Glosa: Repríza Lucie ve znamení rozkladu

Představení Lucie di Lammermoor 30. března začalo ve Státní opeře obligátně: orchestr se postavil, rozhrnula se opona, na scéně se objevil nastoupený personál divadla. Jeho zástupkyně opět přečetla prohlášení odborových organizací, ve kterém byl vyjádřen nesouhlas s politikou Ministerstva kultury a prosba k divákům o podporu za „zachování činnosti (SOP) v současné podobě“.


S určitým posunem významu naopak doufám, že činnost Státní opery Praha v budoucnu nebude mít s tou současnou nic společného.

Krátká předehra se příliš nepovedla, stejně jako úvodní sbor. Je s podivem, že od početného sboru (sbormistři Tvrtko Karlovič, Adolf Melichar) jsme se v průběhu večera nedočkali skutečně odstupňovaného zvuku, zejména v dramatičtějších pasážích. Pražská divadla nejsou ráda, pokud je někdo srovnává s MET. Nuže: i poloviční oblastní sbor přesvědčil, že se dá docílit dobrého (České Budějovice) nebo i vynikajícího výkonu (Liberec), který strhne. V dalších číslech se již sboru Státní opery dařilo lépe, přesto jakoby podlehl beznaději panující okolo operního domu a to, co měl, prostě odzpíval. Totéž lze říci o orchestru. Dirigentu Richardu Heinovi se z něj také nepodařilo vytáhnout více než pouhý doprovod, večer byl navíc také poznamenán častými nesoulady mezi jevištěm a orchestřištěm.

Mnohem horší to bylo se sólisty. Miguelangelo Cavalcanti (Enrico) mne po Germontovi ze závěrečného představení festivalu Opera 2011 opět vyděsil svým zpěvem, či spíše směsí deklamace a pokusů o zpěv, kdy nerespektoval rytmus, na vytáhnutí vyšších tónu se musel pořádně nadechnout a stejně nevyšly. Tam, kde měl zpívat v rychlejším tempu, „nestíhal“ a part spíše odmluvil. Podobně NEzpíval Nikolaj Višňakov jako Edgar. Navíc se řídil heslem: co nevyzpívám, to vykřičím, jakákoliv „kultura zpěvu“ šla stranou. Při delších tónech mu docházel dech, objevovalo se doslova chrčení v hlase, někdy se místo tónu ozvaly jakési vzdechy. Část duetu s Lucií (Qui, di sposa eterna fede) by se mohla pouštět jako ukázka, jak nezpívat. Být představitelkou Lucie, žádám po divadle náhradu za to, že mi v dvojzpěvech kazil dojem.


Nemusím asi dodávat, že duet Edgar – Enrico z 5. obrazu (Orrida è questa notte) dopadl příšerně, stejně jako závěrečná Edgarova árie, v níž spíše sípal, takže dáma mého doprovodu okomentovala titulek „Zešílel“ slovem „Doslova“. Václava Siberu (Arturo) jsem jako barytona míval rád. S přechodem do vyššího oboru jako by přejal i některé zlozvyky tenoristů, konkrétně zpívání silou, jeho hlas zněl pro Artura nepřirozeně. Nelíbil se mi ani Lubomír Havlák jako Normanno. Ano, tuším, jaké to je postavit se na scénu před několik stovek hlav v obecenstvu. Ano, tuším, jak asi musí člověku být, když to nevyjde. Ale jako divák, který ví, jak tato opera má alespoň PŘIBLIŽNĚ znít, říkám: takhle ne!

V roli Lucie se představila americko – australská sopranistka Mary Jean O´ Doherty. Na jejím hlase je ještě patrná jistá nezkušenost, ale také slibný potenciál. Part pojala poněkud monotónně bez většího dynamického nebo výrazového odlišení, ale jeho nejobtížnější části zvládla suverénně a čistě. Nižší poloha jejího hlasu je méně znělá, což poznamenalo i velkou árii, ale závod s flétnou včetně trylků byl famózní (trylky v Regnava nel silenzio méně). Il dolce suono by navíc jistě vyzněla lépe, nebýt podivného tempa, které dirigent zvolil.


Sytým mezzosopránem jí dobře sekundovala Veronika Hajnová. Velmi dobrý výkon podal Miloš Horák (Raimondo), jenž ukázal, že i recitativ se dá odzpívat, nikoliv oddeklamovat. Ve své árii se snažil o vyjádření psychologie postavy, svůj velmi hezký bas tak představil v několika výrazových polohách. I když by se rezervy našly, šlo o skvělý výkon.

Režijně (Anton Nekovar) je inscenace značně nenápaditá, (z nouze?) minimalistická, přesto plná operních klišé a nedotažeností (lomení rukama, Lucia padá na zem ještě dříve, než se jí někdo dotkne…). Kostýmy (Josef Jelínek) jsou naopak rádoby historické, ty dámské ovšem z jiné doby než pánské a připomínají spíš dostihy v Ascotu. Výrazným prvkem scénografie (Jan Dušek) jsou pojízdná zrcadla připomínající laciný showroom, navíc dělají hrozný hluk. Všeobecný rozklad kromě toho postihl i jevištní personál, šály nebyly dostatečně zatažené a prosvítalo světlo, přestavby probíhaly hlasitě a na to, že na scéně téměř nic nebylo, i dlouze. O poslední přestavbě bylo navíc až do jeviště zřetelně slyšet, jak se někdo na scéně rozezpívává. Personál hlediště zřejmě nechtěl zůstat pozadu, a tak se v průběhu představení opět vpouštělo do hlediště, z lóže jsem měl dobrý výhled do přízemí i na balkón. Nechápu, jak se mohlo stát, že po přestávce se již během představení na svá místa na druhém balkóně drala nejméně padesátka lidí.

Předpokládal bych, že se Státní opera ve chvílích, kdy jí jde doslova o život, vybičuje k nadstandardním výkonům. Po zážitcích v posledním měsíci se bohužel obávám, že toho není schopna.

Gaetano Donizetti:
Lucia di Lammermoor
Dirigent: Richard Hein
Režie: Anton Nekovar
Scéna: Jan Dušek
Kostýmy: Josef Jelínek
Sbormistr: Tvrtko Karlovič, Adolf Melichar
Orchestr a sbor Státní opery Praha
Obnovená premiéra 10.března 2011 Státní opera Praha
(původní premiéra 30.září 2004)
(psáno z reprízy 30. března 2011)

Lucia – Mary Jean O´Doherty
Edgardo – Nikolaj Višňakov
Raimondo – Miloš Horák
Arturo – Václav Sibera
Enrico – Miguelangelo Cavalcanti
Alisa – Veronika Hajnová
Normanno – Lubomír Havlák

www.opera.cz

 

Hodnocení

Vaše hodnocení - Donizetti: Lucia di Lammermoor (SOP/ND Praha)

[Celkem: 1    Průměr: 5/5]

Mohlo by vás zajímat


99
Komentáře. Respektujte prosím pravidla diskuze.

Please Login to comment
99 Comment threads
0 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
0 Comment authors

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

  Subscribe  
nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
Anonymous

Jako člověk "zevnitř" musím než smutně souhlasit s recenzentem. Divadlu chybí silné osobnosti hlavně na postu šéfdirigenta a sbormistra. Například post šéfdirigenta není v SOP obsazen několik let. Jak má potom orchestr udržovat a zlepšovat kvalitu, když s ním nikdo systematicky nepracuje? Premier je z finančních důvodů málo, zkoušek orchestru tím pádem také. Obávám se, že dalším "klenotem" bude připravovaná Giselle. Jedná se o nelehkou partituru, která vyžaduje precizní nastudování. To, co nám předvádí duo dirigentů Brauner/Šnajdr nevěští nic dobrého. Bohužel. Snad si zpravíme náladu s Trubadůrem a kvalitním dirigentem..

VT Slajer

Pavle, tohle bylo dnes velmi smutne cteni. Je to bida a utrpeni, horsi nez blind leading the blind. Rikavalo se ryba smrdi od hlavy, tahle snad uz davno ani zadnou hlavu nema. Ta co ji mela a navic ji umela pouzivat, byla radeji odeslana jinym smerem…

Anonymous

Přestože se mi nelíbí to, co se se SOP a vůbec celou operní Prahou děje, neodpustím si jednu sarkastickou otázku: Myslíte si, že kdyby SOP fungovala "normálně", byla by kvalita představení, neřku-li premiér, lepší? Pamatuji dobu, kdy SOP sice stále finančně "padala", ale peněz měla dost. Od těch dob, se tam vůbec nic nezměnilo. Prostě se bojím, že SOP už svou šanci stát se kvalitní scénou promarnila. A po tom, co jsem přetrpěl tuhle hrůzu…

Anonymous

Znovu se nabízí špatný výběr obnoveného titulu p. bývalým řed. Dolanským. Jako operní manažer musel tušit, že to bude fiasko,které si SOP v době své nejisté budoucnosti neměla dovolit. Přesto držím palce a věřím, že Trubadúr bude podstatně úspěšnější. Kdyby p. Dolanský nebyl ješitný a nechal Rigoletta s dir. Dohnányim,určitě by jsme dnes nemuseli číst tak smutný příspěvek.
Karel

Anonymous

Pokud umělecký soubor na první místo svých zájmů dá boj o peníze nebo postavení, je to cesta k zániku. Jediný reálný prostředek k získání lepšího postavení, který je v moci umělců, je co nejlepší umělecká úroveň a komunikace s veřejností a médii. Umění ale na prvním místě! Jinak jsou jako stavební firma, která bojuje o státní zakázku, ale její stavby se rozpadají!

Anonymous

Připadá mi, že Státní opera je jako těžce nemocný pacient, od kterého stát odehnal schopného lékaře a chce ho léčit felčary a mastičkáři pouštěním žilou a přikládáním pijavic. Nejraději by pacienta už ale pochoval. Modlím se za uzdravení…
Vojtěch Jouza

Anonymous

Bohužel to že je momentálně pověřeným ředitelem pan Černý celkouvou situaci ještě zhorší.Pochybuji, že jeho prioritou je sehnat pro SOP vynikající tvůrčí tým.Bez šéfdirigenta a uměleckého šéfa se nedá dělat umění.Ale myslím, že Ministerstvu taková situace asi vyhovuje.Teď budou pořád říkat jak je v SOP všechno špatně, přitom je to z velké části jejich vina.Bez kvalitního vedení to prostě nejde.Pan Dolanský není hudebník, ale byl výborný manažer, který chtěl právě ty osobnosti do uměleckého vedení získat.Teď už snad nezbývá nic jiného, než se za SOP modlit.

Anonymous

Dobrý den. Velká škoda,že jste si nenaplánoval včerejší představení Madama Butterfly.(31.3.) Christina Vasileva jako Butterfly je naprosto famozní a i další obsazení bylo na vysoké úrovni. Také orchestr se nechal strhnout krásným zpěvem a bylo to opravdu nádherné představení.
SOP škodí především současné vedení!

Anonymous

To je pěkné, že Madama Buttefly byla krásná,ale každá nová premiéra jako je Lucia ve SOP má být výstavním kusem a reprízy si mají uchovávat vysokou úroveň,zvláště tak brzy po premiéře. Nesouhlasím, že p. Dolanský by byl dobrý manažer,když naplánoval Lucii jako obnovenou premiéru. To by se dobrému manažerovi nemělo stát. Takobý umělecký propadák.
Vlasta

Anonymous

Já bych k příměrům s pacienty neradila. Jen tak je totiž možné se vyhnout otázce, zda onen lékař, který jen uměle udržuje oběh u jedince, který je už mozkově mrtvý, je vůbec eticky na výši?

Anonymous

K čemu mít v Praze druhou operu. Ještě k tomu takovouhle? Původně jsem s nimi sympatizoval, ale už se mi začínají zajídat. Pořád jen vedou jakousi kampaň, ale umělecky, jak patrno, potvrzují správnost nepříznivých soudů. Vážený personále SOP, měli byste být umělci, nikoliv odboráři!

Anonymous

To je bohužel častý jev u českých muzikantů – být více odborářem, než hudebníkem. Bohužel. Skutečně dobrý hudebník totiž věnuje svému povolání tolik času, že mu na nějaké odborování, schůzování nezbývá čas. Jenže to je pozůstatek minulého režimu: chtít hodně za málo práce. Heslem mnoha profesionálních hudebníků je: do dvaceti a doma (týká se cvičení) … vzniká tím paradox: tito hudebníci se chovají de facto jako amatéři (ti většinou necvičí 3 až 8 hodin denně) a přitom chtějí profesionální podmínky. Pokud něco reformovat, tak to, aby nebylo něco takového možné! Jan

Anonymous

Jan ma nazor na druhe, ale mel by asi zacit u sebe. Nevim, kolik hudebniku zna a kolik z nich se mu sveruje s tim, kolik hodin denne cvici na sve nastroje. Ale mel by vedet, ze amatersky se chova sam. K jeho blabolu neni vic co dodat.
Jinak pro O+> doporucil bych cele toto vlakno smazat. Je to o nicem. Jen vylevy radoby moudrych.

Anonymous

Výzva, aby SOP, která je jak loď na moři bez kapitána a kormidelníka, hrála a zpívala jako o život, je sice krásná, ale ono nejde ani tak o oněch pár desítek lidí od divadla, jako o ty statisíce potenciálních diváků. Kolik operních představení bude odehráno do roka? Nebude na tom Praha nakonec hůř než oblasti, uvážíme-li, že nezanedbatelnou část pražského publika představují turisté? Proč, proboha, se státní úřednící chovají, jako kdyby občané byli obtížní kverulanti, kterým do toho nic není, a kteří si mají počkat, až jim bude oznámen výsledek úřednického tápání? K čemu je takové ministerstvo kultury, copak opravdu… Číst vice »

Anonymous

Vážený pane Pavle Šimáčku,myslím,že nejlepší by bylo,abyste již Státní operu nenavštěvoval.Když je to vše tak strašné a hrozné,choďte do jiného divadla,na to máte právo.Bude to tak lepší jak pro Vás,tak pro ostatní.

Anonymous

Vážený Jane,vaše teze, že pokud se někdo ozve proti špatnosti, je odborář, a vlastně by měl držet jen hubu a krok, je naprosto scestná. Lidé se mají ozývat proti aroganci státu a proti neschopným a nadutým politikům. Kdyby to dělali častěji, nebyla by politická kultura v ČR tak pokleslá a neuvěřitelná bohorovnost neumětelů, kteří n ičemu nerozumí a řídí, by nebyla možná. Hana

Anonymous

Připojujeme se k modlitbě za SOP,aby se konečně dočkala vedení obdařeného zdravým rozumem. Když si nedávno vyzkoušela,že je to možné.Současné vedení používá jen likvidační metody,které s uměním nemají vůbec nic společného.Pán Bůh s námi a Černý pryč!!!!
M + S + M

Pavel Šimáček

Vážený pane/vážená paní anonymní z 1.dubna 20:56. Do SOP chodím proto, že zde mám již léta předplatné. Dříve v něm SOP dokonce hrála tituly, které oznámila, a některé měly jistou úroveň. S omezením premiér se smrsklo i naše předplatné, takže tam zajdu výjimečně právě v abonement (jako nyní na Lucii) nebo na něco, co náhodu (o té náhodě viz dále) může stát za to (Tristan, vystoupení nějakého lepšího zpěváka/zpěvačky). Pokud přestanu SOP navštěvovat, bude to možná lepší pro mne, snad i pro ostatní (není mi sice jasné, jak to bude lepší pro ostatní, pravděpodobně tak, že nebudu upozorňovat na onu… Číst vice »

Anonymous

Je opravdu zajímavé nebo raději smutné, jak se někteří umělci brání kritice. Děkuji panu Šimáčkovi, že se nebojí vyjádřit svůj názor. Některé reakce v této diskuzi mi připomínají rčení o potrefené huse. Předpokládám, že ti jichž se kritika netýká (tedy ti, kteří si za svým výkonem stoprocentně stojí), nemají potřebu někomu doporučovat, aby SOP nenaštěvoval. Kritika je součást umělecké profese a kdo ji neumí přijmout, by měl umělecký svět opustit. "Není umělec každý, kdo si prostřednictvím umění obstarává obživu."

Anonymous

V diskuzích pod články se objevuje mnoho zajímavých názorů. Jen nechápu, jaký má smysl, že většina diskutujících se stydí nebo bojí se pod své příspěvky podepsat. Myslím, že to snižuje váhu těchto názorů a celkovou úroveň debaty.
Jeník Horák

Anonymous

Pane Šimáčku, vaše kritika mrzí, protože je v mnohém oprávněná, ale znovu musím upozornit, že to není tak dalece naše vina. Když se nepracuje a není dobré vedení, vede to vždy k úpadku. Opera je kolektivní záležitost a je v ní opravdu nemalé množství lidí, kteří tam jsou z lásky k divadlu a chtějí pracovat. Já si kritiku vždy přečtu, ale ta vaše už mi připadá jako pouhá dehonestace. To jste za ta léta návštěv v SOP skutečně nezaznamenal něco, co by Vás uspokojilo? A je vždy důvod na straně divadla? Opravdu nevím. S úrovní je třeba opravdu něco udělat,… Číst vice »

Anonymous

Je pravda, že dobré umělecké vedení – tedy dobrý dirigent – je nepostradatelnou součástí pro kvalitní operu nebo symfonický orchestr. Na druhou stranu může mít opera či symfonický orchestr obrovský potenciál (který vychází z kvalit jednotlivců) i bez dobrého dirigenta. A právě tento potenciál je předmětem této kritiky a následné diskuze. Nicméně bylo by a je nemístné spojovat tuto otázku s otázkou budoucí podoby ND a SOP. Protože umělecký potenciál je věcí relativní a může se k lepšímu změnit relativně snadno (někdy skutečně stačí změna na jednom postu).

Pavel Šimáček

Vážená paní Štědrová, děkuji za Váš ohlas. Opravdu. Věřte, že jsem se při psaní hodně rozmýšlel a vážil slova, ale to, co jsem ve středu slyšel, byl jeden z mých nejhorších operních zážitků v životě. Píšu o nich jako divák, jehož hlas – na rozdíl od kritiků a kritiček – je prý pro účinkující nejdůležitější (již jsem psal, že pořád slýcháme ono: kritici nás vlastně nezajímají, pro nás jsou nejdůležitější diváci). Na druhou stranu, myslím, že jsem upozornil i na světlé stránky představení. Zda jsem za ta léta nezaznamenal něco, co by mne uspokojilo? Ale zajisté. Voják a tanečnice, Sloní… Číst vice »

Anonymous

Někdo zde napsal, že pan Dolanský je špatný manažer protože obnovil Lucii.Operní manažer (rozuměj ekonom)má za úkol zajistit provoz a ekonomický chod divadla.Není tedy uměleckým šéfem.Toho bohužel SOP v současné době nemá což je velká chyba.Toto se snažil pan Dolanský také napravit, bohužel byl zastaven.Možná, že Lucia nebyla jeho nejšťastnější volba, ale pokud vím tak z finančního hlediska neměl moc na výběr.Krom toho se snažil maximálně ušetřit, všemožně sehnat sponzory a finanční podporu.Nějaké sponzory získal (např. Jaguár) a mnohé mu bylo přislíbeno.Také šetřit se mu dařilo a snížil dluh SOP.To vše za 3 měsíce v pozici pověřeného ředitele.To si myslím,… Číst vice »

Anonymous

Jak jsem řekla, opera je kolektivní a tvůrčí práce, které se nám bohužel nedostává. Co si budem povídat, stagnace ničím nemotivuje ani rutina ne. Na dirigentské osobnosti, která řekne co chce a má požadavky opravdu velmi záleží. A k Vaší řečnické otázce. Jde spíš o to, že se někdy člověk stydí a pravdou je, že když občas začne některý solista, nechce se nám jen plakat, ale i kašlat. To vše se odráží na celé náladě. Je to bohužel smutný začarovaný kruh. Marcela Štědrová.

Anonymous

Co se týká motivace: diváka nezajímá, že někdo ze sboru či orchestru není dost motivován, že jej zmáhá rutina, že se málo zkouší … divák přijde do divadla, zaplatí a chce za své peníze zážitek. Opera není jedinou kolektivní činností (co třeba vědecké týmy, zdravotnictví?!) a pokud by se všude lidé vymlouvali, že nejsou dostatečně motivováni, byla by to hrůza. Vinou špatného dirigenta může být nekvalitní nastudování – ale nikoli špatná motivace jednotlivců. Já jako hudebník jsem motivován hudbou samotnou. I za malé peníze, s špatným dirigentem, špatným sólistou se snažím hrát jak nejlépe dokáži!!!!!

Anonymous

Myslím, že pro život uměleckého tělesa platí trochu jiná pravidla, aspoň jak jsem to za deset let poznala já. Toť vše. Člověk jako jedinec přirozeně nemůže ovlivnit nic než svůj výkon. Ale my bysme zkrátka neměli být houf jednotlivců, ale sourodé umělecké těleso. A to, jak mi zkušenost potvrdila vyžaduje dobrého šéfa.M. Š.

fandorin

Nikolaj Višnjakov ještě "zpívá"? Zažil jsem ho několikrát před ca. 10 lety a již tehdy byl jeho výkon dost zlý. Překvapuje mne, že vůbec ještě vstoupí na jeviště, nebo že to ho tam někdo pustí.

Anonymous

SOP má v této sezóně 2 premiéry. A z toho p. Dolanský,bývalý ředitel SOP,operní manažér změnil Rigoletta na obnovenou premiéru Lucii ve velmi pochybné umělecké kvalitě. To by se dobrému manažérovi nemělo stát. Přednost musí dostat vždy kvalitní operní inscenace. P. Dolanský sice jak píše umořil dluh SOP,ale divákům za jejich peníze nabídl katastrofální Lucii. To p. Černý za ND nabídl divákům skvělého Patsifala na vysoké umělecké úrovní. Tak nevím, proč se tak p. Dolanský rozhodl,zvláště,když sehnal několik dobrých sponzorů. A výmluva členů souborů na špatného dirigenta je velmi laciná. Především každý z nich by měl podat perfektní výkon,zvláště v… Číst vice »

Anonymous

Prave se vam ozenil MK Besser, takze pravdepodobne i to malo pozornosti, co venoval opere v Praze ted bude prideleno manzelce. Na foto z idnes.cz jim to velmi slusi – vypadaji spokojene a blahobytne po vsech strankach. ¡Ay, caramba!.
VT

Anonymous

Vážený pane Šimáčku.
Je úplně jedno, co si myslíte o Lucii v den, kdy jste SOP navštívil, i když máte pravdu. V situaci, kdy MK již několik let tuto instituci škrtí na úrovni přežití, jde totiž o mnohem víc. Váš přízpěvek je pouze kopnutím do umírajícího. Vy jakožto člověk o situaci obeznámen jste se v tomto článku stal pouhým daňovým poplatníkem a divákem opery. Myslím, že tady každý ví, že SOP je díky MK na dně. Blahopřeji Vám, že jste to poznal také.
BO

Anonymous

Leonora3:
Vazeny BO, odkedy je jedno co si divak mysli o predstaveni? pokial sam patri k tejto institucii a zastavate tento nazor, tak situacia je este vaznejsia, ako som si myslela a pomoze vam uz len svatena voda.
Mam za to, ze blog Operaplus vznikol preto, aby komentarmi (ci uz kritickymi alebo pochvalnymi) hodnotil a tim i kultivoval vnimanie opery u nas. Pokial divadlo ponukne verejnosti predstavenie a ja si na to kupim listok, (autor dokonca hovori o abonnement, takze ho z nejakeho nepriatelstva voci divadlu sotva mozete obvinit) musi odviest istu kvalitu.

Anonymous

Pořád dokola zde někteří přispěvatelé hledají viníka za špatnou uměleckou úroveň. Jedni viní špatné umělecké vedení (to je zčásti pravda), druzí MK a jím po léta nízké finanční příspěvky. V druhém bodě jde o pouhou výmluvu – v některých oblastních divadlech nebo symfonických tělesech mají stálí zaměstnanci ještě nižší platy a přesto podávají relativně stabilní dobré výkony a především není z jejich řad slyšet neustálé lamentování. Co se týká prvého bodu – špatného uměleckého vedení – tak dirigent neodpovídá za to, jakým způsobem po estetické a technické stránce hrají či zpívají jednotliví hráči orchestru či zpěváci sboru. Pokud někdo obhajuje… Číst vice »

Anonymous

Citace: "Dirigent, ktery s orchestrem dilo studuje, zodpovida za to, jake vykony mu hraci/zpevaci podavaji." souhlasím s tím, že dirigent odpovídá za celek, ale z vlastní zkušenosti vím, že není v moci dirigenta stát nad každým hráčem a nutit jej, aby lépe technicky nastudoval svůj part. Nebavíme se samozřejmě o hrubých chybách. Jde o detaily (sem spadá i estetické cítění jednotlivce), které jsou skutečně na každém hráči či zpěvákovi. Je totiž přímo úměrné jeho nasazení a domácí přípravě. A tyto detaily jsou pro výsledný dojem zásadní. Zahrát bez chyb je totiž základ, jak jistě všichni víme. Do tohoto bodu se… Číst vice »

Dan Kraus

Úžasné… Takže, protože máte špatné podmínky, mizerně hrajete a zpíváte? A co si o tom myslí diváci, to je jedno, hlavně, ať vám Besser ty mizerné podmínky zachová. Vy budete dál špatně fidlat a skřehotat. Třeba do zdi, hlavně, že budete mít své místečko. Fascinující! Dám vám, milí členové orchestru SOP kteří sem přispíváte komentáři, jednu záludnou otázku. Když půjdete na operaci slepého střeva a ten doktor, který je také mizerně placen, vám místo toho střeva vyřízne třeba kus jater, protože přece je tak mizerně placený, že nemůžete chtít, aby se lépe soustředil a doma si nastudoval, kde je appendix…… Číst vice »

Anonymous

pane Krausi, nechápu, proč urážíte členy SOP? Cítím z Vašeho příspěvku, že jste nešťastný člověk. Možná, že nejste spokojen s prací, kterou děláte. Možná, že nemáte úspěchy v osobním životě. Každopádně byste se měl nad sebou zamyslet a snažit se místo nenávistných výlevů, udělat pro druhé něco hezkého.
Jeník Horák

Anonymous

A co hezkého pro druhé lidi děláte Vy Jeníku Horáku? To, že p. Dan ,nebo p. Šimáček chce za své peníze od souboru SOP dobrý umělecký výkon,je pro Vás nepřijatelné? To snad ne. Vy máte o práci zvrácené představy. Každá práce musí být odvedena kvalitně,tudíž práce umělce. A ne všichni pracující jsou placení jako na západě.
Věra

Khail

ad jeník Horák: Takže půjdete k tomu doktorovi, kterej nepozná slepé střevo a uřízne vám kus jater, jak píše pan Kraus. Každý by měl dělat svou práci opoctivě a jak nejlépe dokáže. Hasič taky neremcá, že bere málo a proto, že nepoleze do hořícího věžáku, protože by ho to mohlo stát život. Pan Kraus odhalil to, co si myslím i já, že místo výlevů nad nespravedlností, které se vám dostává od ministerstva, byste se měli snažit co nejlepšími výkony přesvědčit, že na to máte. Ta Lucie byla opravdovým utrpením. manželka odešla během přestávky. A to jsme dost "otzrlí" operní fandové.… Číst vice »

Jitka K.

Výstižná glosa, výstižné mnohé komentáře. pro mne zklamání z deziluze o tom, jací lidé jsou uměleckými zaměstnanci orchestru. celých třicet let jsem žila v deziluzi, že hudebníci milují svojí práci a dělají ji s radostí a láskou.

Jitka

Anonymous

Četl jsem, jak "Jeník Horák" (docela pěkný anonym) vyčítá p. Krausovi, že tento není zřejmě spokojense svou prací.
Podstatně větší neštěstí však je, že Jeník Horák se svou prací naopak zcela zřejmě spokojen je…

Anonymous

Přesně tak. Kvalita výkonu by měla být co nejvyšší za každých podmínek. Pokud není, ztrácí umělecká instituce smysl své existence. A to je také častý problém v naší krásné české kotlině, umělci často pracují jakoby pro sebe. Na diváka či posluchače neberou ohled. Neplatí to samozřejmě obecně, ale je to časté. Přitom jedním z hlavních důvodů přítomnosti státem zřizovaných uměleckých institucí je právě zážitek diváka či posluchače. Svět umění nemůže existovat sám pro sebe, ale musí KOMUNIKOVAT se světem. A KOMUNIKOVAT znamená také NASLOUCHAT, například i kritice. Robert Hollmann

Anonymous

Především. SOP je instituce, instituce kulturní a její výstupy by měly mít i jistou profesní a uměleckou úroveň hodnou názvu Státní Opera. Pokud nemají a ti, kteří tu úroveň tvoří tu věřejně říkají: Lide trhněte si nohou, nám jste ukradení. tak je to fakt na zrušení těch lidí. jsem si jistý, že se neuplatní, protože takhle smášlející zaměstnance nikdo chtít nebude, neboť nejsou schopni překročit svůj stína pracovat jinak, i kdyby za to dostávali stonísobně více, než nyní. Tohle neříkají ani zástupci ani zaměstnanci jiné státní instituce – českých drah, která má své služby stejně mizerné, ale alespoň to občas… Číst vice »

Anonymous

Řekl jste to naprosto přesně: špatně pracující zaměstnanec umělecké instituce nezlepší svou práci ani po mnohanásobném zvýšení platu. To mohu potvrdit z osobní zkušenosti ze svých 25 let působení v 4 zahraničních orchestrech. Naštěstí je v ČR mnoho hudebníků, kteří chtějí pracovat naplno a za zlepšení podmínek bojovat především a na prvním místě špičkovou kvalitou odvedené práce. Takže žádný strach vážení diváci a posluchači. Nikdo není nenahraditelný a SNAD brzy dojde ke zlepšení. Rober Hollmann

Anonymous

milí milovníci opery, nejsem zaměstnancem Státní opery a nikoho tu neurážím.
jeník horák

Anonymous

SOP (ale i jiná tělesa) by se v dnešní nelehké situaci měla řídit heslem Berlínské filharmonie "128 Virtuosen 1 Orchester" …. pak ji nikdo nemůže napadnout za špatnou kvalitu a především teprve potom bude nepostradatelnou (stejně jako je po více než sto letech tvrdé práce Berliner Philharmoniker). Tvrdé práce!

Anonymous

Znovu opakuji, že je v SOP spousta lidí, kteří pracovat chtějí. A ti co nechtějí, těm by se mělo trochu šlápnout na krk. Ruku na srdce, kdyby ve všech profesích lidé pracovali podle svého nejlepšího vědomí a svědomí, asi by to v naší zemi vypadalo jinak. Co se peňez týče, jde o existenci. Za například nástupní plat do sboru žádný mladý absolvent nepůjde. Drtivá většina lidí má ještě jednu práci. A peníze jsou potřeba především na kvalitní inscenační týmy a zpěváky a dirigenty. To je to, co nás tíží. myslím, že snad nikdo není tak naivní, aby šel k divadlu… Číst vice »

Dan Kraus

pro paní Holmanovou: To bezpochyby určitě je. Podmínky k práci optimální nejsou a špička hráčského kádru bude v orchestru SOP za daných podmínek jen těžko. To s vámi souhlasím. Přesto mi stále nabíhá paralela třeba s hasiči, lékaři státních nemocnic nebo zdravotními sestrami, které jsem nikde neslyšel omlouvat špatně odvedenou práci platovými podmínkami. Ano, to co píšete je naprostá pravda. Nikde to není ideální a nikde to není tak, že všichni pracují na plný výkon nebo jsou ideálními osobnostmi v daných pozicích. navíc divadlo je dílo velmi, velmi kolektivní, kde každá i malá chyba jednotlivce shodí práci mnoha desítek ostatních.… Číst vice »

Dan Kraus

Omlouvám se. Moje předchozí vyjádření bylo pro paní Štědrovou. Velmi se omlouvám.

Anonymous

Vy moc dobře víte, že sbor je špatně placen. Tak jste měla studovat něco jiného. Jak říkáte absolvent by za ty peníze nešel. Tak si udělejte rekvalifikaci a budete mít více. Pokud jste se, ale rozhodla být ve sboru,ta by umělec ve sboru měl odvádět dobrou práci.
V.N.

Anonymous

Každý umělec je za svůj výkon odpovědný nejen sobě, ale především divákům. Špatné podmínky nejsou argumentem proto, aby někdo odváděl nekvalitní práci. Argumenty některých umělců ze SOP (ale i z jiných institucí) zní asi takto: "zaplaťte mi a já začnu pracovat pořádně" … to mi, promiňte, zní jako hloupost … kvalita uměleckého výkonu je přímo úměrná nasazení jednotlivce, to je prostě fakt. A nikdo nebude nikoho nejprve ohodnocovat a pak teprve očekávat zlepšení.