Bouřlivé protesty před divadlem a velké drama uvnitř: La Scala otevřela sezonu novým Lohengrinem

Centrem pozornosti zdaleka nejen celé Itálie se v posledních hodinách stala slavná milánská La Scala. Ohromné protesty před včerejším slavnostním zahájením nové sezony měly dva důvody: výběr skladatele a titulu pro slavnostní večer – Richarda Wagnera a jeho Lohengrina, a také nespokojenost s italskou vládou. Novou sezonu zahajuje milánská La Scala podle tradice vždy na svátek svatého Ambrože, oblíbeného biskupa, nadaného kazatele a patrona Milána. Němec Richard Wagner a jeho Lohengrin, jehož slavnostní premiéra v novém nastudování byla pro včerejší otevření nové sezony v La Scale vybrána, ale v Itálii vzbudila nečekaně silnou kritiku. Důvod? Podle početného tábora operních fanoušků se mělo divadlo zachovat „vlastenečtěji“ a zvolit ke slavnostnímu zahájení některou z oper Giuseppe Verdiho. Nejen Wagner, ale i Verdi se narodil v roce 1813 a na příští rok připadají oslavy jejich kulatého výročí.„La Scala odstavila Verdiho na úkor Němce“, napsal třeba deník Il Giornale, který vlastní rodina expremiéra Silvia Berlusconiho. Ovšem také list Corriere della Sera, který na rozdíl od Il Giornale není nijak protiněmecký, se záležitosti zevrubně věnuje. Podle něj orchestr v La Scale hraní Wagnera vnímá jako „ránu zasazenou národní hrdosti v době krize“. Šéf La Scaly Stéphane Lissner přitom považuje celou záležitost za směšnou. „Máme mnohem důležitější problémy, než nějaké derby Wagner – Verdi“, nechal se před novináři slyšet Lissner, v narážce na nemalé finanční problémy, se kterými se La Scala musí poslední dobou potýkat.Do sporu o Wagnera a jeho Lohengrina na programu včerejšího slavnostního zahajovacího večera La Scaly se vložili i italští politikové.  Ti se přitom ale stavějí spíše na stranu La Scaly – do divadla včera dorazil i premiér Mario Monti s dalšími pěti ministry ze svého kabinetu.Prezident Giorgio Napolitano se sice omluvil, ale dal si záležet na tom, aby vysvětlil, že důvodem je pracovní vytížení a ne nic jiného. V dopise vedení La Scaly označil spor o Wagnera za „nepříjemný a zbytečný“. Agentura Reuters připomněla, že nynější pře o Wagnera odráží někdejší rivalitu obou současníků a jejich obdivovatelů. Cituje přitom z biografické literatury, podle níž si Verdi při italské premiéře Lohengrina v roce 1871 na svůj program napsal poznámku „nevalný dojem“.

Včerejší přítomnost politiků při zahajovací premiéře Lohengrina v La Scale přivedla před slavný operní dům ovšem i druhý početný tábor velkých nespokojenců: především studenti a nezaměstnaní tady bouřlivě protestovali proti premiérovi Montimu a vlůbec celé vládě, ale i proti bankéřům a dalším prominentním návštěvníkům slavnostního otevření nové sezony.

Mimořádně horký den ale včera nečekaně zažil i Daniel Barenboim, generální hudební ředitel La Scaly, který nového Wagnerova Lohengrina společně s režisérem Clausem Guthem nastudoval. Než se Barenboim večer postavil před orchestr, musel společně s managementem divadla doslova na poslední chvíli vyřešit přetěžký rébus v podobě hledání náhrady za obě Elsy, Anju Harteros i covera Ann Petersen, které obě nečekaně skolila chřipka.Nakonec se v minutě dvanácté stal zázrak: do Milána se podařilo dostat rovnocennou náhradu, německou sopranistku Annette Dasch, která do Milána přispěchala i se svojí teprve desetiměsíční dcerou. Na přípravu s režisérem jí zbyly prakticky pouhé dvě hodiny, s Danielem Barenboimem se před zvednutím opony domlouvala pouhých pět minut.„To, co dokázala, je zázrak“, řekl o Annette Dasch Jonas Kaufmann, který zpíval titulního Lohengrina. V úloze Jindřicha Ptáčníka vystoupil René Pape, Ortrudou byla Evelyn Herlitzius, Telramundem Tómas Tómasson, Hlasatelem Željko Lučić. Včerejší slavnostní představení Lohengrina, dlouhé měsíce dopředu beznadějně vyprodané, přenášely rozhlasové a televizní společnosti do celého světa, přímý přenos byl na programu i v mnohých kinech. Představení tak mohli v rádiu, na obrazovce či na plátně sledovat i operní fanoušci u nás, mimo jiné na televizním kanále Arte či v pražském Biu Oko. Recenzi přineseme v nejbližším Operním panoramatu Heleny Havlíkové.

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

Mohlo by vás zajímat


0 0 vote
Ohodnoťte článek
2 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments