Berlín: Don Carlo ve Staatsoper. Viděl ho Barenboim?

Hned zkraje: Zvláště jedna z Verdiho nejznámějších oper si zasluhuje serióznější přístup, než jaký předvedla berlínská Staatsoper na prvního máje. Ten den je v německé metropoli už tradičně spojený s demonstracemi a pouličním násilím, ale brutalitu určitě není třeba vnášet i do budovy Schiller Theater, kde Staatsoper Unter den Linden hostuje po dobu renovace své vlastní budovy.

Výhrady je bohužel třeba mít k hudebníkům. Že italský dirigent není garantem kompetentnosti v italském repertoáru, konstatoval drastickými slovy ve svých denících již Svjatoslav Richter. A tak i Massimo Zanetti jen zřídka opustil monotónní sled výkonu řadového kapelníka.


Bohužel ani René Pape, ohlašovaný jako nejlepší basista současnosti a ověnčený obvyklými „exkluzivními smlouvami“ obvyklých labelů, v roli krále Filipa II. nijak zlášť nezářil ani hlasově, ani herecky. Fabio Sartori v úloze Dona Carla, Alfredo Daza jako Rodrigo či Rafal Siwek jako Velký inkvizitor podali v nejlepším případě průměrný výkon. Ovšem ani ženské role – Alžběta z Valois v podání Amandy Echalaz a princezna Eboli zpívaná další takzvanou hvězdou Nadiou Krastevou – z celkem nízké úrovně nevybočovaly. Prozpívat celé první jednání dynamicky mezi fortem a fortissimem je nekultivovanost, která nejen sem nepatří a která je výrazem despektu vůči skladateli.



Orchestr Staatskapelle Berlin – tak jak doposud často – i tentokrát bolestivě poukázal na své slabé stránky. A sbor, který přece právě u Verdiho je nepostradatelným nositelem nejen hudebních myšlenek, mě přivedl na myšlenku, proč Staatsoper raději neangažuje třeba špičkové české sbory? Pražský nebo Český filharmonický sbor by si s Verdim uměli poradit líp!

O režii Philippa Himmelmanna raději pomlčím. Obvykle postpubertální hry či „provokace“ bez sebemenší reflexe a kultury takzvaného režisérského divadla v Německu, kterému dodnes nedošla Adornova slova o tom, že nic nestárne tak rychle, jako nová hudba – což samozřejmě lze parafrázovat.



Tak nevím, koho chtějí zodpovědní vzrušit, když na jevišti pověsí nahé komparzisty, kteří zřejmě mají znázorňovat oběšence, hlavou dolů? A už raději vůbec nepřemýšlím o tom, jestli by realizačnímu týmu prospělo, kdyby si vybral pařížskou verzi Dona Carla o pěti dějstvích.

Viděl vlastně vůbec Daniel Barenboim tuto produkci ve svém vlastním domě? A co tomu říkal?

Giuseppe Verdi:
Don Carlo
Dirigent: Massimo Zanetti
Režie: Philipp Himmelmann
Scéna: Johannes Leiacker
Kostýmy: Klaus Bruns
Sbormistr: Eberhard Friedrich
Staatskapelle Berlin
Staatsoperchor Berlin
Premiéra 13.června 2004 Staatsoper Unter den Linden Berlín
(Psáno z reprízy 1.5.2011 – Schiller-Theater Berlín)

Philipp II – René Pape
Don Carlo – Fabio Sartori
Rodrigo – Alfredo Daza
Der Grossinquisitor – Rafal Siwek
Ein Mönch – Andreas Bauer
Elisabeth von Valois – Amanda Echalaz
Prinzessin Eboli – Nadia Krasteva
Tebaldo – Evelin Novak
Graf Lerma – Paul O’Neill
Ein Herold – Abdellah Lasri
Stimme von oben – Adriane Queiroz

 

www.staatsoper-berlin.de

Mohlo by vás zajímat


11
Komentáře. Respektujte prosím pravidla diskuze.

Please Login to comment
11 Comment threads
0 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
1 Comment authors

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

  Subscribe  
nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
Anonymous

I tak to ale musel být zážitek:-) Inu an recenzent má německá měřítka. My jsem tady u nás v Čechách :-(

Anonymous

Když vidím fotky,tak takovou inscenací nemusím
Karel

Anonymous

Já právě, když vidím ty fotky bych šel a rád. Pryč od uprděných a bezobsažných režií v Met :-)))

Anonymous

A co je v tom obsažného. Tak nádherná hudba a taková hloupá režie

Anonymous

Vy jste ji viděl/a? Tak popište. Nádhernou hudbu by měla doprovázet i zajímavá režie. Ne to, co jsme měli možnost vidět nedávno v kinech z Met. To nebylo o ničem. Taková francouzská verze D. Carlose ve WSO, to byla pane režie!

Anonymous

Každý má, pravda, jiný vkus, ale co je moc, to je moc. Myslím, že vidět tuhle inscenaci Maestro Verdi, odešel by po pěti minutách.
Tina

frufru

De gustibus non est disputandum. Pokud Vám taková inscenace vyhovuje (rozhodně nezajímavá nevypadá), nepovyšujte se, prosím ("uprděných"), nad ty, kteří operu vnímají trochu jinak než Vy a na které by taková výprava působila rušivě.

Anonymous

Na adresu anonymu z 6. května 2011 13:15 :Ako vidím o "zaujímavých" a "originálnych" inscenáciách nemeckého Regietheatra nemáte ani potuchy . Možno sa Vám to zdá zaujímavé lebo ste doteraz niečo také nikdy nevideli. Ak by ste takéto divadlá navštevovali častejšie , sami by ste sa presvedčili ze to s originalitou a zaujímavostou nemá absolútne nič spoločné. Tie isté postpubertálne provokácie ( pán recenzent to vynikajúco vystihol) sa opakujú vždy a všade bez ohladu na to o akú operu a aký obsah diela sa jedná.Inscenácie v MET sú uprděné …hm…tak to ste trochu prehnal/a. Tým len dokazujete že o veci… Číst vice »

Anonymous

no o představení a konkrétně o režii jsem se tedy moc nedověděla. Proč byla podle vás tak strašná.

Hanka

premvoj

Petře, Barenboim tuto inscenaci před pár lety i sám dirigoval!
zdravím, přemek

premvoj

A Zanetti není úplně špatný dirigent.