Bratislava přivítá výjimečného trumpetistu, dirigenta i klavíristu

Stanislav Masaryk zastává od roku 2020 post prvního trumpetisty České filharmonie. Jako sólista již mnohokrát vystoupil po boku Slovenské filharmonie – v Šostakovičově Koncertu pro klavír, trubku a smyčcový orchestr, v Haydnově a Hummelově koncertu pro trubku. Tentokrát se představí se členy Slovenského komorního orchestru (umělecký vedoucí Ewald Danel) na jejich sedmém koncertu z cyklu SKO, a to v úterý 21. května 2024 v 19:00 hodin v Malém sále Slovenské filharmonie.
Andrej Borejko (foto Alexander Trizuljak)
Andrej Borejko (foto Alexander Trizuljak)

Trumpetista Stanislav Masaryk se stal ve třinácti letech mimořádným žákem bratislavské konzervatoře. Ve studiu pokračoval na Vysoké škole múzických umění v Bratislavě ve třídě Rastislava Suchana, prvního trumpetisty Slovenské filharmonie. Rok 2017 přinesl Masarykovi absolutní vítězství na mezinárodní soutěži Žestě Brno. Účinkoval v hot-jazzovém orchestru Bratislava Hot Serenaders. Od roku 2020 zastává post prvního trumpetisty v České filharmonii. V návaznosti na její spolupráci s Royal Academy of Music vedl v roce 2022 třídenní interpretační kurzy v Londýně. Jako sólista pravidelně vystupuje se slovenskými komorními a symfonickými tělesy.

V interpretaci Stanislava Masaryka zazní v úterý Koncert pro trubku a orchestr rakouského skladatele, houslisty a pedagoga Leopolda Mozarta, otce slavného Wolfganga Amadea Mozarta, jehož díla jsou na koncertech často uváděna, u nás však téměř neznámá. Dvouvětý Koncert pro trubku vznikl v roce 1762. Slovenský trumpetista přednese také Sonátu pro trubku a orchestr od barokního mistra Georga Philippa Telemanna. Program zahájí Symfonie D dur Františka Adama Míči, který v 18. století působil v Jaroměřicích nad Rokytnou, a uzavře jej Boccheriniho Symfonie č. 6 d moll La Casa del diavolo, G 506. Na stránku poslední věty symfonie dopsal skladatel slova, která o díle mnohé prozrazují: „Ciaccona představuje peklo, byla napsána pod vlivem Gluckova Dona Juana.“

Ve čtvrtek a v pátek 23. a 24. května 2024 v 19:00 hodin se Slovenská filharmonie a Slovenský filharmonický sbor (sbormistr Jan Rozehnal) představí pod taktovkou charismatického polsko-ruského dirigenta Andreje Borejka, hudebního ředitele a šéfdirigenta Národní filharmonie ve Varšavě a rezidenčního dirigenta Orchestra Sinfonica di Milano. Sólistou večerů bude ukrajinský klavírista Antonii Baryshevskyi, v jehož podání zazní Koncert pro klavír a orchestr “Slovanský”, op. 54 jeho krajana Borise Ljatošinského. V díle se střídají virtuózní sólové plochy se zvučnými plochami symfonického orchestru evokujícími filmovou hudbu. Symfonické variace Witolda Lutosławského budou kontrastovat s harmonickým dílem pro a cappella sbor Mír na zemi op. 13 Arnolda Schönberga.

Koncert uzavře Žalmová symfonie z roku 1930, reprezentativní a mimořádně sugestivní dílo Igora Stravinského pro dechové nástroje a smíšený sbor. Stravinskij dostal objednávku na zkomponování tohoto díla ještě během svého působení v Paříži, v době, kdy ho zasáhla smrt jeho blízkého přítele a baletního impresária Sergeje Ďagileva. Zkomponoval ho na texty Žalmů 38, 39 a 150 původního latinského překladu Vulgáty na “slávu Boží“ a věnoval ho Bostonskému symfonickému orchestru u příležitosti jeho 50. výročí. Takto zněla dedikace skladby napsaná Stravinským.

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

[mc4wp_form id="339371"]

Mohlo by vás zajímat


0 0 votes
Ohodnoťte článek
Subscribe
Upozornit na
0 Komentáře
Inline Feedbacks
View all comments