Brno Contemporary Orchestra odvysílá sedm skladeb ze sedmi hotelů

  1. 1
  2. 2
Please, Do Not Disturb je sedmidílná minisérie živých koncertů z koprodukce Brno Contemporary Orchestra a Terén - Pole performativního umění, která představuje příběh špičkového komorního orchestru, jenž se vydal v době celosvětové pandemie na nebezpečnou služební cestu do sedmi prázdných hotelů. Hudba má smysl a stojí za to jí sloužit a tak orchestr zahrál, nahrál a natočil sedm úžasných skladeb v sedmi úžasných hotelech.

Brno Contemporary Orchestra, Please, Do Not Disturb: Pavel Šnajdr (zdroj Brno Contemporary Orchestra)

Od 15. do 21. března 2021 odvysílá Brno Contemporary Orchestra na svém YouTube kanálu v premiérách sedm krátkých filmů, ve kterých jsou skladby současných autorů ilustrovány příběhy skutečných i vymyšlených návštěvníků jakož i samotnou architekturou a atmosférou hotelů, jejichž pokoje již rok beznadějně zejí prázdnotou. Čeká nás světová premiéra od skladatele a koncertního mistra violoncell orchestru opery Národního divadla Brno Josefa Klíče, tři kompozice napsané, nebo aranžované pro BCO, jedna jazzem a jedna rockem „šmrncnutá“ lahůdka z posledního desetiletí a taky koncertantní kompozice z konce šedesátých let minulého století. Setkáte se se saxofonistou Pavlem Zlámalem, houslistou Milanem Paľou, barytonistou Tomášem Krejčím a violoncellistou Josefem Klíčem. Své hudební i filmové role budou hrát členové BCO, včetně svého dirigenta Pavla Šnajdra a to v mnohdy zcela nových a nečekaných pozicích a souvislostech. Projekt vznikl ve spolupráci s dramaturgickou a produkční platformou Centra experimentálního divadla Terén.

Co se asi odehrává za dveřmi hotelových pokojů, na jejichž klice se nenuceně pohupuje cedulka s nápisem „Prosím nerušit“? Čeká nás tam setkání s některým ze sedmi smrtelných hříchů, či naopak sedm divů světa, nebo snad jiná, nečekaná překvapení? Co se za dveřmi skrývá na počátku jednadvacátého roku jednadvacátého století tušíme bohužel všichni, prázdný, studený pokoj, jenž může být zabydlen pouze a výhradně osamoceným obchodním cestujícím putujícím od města k městu. Nápis „Prosím, nerušit“ však často svítí i nad odhlučněnými dveřmi nahrávacích studií, tam však vyvolává vzrušení zcela odlišná. Nutí nás přitisknout ucho, abychom zaslechli alespoň kousek díla, jež je pod dozorem interpretů, dirigentů, režisérů, dramaturgů a zvukových mistrů za dveřmi utvářeno.

Co by se stalo, kdybychom nápisy a jimi vyvolávané touhy propojili a zahráli sedm skladeb v sedmi hotelech? Navíc v době, kdy do hotelů nemůžou hosté, pokud nepracují, a muzikanti mohou pracovat pouze bez hostů – posluchačů, kteří musí zůstat doma?

„Neumíme vyvinout vakcínu, ani zajistit její distribuci, ale umíme hrát a taky si rádi hrajeme. Navíc pevně věříme, že je lepší ke všemu přistupovat s dobrou náladou a optimismem. Toto své přesvědčení jsme chtěli vyslat do světa, a když nemůžeme koncertovat, tak jsme museli vstoupit do konkurenčního boje s virtuální realitou a konečně tam nabídnout něco pořádného. V naší sérii je, snad kromě sexu, všechno, co pořádné drama potřebuje. Humor, napětí, nevyřešené vztahy a nakonec bude i ta vražda. Začínáme sice na smutné roční výročí, kdy byl vyhlášen nouzový stav, ale končíme s nástupem jara a to možná něco znamená. Určitě se dívejte a poslouchejte, minimálně kvůli tomu, ať zjistíte, koho hodíme na smrtnou neděli z hráze brněnské přehrady místo mrazivé Morany,“ prohlásil dramaturg Viktor Pantůček.

Brno Contemporary Orchestra, Please, Do Not Disturb (zdroj Brno Contemporary Orchestra)

„Jsme orchestr, který svou podstatou reaguje na situaci ve společnosti. Před rokem jsme hráli z izolace, pak jsme si dovolili pár koncertů a nahrávek, a nakonec musíme posunout o rok celou jubilejní 10. koncertní sezonu! Co dál? Můžeme jet na služební cestu. Tak jsme vyrazili do hotelů, které zejí prázdnotou a bojují o přežití, stejně jako my. Našli jsme s tvůrčím týmem z Terénu, dramaturgem Viktorem Pantůčkem, filmaři Annou Babjárovou a Martinem Svobodníkem pro nás úplně nový formát takových soudobých filmových klipů – propojených hudbou, architekturou, aktuálním děním a příběhy. Výsledné filmy vypadají velmi zajímavě. Režiséři z nás všech udělali herce a pracovně si teď žertem říkáme Best Covid Orchestra,“ s úsměvem vysvětluje dirigent a umělecký vedoucí BCO Pavel Šnajdr.

„Když mi Pavel Šnajdr líčil záměr BCO hrát v prázdných hotelech při epidemii, tak jsem si myslel, že si dělá srandu. Ale on to myslel vážně. Vlastně s humorem a lehkostí líčil projekt v sedmi lokacích, kde zní soudobá vážná hudba ve spojení s video produkcí, zvukovou produkcí, a to vše v přímé spolupráci s hotely…. Zjistil jsem potom, že i já můžu vážnou soudobou hudbu brát s humorem a lehkostí,“ líčí jeden z tvůrců seriálu Martin Svobodník, sólista Baletu Národního divadla Brno, který se již delší dobu profiluje také jako režisér, choreograf a scénárista.

„Při obhlídkách jednotlivých hotelů jsme se vždy nechávali inspirovat jak hudbou, tak samotným prostorem,“ vysvětluje režisérka Anna Babjárová a dodává: „Velmi příjemně mě překvapila ochota muzikantů vstoupit do filmových rolí. Jelikož nebylo z produkčních důvodů možné angažovat skutečné herce, jednalo se o improvizaci, která dopadla překvapivě dobře a osobně jsem byla touto spoluprací nadšená. Orchestr BCO skrývá spoustu potenciálních hereckých talentů, vhodných zvlášť pro temné filmové žánry“.

Seznam míst a skladeb


Paralelní světy v hotelu Barceló
hotel Barceló Brno Palace

Michal Wroblewski: herzmerz (2019)

Láska z paláce
Palác Padowetz (bývalý hotel)

Mario Buzzi, Leo Fall: Operety (2014), (úpravy árií na objednávku BCO), Tomáš Krejčí – baryton

Mejla a Frank v prezidentském apartmá
hotel Cosmopolitan Bobycentrum
Josef Klíč: Plastic Meat (2021) (světová premiéra)

Pala v Palace
Grandezza Hotel Luxury Palace
Miroslav Tóth: Pozdravy trúfalým časom (2020), (na objednávku BCO), Milan Paľa – housle


Fantom hotelu Continental
Hotel Continental
Zbyněk Vostřák: Kyvadlo času
pro violoncello, 4 orchestrální skupiny a elektronické varhany (1967), Josef Klíč – violoncello

Rytmus velkoměsta
Grandhotel Brno
Martin Burlas: Amnesia pro flétnu, tenor saxofon, trombon, tubu, syntetizér, bicí a smyčcový kvintet (2012)

Vražda v hotelu Santon
Orea Hotel Santon Brno
Pavel Zlámal: Organizace (2019), (na objednávku BCO), Pavel Zlámal – saxofon

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

  1. 1
  2. 2

Mohlo by vás zajímat


5 2 votes
Ohodnoťte článek
0 Komentáře
Inline Feedbacks
View all comments