Bonbónek pro milovníky experimentální hudby: La fabbrica illuminata Luigiho Nona

  1. 1
  2. 2
Užití lidského hlasu může být a často i bývá mnohotvárné. Leč troufám si říci, že skladby pro sólový hlas a magnetofonový pás se programují poměrně zřídka. Pro zvídavého diváka, hledajícího občerstvující momenty v hudební nabídce našeho hlavního města, tak může takový večer působit jako lahodná návnada, po které skočí každý zmlsanější posluchač chtivý raritních hudebních kousků. Přesně takový požitek slibuje večer elektroakustické hudby 13. listopadu v Experimentálním prostoru NoD z dílny PKF – Prague Philharmonia, v jehož rámci bude uvedena vedle skladeb Miloslava Kabeláče a Miloslava Ištvana také La fabbrica illuminata italského skladatele Luigiho Nona se sopranistkou Lucií Silkenovou.
Luigi Nono (archiv OP)

Již samotná osobnost Luigiho Nona vyvolává vzrušení. Rodilý Benátčan (1924–1990) byl členem italského protifašistického odboje a v roce 1952, kdy u nás probíhaly tolik neblahé politické procesy, vstoupil do Komunistické strany Itálie. Jaký to protiklad právě ke Kabeláčovi. Ve svých skladbách nezřídka zhudebňuje texty ultralevicových filosofů a revolucionářů: Che Guevary, Fidela Castra a dokonce i Julia Fučíka. Přesto si troufám říci, že Nono byl především humanista, který se celý svůj život zabýval bezprávím páchaným na druhých lidech. Viděl ho svýma vlastníma očima a vyjadřoval ho moderními prostředky „nové hudby“.  Ve skladbě Intolleranza (1960–1961) útočí na projevy nesnášenlivosti a násilí vůči uprchlíkům (jak aktuální!). Ve skladbě Sul Ponte di Hirošima (1962) se zamýšlí nad důsledky nukleární války. Reagoval i na další historické události 20. století: na holocaust (Ricorda cosa ti hanno fatto in Auschwitz, 1965), španělskou občanskou válku (Epitaffio Federico García Lorca) nebo protifašistický odboj (Il canto sospeso). Nikoliv náhodou byl Nonovým jménem – Nonoprojekt – nazván program pro školy zabývající se výchovou studentů k toleranci, lidským právům a evropské integraci.

Skladbu La fabbrica illuminata zkomponoval na objednávku italské veřejnoprávní rozhlasové stanice RAI pro koncert k zahájení Prix Italia 1964. V té době už tvořil společně s Pierrem Boulezem a Karlheinzem Stockhausenem ikonickou trojici symbolizující hudební avantgardu 50. let. Do té ho katapultovala již zmíněná průlomová kompozice Il canto sospeso z přelomu let 1955 a 1956, v níž zhudebňuje texty politických vězňů čekajících na popravy ve fašistických lágrech. Nabídka RAI přišla v době, kdy Nono sbíral materiál pro svou kompozici z oblasti hudebního divadla s názvem Un diario italiano. V té době se, jak sám uvádí v komentáři skladby, v myšlenkách velmi intenzivně zabýval bojem italských dělníků za lepší pracovní podmínky. Po návštěvě benátské ocelárny Italsider di Cornigliano píše: „V bouřlivé a žhnoucí realitě Cornigliana jsem nebyl ani tak rozvrácen akustickou či až neskutečnou vizuální velkolepostí válcoven nebo neúprosnou rituálností vysokých pecích, ale násilím, které pro mne v těchto místech, v těchto složitých podmínkách představovala reálná přítomnost dělníků. Zde se zrodila myšlenka a texty pro skladbu La fabbrica illuminata.“ Materiál natočil přímo v ocelárně Cornigliano, včetně hlasů zdejších dělníků. Poté následovala dvouměsíční dennodenní práce v milánském studiu RAI ve spolupráci s Marinem Zuccherem. Dva měsíce hledání, technicko-akustických diskusí, třídění natočeného materiálu a dalších úprav. K nahrávkám z ocelárny přibyly materiály natočené přímo v milánském studiu – mumlání, křik, zpěv, mluvené slovo, jenž skvěle interpretoval sbor milánského RAI a mezzosopranistka Carla Henius, která při premiéře zpívala rovněž sólový part. „Na této práci mne bavily především nevyčerpatelné možnosti, které elektroakustické studio nabízí lidskému hlasu, tomuto nádhernému nástroji, vždy tak trochu novému, nejen omezujícímu se na zpěv, ale užitému rovněž v dalších mnoha způsobech expresivity. Práce na La fabbrica illuminata pro mne byla v mnoha ohledech zásadní, provokovala mne a osvobodila vstříc novému rozvoji. Živé provedení podtrhuje dvě dimenze této skladby – nahrávku v kombinaci s reálným lidským hlasem. Vnímáte v podstatě pět složek – čtyři spojené nahrávky a tou pátou je živý zpěv,“ zní dobový komentář Luigiho Nona.

Marino Zuccheri a Luigi Nono (zdroj Fondazione Archivio LN)

V závěru této úvahy se zmiňme ještě o textu skladby. Nono použil slova Giuliana Scabia. Dílo pak končí čtyřverším Cesara Paveseho:

Přecházejí rána
Přecházejí muka
Nebude to takto trvat věčně
Cosi znovu nalezneš

První část kombinuje popis situací (spáleniny… škodlivé výpary… masa roztavené oceli) s expresivními proklamacemi (říkali jsme jí továrna mrtvých…, kolik minut má člověk, aby umřel?…). Druhá část přináší expresivnější zabarvení, pracuje s pocity a dramatizací různých životních momentů (panika sílí… mluví o smrti… komora zvaná hrob…). Nono pracuje s útržky, hesly, které však jako celek vytváří zvukově kompaktní, promyšlené a hlavně nesmírně emotivní dílo, vysoce originální v porovnání s jinými kompozicemi se sociálně-aktuální tématikou.

Skladba byla cenzurována a její provedení vedením RAI zakázáno. Prvního uvedení se dočkala 15. 9. 1964 na Mezinárodním festivalu soudobé hudby v Benátkách.  V Praze zazní v úterý 13. listopadu od 19.30 v Experimentálním prostoru NoD v cyklu Krása dneška PKF – Prague Philharmonia.

Tři otázky pro Lucii Silkenovou

Za svůj profesní život jste provedla mnoho soudobých děl. Čím se od nich Nono liší?

Nonova skladba je velmi složitá už jen při čtení partitury, která obsahuje mnoho stran textu osvětlujícího interpretaci. Mimo jiné uvádí například i rozestavění reproduktorů během koncertu či různé příklady šepotů. Bylo tedy velmi složité se celou knihou probrat až k výsledným osmi stranám not, které jsou plné symbolů dříve v knize vysvětlených.

Podílela jste se na kompletní nahrávce Kabeláčových symfonií. Když porovnáte Nona a Kabeláče. Jaký je mezi nimi rozdíl, když mluvíme o práci s hlasem?

Reklama
  1. 1
  2. 2

Mohlo by vás zajímat


Komentáře. Respektujte prosím pravidla diskuze.

Please Login to comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

  Subscribe  
Upozornit na