Brněnská akademie má křídla za miliony, koupila i další nástroje
Nejvíce peněz si vyžádal nákup klavírů značek Steinway, Bechstein nebo Petrof. “Pro nás klavíristy je to projekt století. Jsem šťastný, že jsem se toho dožil,” řekl dnes klavírní virtuos a pedagog Jan Jiraský. Byl členem komise, která objížděla české i světové výrobce, testovala stovky nástrojů, aby nakonec doporučila ty nejlepší pro brněnskou akademii. Komise hodnotila zpěvnost, zvukovou barevnost nebo vlastnosti mechaniky.
Jiraský zdůraznil, že hudba různých stylů a období vyžaduje pro dokonalou interpretaci také různé klavíry. Sám na novém a starším nástroji demonstroval rozdíl v kvalitě zvuku u konkrétních skladeb.
Na jeden z nových Steinwayů dnes preludoval uznávaný mladý klavírista Pavel Zemen. Program ale začal ještě před vstupem do koncertního sálu. Na schodišti a chodbě hudebníci předvedli možnosti nových technologií, například v osmikanálové elektroakustické skladbě Meziprostor II Dana Dlouhého.
Katedra varhanní a historické interpretace získala tři cembala, z nichž každé reprezentuje jiný styl stavby nástroje i jiné období. Nové instrumenty mají také hobojisté a fagotisté, stejně jako hráči na historické smyčcové nástroje.
“Studenti loutny mohou experimentovat s loutnovým nástrojem, který se používal hlavně na Moravě v 18. století a byl nazýván mandora. Nově mají k dispozici také renesanční loutnu. Studenti historických příčných fléten čelí výzvě, kromě barokního typu nástroje mohou nyní vyzkoušet i klasicistní a dokonce romantický,” uvedla vedoucí katedry Barbara Maria Williová.
Také výběr nástrojů pro takzvanou starou hudbu je náročný. Zpravidla je vyrábějí menší manufaktury, případně jednotlivci, kteří staví velký nástroj jako cembalo třeba rok. Čekací doby pro zájemce bývají dlouhé.
Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky
[mc4wp_form id="339371"]