Brno – Balet Gala: Rusko přebila Praha

I letos se poslední březnovou neděli rozzářila všechna světla brněnského Janáčkova divadla, aby přivítala slavnostní baletní galavečer. I letos jsme se těšili na prestižní ruské baletní umělce z matičky Moskvy, kteří nám ukážou, zač je toho balet. První zklamání přišlo už v úvodu po nekonečných proslovech pohlavárů všech zemí: Z Velkého divadla v Moskvě nepřijede polovina ruského páru Dmitrij Zagrebin, nýbrž pouze mladičká a nepříliš zkušená Maria Mishina.

Pochroumaný kotník je pochroumaný kotník a velký ruský umělec byl nahrazen pražským tanečníkem, který se nakonec ukázal ve vší kráse, ale princip “Ruská kultura v České republice” byl přesto dostatečně nahlodán. Jediným oživením první části programu všech přeslavných pas de deux a duetů byl Korzár skvělého brněnského tanečníka (a prvotřídního skokana!) Gianvita Attimonelliho a částečně i Plameny Paříže s technicky dokonalou a energií překypující mladou Mishinou s pražským náhradníkem velkého Dmitriho.

Duet Adama a Evy z Haydnova oratoria Stvoření, které má být současnou chloubou brněnského baletu, byl poznamenaný křehkou krásou Eriky Wakizono, ale příslovečnou šťávu baletnímu galavečeru zrovna nedodal. Začínala jsem si zoufat, že na modernu tento rok organizátoři baletu Gala úplně zapomněli, když po přestávce vplul na scénu pražský tanečník Filip Veverka se svojí pražskou partnerkou Miho Ogimoto. Musím přiznat, že jsem byla u toho, jak tento zapálený tanečník odmalička dřel v brněnské taneční škole Ivo Váně Psoty pod vedením nejpřísnější pegagožky všech dob, Katky Gratzerové, a tak by se mohlo zdát, že mu malinko nadržuji. Ale přesto: duet z Paganiniho těchto dvou tanečníků byl pro mě ten večer vysvobozením a neskutečně nádherným zážitkem. Oba talentovaní, s velkým citem pro tanec, a navíc ve velmi promyšlené choreografii Youri Vàmose.

Potěšila mě i Janáčkova Sinfonietta v provedení brněnských tanečníků, povětšinou cizinců z různých koutů světa (jména jako Leila Labiodová, Aki Nisho, Eriko Wakizono, Gianvito Antimonelli snad prozradí víc). Čerstvý vzduch do těžkých klasických témat přinesly uchu příjemné rusínské a slovenské balady v choreografii Petra Zusky se skvělými tanečníky Alexandrem Katsapovem a Zuzanou Šimákovou. Ze vší tuzemské i zahraniční klasiky mě zaujala snad jen Spící krasavice Národního divadla v Praze a nezajímavé nebylo ani závěrečné pas de deux s nadanou Mariou Mishinou.

Maria Mishina a Michal Krčmář (foto Jana Hallová)

Miho Ogimoto a Filip Veverka (foto Jana Hallová)

Kdybych měla ovšem volit favorita večera, jistě bych ocenila prvním místem pražského Paganiniho. Což si myslím, že je tak velkolepému počinu “Ruská kultura v České republice” spíš na ostudu.


Balet Gala
Janáčkovo divadlo Brno 27.března 2011

program:
ESMERALDA – DIANA A AKTEÓN
– entrée a pas de deux
hudba: Cesare Pugni, Riccardo Drigo
choreografie: Marius Petipa
tančí: Andrea Smejkalová, Marek Svobodník, Barbora Bielková, Camille Erskine, Dominika Harasimová, Kateřina Kleinová, Veronika Kurjanová, Tereza Mrkosová, Sayumi Nishii, Kateřina Nováčková, Veronika Oleschaková, Monika Pimková, Petra Říhová, Elizaveta Shibaeva, Národní divadlo Brno

KORZÁR – variace Lankedem
hudba: Riccardo Drigo
choreografie: Marius Petipa
tančí: Gianvito Attimonelli, Národní divadlo Brno

STVOŘENÍ – duet Adama a Evy
hudba: Joseph Haydn
choreografie: Uwe Scholz
tančí: Eriko Wakizono, Jan Fousek, Národní divadlo Brno

ONĚGIN – duet
hudba: Petr Iljič Čajkovskij
choreografie : Vasilij Medveděv
nastudování: V. Medveděv, S. Fečo
tančí: Silvia Najdená, Andrej Szabo, Slovenské národné divadlo Bratislava

LABUTÍ JEZERO – pas de deux
hudba: P. I. Čajkovskij
choreografie: Marius Petipa
tančí: Ivona Jeličová, Michal Pimek

PLAMENY PAŘÍŽE – pas de deux
hudba: Boris Asafjev
choreografie: Vasilij Vajnonen
tančí: Maria Mishina, Dmitry Zagrebin, Velké divadlo v Moskvě

– přestávka –

STVOŘENÍ – obraz č. 28
hudba: Joseph Haydn
choreografie: Uwe Scholz
sólisté a sbor baletu NDB

PAGANINI – duet
hudba: Sergej Rachmaninov
choreografie: Youri Vamos
tančí: Miho Ogimoto, Státní opera Praha a Filip Veverka

SINFONIETT A – 3. věta
hudba: Leoš Janáček
choreografie: Jiří Kylián
tančí: Leila Labiodová, Aki Nishio, Eriko
Wakizono, Gianvito Attimonelli, Jan Fousek, Marek Svobodník, Národní divadlo Brno

SPÍCÍ KRASAVICE – pas de deux
hudba: P. I. Čajkovskij
choreografie: Marius Petipa
tančí: Barbora Kohoutková, Michal Štípa, Národní divadlo Praha

LYRICKÁ – duet
choreografie: Petr Zuska
hudba: rusínské a slovenské lidové balady
tančí: Alexandre Katsapov, Zuzana Šimáková, Národní divadlo Praha

DON QUIJOTE – pas de deux
hudba: Ludwig Minkus
choreografie: Marius Petipa
tančí: Maria Mishina, Dmitrij Zagrebin, Velké divadlo v Moskvě

Související články


Reakcí (7) “Brno – Balet Gala: Rusko přebila Praha

  1. Dobrý den, pro toho, kdo se ptal na úroveň slovenských tanečníků: Slováci měli tentokrát na programu jen jediné číslo – duet z Čajkovského Onegina a zaujal mě čistotou projevu a výrazem hlavní představitelky. Celkově duet patřil k těm světlejším stránkám brněnského Baletu Gala. Hana Fasurová

Napsat komentář