Sezóna 2018-2019 operního souboru Divadla F. X. Šaldy

  1. 1
  2. 2
Liberecký operní soubor patří k předním reprezentantům kultury v kraji. Působnost souboru je zároveň výrazně nadregionální, jeho kvality se odráží v řadě prestižních ocenění i v samotném diváckém zájmu. Nejedná se přitom o konzervativní operní dům, který by publikum hýčkal pouze osvědčenými tituly a klasickou režií. Po boku známých kusů (Aida, Bohéma, Noc v Benátkách) jsou pravidelně uváděna hudebně dramatická díla, která byla v minulosti často zbytečně opomíjena. Jejich liberecká „vzkříšení“ znamenají v mnoha případech mimořádný úspěch divácký i u odborné veřejnosti. (Ze současného repertoáru se jedná např. o Massenetovu Thais, či Čajkovského Pannu orleánskou). Charakteristický je rovněž nekonformní přístup ke známým klasickým titulům, který však nepostrádá logický a poučený postoj k dílu. To se týká např. uvedení původní verze Janáčkovy Její pastorkyně, či „tenisové“ inscenace Smetanových Dvou vdov v režii J. A. Pitínského.
Rossini: Popelka (zdroj Divadlo F. X. Šaldy liberec)

V naznačeném směřování je koncipována i divadelní sezóna 2018/2019. Operní soubor chystá 4 nové premiéry, z toho 3 večery operní a jeden muzikálový. V úvodu sezóny proběhla navíc ještě jedna premiéra obnovená.

Gioacchino Rossini: La Cenerentola (Popelka)
Dirigent: Miriam Němcová, režie: Constance Larrieu
Premiéra 28. 9. 2018, 2. premiéra 30. 9. 2018 – Šaldovo divadlo

Jedno z nejznámějších operních děl mistra italského belcanta vychází z pohádkového námětu barokního francouzského autora Charlese Perraulta, z knihy Pohádky mé matky husy. Premiéra opery tehdy teprve 25letého Rossiniho se konala roku 1817 v Římě. Spolu s libretistou Jacopem Ferrettim skladatel vytvořil hru plnou jemného humoru, dráždivých situací a lidských charakterů. Operní zpracování této proslulé pohádky je charakteristické mimořádně obtížnými, virtuózními pěveckými party. Ke spolupráci byla přizvána mladá francouzská režisérka Constance Larrieu, která se specializuje na starší stylová období opery. V ČR již vytvořila několik úspěšných režií.

V inscenaci se představí převážně mladé operní obsazení, v titulní úloze mezzosopranistka Michaela Zajmi, patřící k nejtalentovanějším reprezentantům své generace a je laureátkou celé řady pěveckých soutěží. Za zmínku rovněž stojí např. barytonista Jiří Brückler, čerstvý držitel prestižní ceny Národního divadla, který pochází z Liberce a je v současnosti kmenovým členem naší první scény.

Sergej Rachmaninov – Francesca di Rimini / Lakomý rytíř
Dirigent: Martin Doubravský, režie: Linda Keprtová
Premiéra: 14. 12. 2018, 2. premiéra: 16. 12. 2018 – Šaldovo divadlo

Dne 24. ledna 1906 se v moskevském Bolšoj těatru konala slavnostní premiéra dvou jednoaktových oper ruského skladatele, klavírního virtuosa a příslušníka starobylého ruského šlechtického rodu, Sergeje Rachmaninova – Francesca da Rimini a Lakomý rytíř. První z nich byla zkomponována na základě příběhu z Dantovy Božské komedie, druhá opera vychází ze stejnojmenného dramatu Alexandra Sergejeviče Puškina. Byť má každá „jednoaktovka“ zcela jiného libretistu, základní motiv příběhů se střetává v neúnavném souboji charakterů, ve střetu s morálními hodnotami evropské civilizace. Partitury obou jednoaktových oper jsou odrazem skladatelova charakteristického hudebního hledačství řádu světa, v němž Rachmaninov přisuzoval umění zásadní roli. V novodobých dějinách českého divadla nebyly tyto opery ještě nikdy uvedeny v jeden večer – poprvé tedy v Liberci, v Divadle F. X. Šaldy.

Nastudování děl nejvýrazněji navazuje na výše naznačenou dlouhodobou dramaturgickou koncepci libereckého souboru.

Giuseppe Verdi – Trubadúr
Dirigent: Martin Doubravský, Režie: Peter Gábor
Premiéra: 8. 3. 2019, 2. premiéra: 10. 3. 2019 – Šaldovo divadlo

Na námět španělského romantického dramatika Antonia García Gutiérreze zkomponoval Giuseppe Verdi roku 1852 svou 18. operu – Trubadúr. Úspěšná premiéra se konala v Římě 19. 1. 1853 a znamenala další velký autorův úspěch na cestě k titulu nekorunovaného krále italské opery. Spletitý příběh hraběte Luny, dívky Leonory, trubadúra Manrica a cikánky Azuceny se odehrává ve středověkém Španělsku a přestože nepatří k nejkvalitnějším Verdiho libretům, stal se materiálem pro skladatelovu jedinečnou dramatickou invenci, která z Trubadúra učinila jedno z ikonických děl světové opery. K režijní spolupráci byl přizván zkušený slovenský režisér a herec Peter Gábor, pro něhož se bude jednat o první spolupráci s libereckým operním souborem.

Edgar Yip Harburg, Fred Saidy, Burton Lane – Divotvorný hrnec
Původní česká úprava –  Jiří Voskovec a Jan Werich
Režie: Oldřich Kříž
Premiéra: 31. 5. 2019, 2. premiéra: termín bude dodatečně stanoven

Muzikál Divotvorný hrnec lze u nás, a do značné míry právem, považovat za „český“, ačkoli je dílem amerických autorů. „Finnian’s Rainbow“ měl premiéru na Broadwayi 10. ledna 1947. Ovšem již 6. března 1948 byl uveden v Praze v obnoveném Osvobozeném divadle (dnes ABC), kde po boku Jana Wericha účinkovala legendární Soňa Červená.

Divotvorným hrncem vstoupila na české jeviště poprvé původní broadwayská produkce a byla tím zřejmě odstartována „muzikálová“ éra v tehdejším Československu. Pro české jeviště jej přeložili a upravili Jiří Voskovec s Janem Werichem. Svolení k úpravě a k tak brzkému uvedení mimo Broadway získali díky přátelství s autory díla, které navázali během svého newyorského působení v první polovině čtyřicátých let. Tak se změnil nejen původní název, ale i původ hlavních osob příběhu. Irští emigranti se změnili v přistěhovalce od Třeboně a pohádkový skřítek Og v jihočeského vodníka Čochtana. Příběh se sice dále odehrává v Americe, ale to, co se v něm děje, je nejen nadčasové, či prostě obecně lidské.

Liberecká inscenace bude dílem oblíbeného muzikálového tandemu „Oldřich a Jan Křížové – režie a scéna, Petra Parvoničová – choreografie. Zmíněný tým v minulých letech v Liberci úspěšně inscenoval např. Zpívání v dešti, či navrátivší se Sugar.

Pravidelné symfonické koncerty (spolu s komorními koncerty ve foyer) se v posledních letech opět staly tradiční a oblíbenou součástí hudební nabídky Šaldova divadla. V posledních letech se stala „červenou nití“ jejich dramaturgie tvorba největšího českého symfonika 19. století A. Dvořáka, repertoár připravovaných koncertů je tedy koncipován kontrastně, z děl evropských pozdních romantiků. Říjnový koncert bude zároveň kontrastem pozdně romantické tvorby německé a ruské. Ve Straussových písních a Wagnerově „Isoldině smrti“ se představí kmenová sopranistka opery Šaldova divadla, Lívia Obručník Vénosová, která je svým dramatickým projevem a charakteristickým hlasovým témbrem vhodnou interpretkou pozdně romantické hudební tvorby.

Reklama
  1. 1
  2. 2

Mohlo by vás zajímat


Komentáře. Respektujte prosím pravidla diskuze.

Please Login to comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

  Subscribe  
Upozornit na