Brno: Dnes poprvé u nás Turandot v Beriově verzi
Dnes večer čeká brněnskou operu další premiéra: Pucciniho Turandot. Její nynější nastudování v Janáčkově divadle přichází takřka na den přesně 85 let po premiéře světové – ta se uskutečnila 25.dubna 1926 v milánské La Scale pod taktovkou skladatelova přítele, věhlasného Artura Toscaniniho. “Qui finisce l’opera, perchè a questo punto il Maestro è morto” – “Zde opera končí, neboť v tomto místě Mistr zemřel“, prohlásil Toscanini směrem k publiku poté, co po posledních tónech Pucciniho partitury odložil taktovku. Turandot totiž při své původní premiéře zazněla ve své nedokončené podobě.
Turandot, její poslední dvě scény, dokončil po Pucciniho smrti (29.listopadu 1924) podle jeho náčrtků a poznámek a na základě žádosti skladatelova syna Pucciniho žák Franco Alfano (1875-1970). V této verzi je Turandot běžně uváděna dodnes. I přesto se v roce 2001 opera dočkala dokončení nového, jehož autorem je italský skladatel Luciano Berio (1925-2003). Jeho verzi, která byla poprvé uvedena v roce 2002, teď bude mít příležitost poprvé poznat i české publikum, právě při nynějším brněnském nastudování.
Pod dnešní brněnskou premiérou Turandot ve verzi Luciana Beria je režijně podepsán Jiří Nekvasil, hudebně ji připravil Jakub Klecker. Právě jeho jsme zastihli v průběhu závěrečných zkoušek.
Jako první v Česku uvádíte Pucciniho Turandot s nově instrumentovaným a dokomponovaným závěrem, jehož autorem je italský skladatel Luciano Berio. Otázka je nasnadě: Jak hodně a v čem se liší od verze Alfanovy?
Verze skladatele Luciana Beria je jakousi alternativou a protipólem ke konci Pucciniho žáka Alfana. Libreto zůstává podobné, ale velmi se liší instrumentace. Po smrti Liu nastává zlom, hudba plyne v bohaté instrumentální nadílce s impresionistickými prvky. Podle mého názoru je v instrumentaci mnoho předimenzovaných míst, která překrývají sólisty Turandot a Calafa, kteří jako jediní (vyjma sboru), zůstávají na jevišti sami.
Jak hodně návštěvníků z těch, kteří Turandot doposud slyšeli jen s dokončením Alfanovým teď na první poslech v divadle pozná, že jde o něco jiného? Dokážete to odhadnout?
Myslím, že divák na první poslech pozná, kde nastane ona změna. Mám obavy, že „běžnému“ posluchači se tento závěr opery líbit nebude. Já znám operu Turandot velmi dobře již od dětství a jsem tudíž „zatížen“ Alfanovou verzí, ale dalo mi mnoho času, zvyknout si na Beriův závěr po všech stánkách.
Proč jste zvolili teď v Brně vůbec Beriovu verzi?
Řeknu vám upřímně, že ani nevím. Nejspíš jako alternativu a také, že se jedná o českou premiéru. Nechci, aby tady vyznělo, že Beriovu verzi odsuzuji, ale nejsem přesvědčen, že tento závěr opery je ten pravý.
Teď k celkové podobě nové Pucciniho Turandot? Jaká bude? Ať už po hudební stránce, tak z hlediska režijního ztvárnění? Nakolik jste se s režisérem Nekvasilem dokázali ve svých pojetích „sejít“?
S panem režisérem Nekvasilem spolupracuji poprvé a myslím, že jdou naše názory stejným směrem. Inscenace by mohla být divácky zajímavá. Na jevišti se hýbou dvě tribuny, kde operní sbor (připoutaný lany) tráví celou operu. Jedná se o velmi neobvyklý záměr, sboristé doplňují gesty, mimikou a výrazem danou atmosféru. Po jevišti se tedy jen pohybují sólisté, dětský sbor a statisté.
Na co hlavně a proč kladete vy ve svém hudebním nastudování brněnské Turandot důraz?
Snažím se od první zkoušky se sólisty, sborem i orchestrem dostat z Pucciniho partitury maximum. Věřím, že naše nastudování bude plné energie, nadšení a dravosti. Jinak se totiž Puccini hrát nedá.
Jaké obsazení máte v Brně k dispozici?
V roli Turandot vystoupí renemovaná sólistka, stálá hostující pěvkyně ND Brno Eva Urbanová, vynikající Szilvia Rálik, kterou diváci znají z role Abigail a Susanne Schimack, která úspěšně vystoupila na začátku sezóny v inscenaci Nížina. Prince Calafa bude ztvárňovat Mario Zhang, Michal Lehotský a Rafael Alvarez. Z dalších předních rolí můžeme jmenovat Pavlu Vykopalovou, Danu Strakovou-Šedrlovou, Jevhena Šokala, Ladislava Mlejnka, Petra Císaře, Jiřího Brücklera, Zoltána Kordu, Ondřeje Koplíka, Petra Levíčka nebo Václava Siberu.
Určitě Turandot znáte z jiných operních domů či z nahrávek. Máte nějaký vzor? Respektive dokážete uvést inscenaci, která vás osobně zaujala nejvíc?
Nejvíc mě zaujala inscenace z MET opery z roku 1988 s panem dirigentem Jamesem Levinem, kterou mám již dlouho na videokazetě.
Kromě dirigování a další práce v divadle, kde jste zástupcem šéfa opery, také vedete dětský sbor Kantiléna pracujete i s dalšími uměleckými tělesy. Jak to všechno stíháte? Máte čas také na něco jiného, než je hudba?
Musím říct, že času na něco jiného je opravdu málo. Především patří velký dík mojí trpělivé ženě a malému Kryštůfkovi, kteří mi dodávají energii a podporu.
Děkujeme za rozhovor a k dnešní premiéře přejeme Zlomte vaz!
Giacomo Puccini:
Turandot
(verze Luciano Berio)
Hudební nastudování: Jakub Klecker
Dirigent: Jakub Klecker, Ondrej Olos
Režie: Jiří Nekvasil
Scéna: Daniel Dvořák
Kostýmy: Simona Rybáková
Sbormistr: Josef Pančík
Pohybová spolupráce: Štefan Capko
Dramaturg: Patricie Částková
Orchestr a sbor Janáčkovy Opery
Premiéra 29.dubna 2011 Janáčkovo divadlo Brno
Turandot – Susanne Schimmack / Szilvia Rálik / Eva Urbanová
Císař Altoum – Ivan Choupenitch / Tomáš Krejčiřík
Timur – Ladislav Mlejnek / Jevhen Šokalo
Calaf – Michal Lehotský / Mario Zhang / Rafael Alvarez
Liu – Pavla Vykopalová / Daniela Straková-Šedrlová
Ping – Jakub Tolaš / Jiří Brückler / Petr Císař
Pang – Zoltán Korda / Ondřej Koplík
Pong – Petr Levíček / Václav Sibera
Mandarín – David Nykl / Jan Šťáva
Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky
[mc4wp_form id="339371"]