Bohéma v Salzburgu s Netrebko.Zahraniční kritika se vzácně shoduje na tom, že Beczalova limitní partie Verdiho ja Alfredo v Traviatě.

hanka

Kaufmann je obdivuhodný už jenom svou všestranností při naprosto špičkové kvalitě.
Ještě je taky otázka, jestli kdyby si Piotr Beczala zvolil písně pro svůj koncert, jestli by publikum bylo tak nadšené.

lucicery

Přesně tak !!!

Sarah

Kaufmannův výkon je vždy předvídatelný, protože je až strojově vykalkulovaný, chladný. Já mám ráda živé zpěváky a tím nemyslím jen to, že nezemřeli, ale to, že mají trochou animality. Kaufmanna by mohli klidně imitovat na počítači a výsledek by byl pravděpodobně skoro stejný.
Mnichovské inscenace budí ve mně budí vždy smíšené pocity – jsou skoro bych řekla morbidní. Kaufmann do nich zapadá docela dobře i svým hlasovým projevem, v tom souhlasím s Vittoriem – jsou mu šité na míru….

fandorin

V souvislosti s případnými limity Beczaly – příští sezónu má v MET zpívat v Un ballo in maschera.

vittorio

Kaufmann byl vynikajicí také v Salzburgu a ve Vídni v Děvčeti ze zlatého západu,kde jsme ho viděli živě a nemyslím ,že mu ve Vídni šili inscenaci na míru,která byla velmi zdařilá i režijně.Londýnská Adriena Lecouvreur byla chystaná pro Gheorghiu a oba jsou v ní výborní jak herecky ipěvecky,možno posoudit na vydaném DVD,ady se o strojové kalkulaci nedá hovořit!

hanka

Pokud to nevíte, tak upozorňuji, že by mělo vyjít DVD s Ariadnou na Naxu a Don Carlo ze Salzburgu, oboje s Jonasem Kaufmannem,ale jako evidentní fanoušek jistě víte :) Jedete teď do Vídně ? bude tam mít dva koncerty akorát přes svátky :)

pepke

tie nahrávky už „vyšli“… :)
https://www.youtube.com/watch?v=iDYegT5BXHg
https://www.youtube.com/watch?v=uEVRj7fqBxs

ale aj v obchode ich už majú…

hanka

na britském amazonu je neměli, ale ještě se rozhlédnu. nemáte prosím odkaz, kde to mají na nějakém e-shopu ?

vittorio

Ano jedeme do Vídně na konzert prvního května v Musisverein i s dcerou,která patří k nejmladší generaci operních fandů,Adrienu na Naxu znám z přímého přenosu rakouské televize a Don Carlo jsme viděli živě,pouze Harteros jsme nebyli v IL Trovatore vůbec nadšeni,takže di počkám na dvd Kaufmanna s Netrebko,budou zpívat v Mnichově v Manon Lescaut od Pucciniho letos na podzim a příští rok na Mnichovském operním festivalu.

hanka

já jedu na prvního i čtvrtého května, trubadúra jsem viděla naživo, ale se stoyanovou. ariadnu taky, ale bez Kaufmanna:))) ovšem je to i tak pěkná inscenace myslím.

Sarah

K tomu mohu říct jen tolik – má skvělý management, který se mu stará o “masírování” operní veřejnosti. Doufám, že je královsky platí. Představení Adriany Lecouvreur v Londýně s JK se mi líbilo, ale to je u jeho výběru repertoáru jen výjimka. Stejně nakonec skončí u barytonového repertoáru – jako Plácido Domingo….

hanka

co je tak strašného na tom, skončit jako Domingo??

jamka

Beczala krásny koncert včera i v Bratislave.
…….
U Vás v Prahe sa konala súťaž Beczala Kaufmann? :)
(súdiac podľa diskusných príspevkov)
…….
Nádherný hlas, krásny zážitok, ba i orchester pekne hral.

Sarah

Přeji všem hezký den,
nemáme tu soutěž, jen tak nezávazně klábosíme o názorech na operní zpěváky….
Beczalu uvidím příští týden ve Faustovi ve Vídni a také pana Dominga v Nabuccovi! To bude dobrý program na první májové dny…

Richard

Marná sláva, Beczala JE o třídu výš! Kaufmann na rozdíl od skvostného Beczaly má špatně posazený hlas, ten pověstný “knedlík” v krku je nepřeslechnutelný, o mnohém vypovídá i nejedna hlasová krize, kterou má za sebou. Je hodně úsměvné, jak nejedna z dam kvůli Kaufmannově pohledné tváři najednou ohluchne :-))))

jamka

Nehovoriac o tom, že Beczala je veľký fešák.
Ani neviem, ktorý väčší, Kaufmann či Beczla?:-)))))

lucka

Milý Richarde,podceňujete ženy,nehodnotíme muže pouze podle vzhledu, nejsme až tak povrchní.Hezkých mužů v opeře je hodně. Kaufmannovo kouzlo je právě v jeho hlasu
a hereckému talentu. Miluji operu pro emoce které ve mě vyvolává a Kaufmann je jistota husí kůže ,mrazení v zádech. I on stárne, před pár dny Praze nebyl idol z plakátů, ale pohublý ,prošedivělý muž ,přesto ,nebo právě proto,ve mě Winterreise zanechalo hluboký zážitek.
Třeba za pár let ,až ještě více zestárne ho dokážete ocenit i vy :-))

vittorio

Plně souhlasím s předchozím příspěvkem,protože např.Vittorio Grigolo je velmi pohledný a pohybově nadaný tenorista,kterého si vzal do televizní inscenace Rigoletta ,natáčeného přímo v Mantově,Placido Domingo jako vévodu.Pokud by nebyl také pěvecky na výši těžko by si ho k sobě vybral.Jesamozřejmě tenor -lirico piano.Pan Beczala není spinto-tenor a na př.Verdiho Sílu osudu zpívat nemůže,takže je těžko napsat,že je o třídu výš,když tu není srovnání ve stejném repertoáru.

hanka

znám i muže, kteří Jonase Kaufmanna oceňují. a kteří opeře rozumějí.

lucicery

Jsem velice ráda,že se paní recenzentka během dvou týdnů uzdravila (vidí, slyší a dokonce vydrží sedět na tvrdých sedadlech)a může už hodnotit výkony umělce objektivně, nezkreslené svými zdravotními potížemi.

hanka

ano,to je potěšitelné, třeba jí to i vydrží :)

HanaS

S tím knedlíkem u Kaufmanna je to naprosto přesné!!! Jsem moc ráda, že i v Bratislavě se Beczala líbil!