Bezkonkurenční Verdiho Aida z La Scaly v kinech

Další příležitost srovnat dvě produkce téhož titulu v nastudování dvou předních světových operních domů se naskytla včera, při pokračování zahraničního projektu Opera in Cinema, ke kterému se u nás (i na Slovensku) přidala společnost Palace Cinemas.


Verdiho Aida, loni na podzim nabídnutá v přímém přenosu newyorskou Metropolitní operou, měla s včera promítnutým záznamem inscenace z La Scaly společné hned dva představitele, Violetu Urmanu v titulní roli a Carla Guelfiho jako Amonasra. Společná byla vlastně tak trochu i režijní koncepce, v obou případech tradiční, od Sonji Frisell v MET a Franca Zeffirelliho v La Scale. A v neposlední řadě společný měly oba večery i punc výjimečnosti, kterého se jim dostalo – v New Yorku kvůli přímému přenosu, v La Scale zase kvůli četným celebritám, které byli na sklonku roku 2006 v hiedišti společně s kamerami přítomny. Tím spíš se srovnání obou večerů nabízí.

Těžko říct, zda to je zhruba tříletým časovým odstupem mezi oběma představeními, ale v La Scale působila Violeta Urmana přece jen o trochu jistějším a také svěžejším dojmem, než loni v MET. Jedno je ale jisté: Rozhodně nebude přehnané tvrzení , že na lepší představitelku Aidy v současné době hned tak nenarazíte. Všechno jí prostě vycházelo skvěle, a to včetně přetěžké nilské scény. Třeba jen ta skvělá piána! Také Roberto Alagna je výtečný Radames (určitě zcela jiný, především lyričtější, než Johan Botha v MET). Má sice tak trochu smůlu, že Luciano Pavarotti byl jen jeden (Celeste Aida!), a navíc nejedno zkušené ucho mohlo na několika místech postřehnout, že přece jen už nějaký ten odzpívaný pátek je na Alagnově hlase znát. Ale že už za pár dnů dojde k onomu tak hojně v té době hlavně bulvárem propíranému Alagnově vybučení, kdy uražený tenor budovu divadla uprostřed představení opustil a Radama za něj musel dozpívat náhradník, to určitě nikoho z přítomných ani ve snu nenapadlo.


Výtečná byla v Aidě z Milána také Ildiko Komlosi jako Amneris, a to bez debaty o hodný kus vpředu před Dolorou Zajick v MET (být to Zajick před pěti desety lety, srovnání by možná dopadlo jinak). Nejen nádherný hlas, ale Komlosi je excelentní i herecky. Naopak Carlo Guelfi jako Amonasro ani před čtyřmi lety v La Scale nezpíval o mnoho lépe, než tutéž roli nedávno v Metropolitní. Přísně vzato: Solidní, ale nepříliš výrazný, nejlepší již mající za sebou.
Čím ale hlavně milánská Aida zabodovala, je (vedle skvělého orchestru včele s Riccardem Chaillym) bezpochyby režie (a scéna) Franca Zeffirelliho. I v dnešní době jedním slovem dokonalá. Pravda, inscenaci nejspíš docela dost pomohla velmi častá obrazová kouzla režie záznamu, „prolínačky“ záběrů dění na jevišti s detaily scény či kostýmů. Ale i bez nich by hodnocení dopadlo stejně: La Scala protentokrát určitě nad MET vyhrála.
Ještě poznámka závěrem: I přesto, že Aida z La Scaly je už delší dobu k mání na DVD, tak alespoň do pražského Slovanského domu se na ni přišlo podívat docela dost lidí.

Giuseppe Verdi:
Aida
Dirigent: Riccardo Chailly
Režie a scéna: Franco Zeffirelli
Kostýmy: Maurizio Millenotti
Choreografie: Vladimir Vassiliev
Teatro alla Scala Milán (7.12.2006)
Opera in Cinema 11.5.2010

Aida – Violeta Urmana
Amneris – Ildiko Komlosi
Radames – Roberto Alagna
Ramfis – Giorgio Giuseppini
The King – Marco Spotti
Amonasro – Carlo Guelfi
Messaggerro – Antonello Ceron
The Priestess – Sae Kyung Rim
Dancers – Luciana Svignano, Roberto Bolle, Myrna Kamara

Mohlo by vás zajímat


4
Komentáře. Respektujte prosím pravidla diskuze.

Please Login to comment
4 Comment threads
0 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
0 Comment authors

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

  Subscribe  
nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
Khail

Je dobře, že bylo pvíce plno. Aida je atraktivní titul. Doufám, že v téhle kombinaci přenosů a záznamů bude palace Cinemas pokračovat. Je to dobré i vzhledem k Met.

Poker

Byl jsem a také mám pocit, že to bylo lepší, než Met.

Anonymous

Mě kombinace projekcí záznamů a přímých přenosů přijde zajímavá. Navíc máme možnost porovnat i ostatní vyspělé operní domy s Met.
Martina

Anonymous

Záznam mám doma, takže jsem znal, ale pokud se srovnává tato a Met Aida já jsem také pro tuto produkci.