Carmen? Snad bude někdy příležitost. Ptali jste se Michaely Kapustové

Sólistka Opery Národního divadla odpovídá na otázky čtenářů Opery Plus

Michaela Kapustová (foto Ilona Sochorová)
Michaela Kapustová (foto Ilona Sochorová)

Dobrý den paní Kapustová, můj první dotaz je směřován na vaši roli Popelky v Národním divadle Praha. V čem se tato role liší od té brněnské, za kterou jste byla nominována na Cenu Thálie? Shodou okolností jsem při své pracovní cestě do Itálie zahlédl v italských novinách článek o vašem hostování v Teatro Regio Torino v Janáčkově Lišce Bystroušce v roli Lišáka Zlatohřbítka, v režii Roberta Carsena. Jak reagovalo italské publikum na našeho Janáčka? (Jiří Huml, Praha)

Dobrý den, pane Jiří, děkuji vám za dotaz. Mou první Popelku jsem opravdu zpívala zhruba před šesti lety v Brně. Režii dělal slovinský režisér Rocc a dirigoval Jakub Klecker. Musím říci, že i když to byla hodně moderní režie, kde jsem zrovna nebyla úplně za “klasickou” Popelku, měla jsem tuto inscenaci ráda, a to také proto, že jsme se sešli v mimořádně přátelské atmosféře a diváci tuto inscenaci docela dobře přijali.

Do pražské inscenace jsem vstupovala až nyní, rok po premiéře, jelikož jsem, jak zmiňujete v druhé otázce, dostala nabídku do turínského Teatro Regio, kde jsem zpívala roli svého oblíbeného Lišáka v opeře Liška Bystrouška v režii skvělého Roberta Carsena. Vedení Národního divadla bylo tak vstřícné, že mě uvolnilo pro tento projekt. Italské publikum myslím Janáčka přijalo vřele, a hlavně kritika nešetřila chválou, což u nás bývá jen zřídka. A co se týče pražské Popelky, tak mě tato inscenace moc baví a naplňuje. Je to vtipná podívaná se šťastným koncem pro Popelku.

Dobrý den, kdy se dočkáme ve vašem podání vysněné role snad všech mezzosopranistek – Bizetovy Carmen? (Vlasta)

Dobrý den, paní Vlasto. Děkuji za hezký dotaz. Carmen je pro mezzosopránový obor krásná role. Ráda bych si tuto roli v budoucnu nastudovala, ale krok po kroku, s novým inscenačním týmem, než do této role budu třeba vstupovat. Snad bude někdy příležitost.

Dobrý den, velmi jste se nám líbila jako Jana Seymourová v opeře Anna Bolena. Jaké nové role chystáte pro Ostravu? (Čírtkovi)

Dobrý den, Čírtkovi. Ostravskou operu mám moc ráda, díky tehdejšímu týmu v čele s dirigentem Robertem Jindrou jsem dostala krásné role v tomto divadle. Mezi ně patřila také zmíněná Jana Seymourová. Bohužel tento rok už má Bolena derniéru. V ostravské opeře mě ještě můžete vidět v Roberto Devereuxovi, Andrea Chénierovi či v Braniborech v Čechách. Zatím mi další nabídka nepřišla, ale věřím, že si v tomto mém milovaném divadle zase něco hezkého zazpívám.

Milá paní Kapustová, na vašich internetových stránkách jsem se dozvěděla, že jste v letech 2001-2007 studovala soukromě zpěv u paní Antonie Denygrové, operní pěvkyně a bývalé profesorky Pražské konzervatoře. Ve vašich oficiálních životopisech v programech divadel a na koncertech tato informace chybí, což mě mrzí. Jistě, máte tam vaše hlavní pedagogy, profesorku Yvonu Škvárovou z Pražské konzervatoře, u které jste končila, a profesora Josefa Škrobánka, ještě když jste studovala v Brně. Nemohla byste říci něco více o vaší spolupráci s profesorkou Denygrovou, jak vám pomáhala, jak na ni vzpomínáte a zda jste s ní ještě dodnes v kontaktu. Děkuji a přeji vám hodně úspěchů na našich i zahraničních operních a koncertních scénách. (Vlasta Morávková, Praha)

Dobrý den, paní Morávková, děkuji vám za hezký dotaz. Na Pražskou konzervatoř vzpomínám moc ráda. Každý z profesorů, kterého jsem zatím potkala, mi dal opravdu hodně. Měla jsem štěstí, že když jsem hledala profesora zpěvu, který by mě připravil na studiim konzervatoře, a zrovna mě slyšela paní profesorka Antonie Denygrová, moc jsem se jí tehdy líbila a vzala si mě pod ochranná křídla. Dala mi veškeré základy, které operní zpěvák potřebuje, a to veškerou pěveckou techniku, ovládat perfektně dech a milovat své operní postavy. Sama stála na jevišti a vždy věděla, o čem mluví a učí. Stále často chodí na má představení a je mi velkou oporou.

Dobrý den, vím, že jste v Českých Budějovicích před časem zpívala Dvořákovu Káču – uvidíme vás v ní i v Praze? A neměla byste chuť vyzkoušet Ježibabu, případně i s Cizí kněžnou dohromady? Ať se vám daří! (Anna)

Dobrý den, paní Anno. Káču mi nabídl pan režisér Průdek brzo po škole v divadle v Budějovicích. Stala se mou oblíbenou rolí, ale už se tam tato opera nehraje. V Národním divadle ji zpívají jiné kolegyně a zatím to nevypadá, že bych do ní měla být obsazena. Obě role v Rusalce, Ježibaba a Cizí kněžna, jsou pro mezzosoprán krásné, ale docela náročné a uvidíme, co budoucnost přinese.

Dobrý den, prozradíte nám něco o tom, jak jste se dostala k hudbě a ke zpívání a z jakého prostředí pocházíte? A jaké záliby a koníčky kromě zpívání jinak máte? Přeji vám vše dobré a posílám pozdravy! (MB)

Dobrý den. Moji rodiče, maminka učitelka a tatínek právník, nás se sestrou od malička brali do divadla a často právě na operu. Nejsem sice z hudební rodiny, ale vždy jsem u nich měla a mám velkou oporu. Zhruba asi v osmi letech jsem poprvé viděla Prodanou nevěstu, a když jsme přišli domů, začala jsem si čistě zpívat úryvek Esmeraldy Milostné zvířátko, a maminka usoudila, že to není jen tak, a dala mě do základní umělecké školy, do sboru mě pro vetší objem hlasu nepřijali, ale rovnou jsem nastoupila na sólový zpěv.

S mým přítelem, který je také hudebník, a to koncertní mistr violoncell v Národním divadle, rádi cestujeme, poznáváme místní kulturu, chodíme do přírody a plaveme, největší láskou ale u nás obou je opera a zanícení pro ni.

Dobrý den, chtěl jsem se pouze zeptat, proč tato moje oblíbená a velmi talentovaná umělkyně nezpívá v Brně!?! Děkuji. (Boris Čolakov)

Dobrý den, Borisi. Jelikož jsem se v Brně narodila, tak mám k tomuto městu a divadlu velmi osobní vztah. Současně mi je líto, že nemám příležitost v tomto divadle vystupovat. Museli bychom se asi zeptat na jiných místech. Jsem ale životní optimistka a věřím, že mě snad na těchto prknech někdy brzo zase uslyšíte.

Moc rádi bychom vás také slyšeli v písňovém repertoáru. Budete mít v nejbližší době nějaký takový koncert v Praze nebo blízkém okolí? (O. Pašková)

Dobrý den, paní Pašková. Písně mám moc ráda a jsou pro každého zpěváka očistou hlasu. Bohužel moc písňových koncertů není. Působím ale v komorním sdružení s názvem Maurice, ve kterém ještě účinkuje skvělá Soňa Vimrová – kytara a úžasný Bledar Zajmi – violoncello. Společně uvádíme hodně českých i zahraničních písní. Vidět a slyšet nás teď v nejbližší době můžete 5. prosince na pražském Žižkově v Atriu a 7. 12. v Galerii Prahy 14. Srdečně vás zveme a těšíme se na setkání při krásné hudbě.

Dobrý den, paní Kapustová, také vy patříte k těm operním zpěvákům, kteří jezdí od divadla k divadlu. Myslíte, že to je ideální pro hlas a fyzickou kondici? Často se u nás mluví o tom, že pro vysokou uměleckou úroveň je dobré hraní v bloku, kdy zpěváci nejsou ničím jiným rozptylováni a mohou se plně soustředit na jeden úkol. To ježdění od divadla k divadlu mně přijde ale jako druhý extrém… Co si o tom myslíte? (Viktor)

Dobrý den, Viktore. Máte pravdu, že nejen já, ale i spousta mých kolegů jsme často na cestách a jaksi to k naší profesi i trochu patří. Pokud přijmeme nabídku i z jiných divadel, je to často proto, že je nám nabídnuta role, kterou nemáme šanci si třeba v Národním divadle zazpívat, nebo uděláme rádi nějaký projekt kvůli dobrému inscenačnímu týmu a někdy hraje roli i finanční přilepšení, víme, jak je u nás kultura poněkud slabě podporována.

Samozřejmě tyto cesty mohou být únavné, věřím ale, že když máte dobrou pěveckou techniku, dá se vše zvládnout. Domnívám se, že jednou bude vše směřovat k hraní v bloku. Já sama mám ze zahraničí tuto zkušenost a musím říci, že je to dobré, jelikož zpěvák se soustředí jen na jednu roli a produkci, je odpočatý a více v klidu, že má roli zažitou.

Dobrý den, jak dlouho jste se připravovala na pražskou Popelku a jak se vám tato role zpívá? Co si myslíte o inscenaci? A chystáte nějakou další podobnou roli? Děkuji a přeji hodně dalších úspěchů. (Josef L.)

Dobrý den pane Josefe, na pražskou Popelku jsem se začala připravovat samostudiem. Už o letních prázdninách jsem si začala opakovat svůj part, který jsem před šesti lety již zpívala, potom přišly korepetice, pouštěla jsem si již hotovou inscenaci na DVD, pak následovala zkouška s kolegy a panem dirigentem na zkušebně, jedna zkouška s orchestrem a hurá na jeviště. Roli Popelky mám moc ráda a Rossini se mi zpívá dobře, je přesně pro můj hlas. Jsem šťastná, že mohu v Národním divadle tuto roli zpívat. Inscenace se mi líbí a myslím, že i diváci ji dobře přijali. V únoru mě čeká ve Stavovském divadle premiéra – Donizettiho Poprask v opeře, kde zpívám roli Luigi, takže jsem právě uprostřed příprav a těším se.

Dobrý den, paní Kapustová, máte nějaký pěvecký vzor? Vysněné role? Divadla, kde byste si jednou chtěla zazpívat? Děkuji za vaši odpověď. (MM)

Dobrý den. Obdivuji spoustu zpěvaček i kolegyň, které zpívají dobře a mohu si od nich vzít jen to nejlepší. Vysněnou rolí je pro mě Charlotta v opeře Werther od Masseneta. A divadla? Těch je určitě ještě hodně, těším se na to, co život přinese, ale hlavně jsem hrdá, že teď mohu být sólistkou naší “zlaté kapličky” v Praze.

Za čtenáře Opery Plus děkujeme za odpovědi.

Přeji všem čtenářům klidný nadcházející advent a vánoční čas a doufám, že se brzo potkáme v divadle či na koncertech.

 

Vizitka:
Mezzosopranistka Michaela Kapustová, narozená v Brně (1983), je absolventkou Pražské konzervatoře ze třídy profesorky Yvony Škvárové.  Již během studia a následně po něm se úspěšně zúčastnila několika pěveckých soutěží. Největšího ocenění dosáhla na podzim roku 2009 na 44. Mezinárodní pěvecké soutěži Antonína Dvořáka v Karlových Varech a to hned v několika kategoriích. V oboru opera – ženy získala 3. cenu a v oboru píseň taktéž 3. cenu. Dále obdržela Cenu Společnosti Antonína Dvořáka za nejlepší interpretaci písně Antonína Dvořáka Dejte klec jestřábu a Zvláštní cenu Divadla J. K. Tyla v Plzni. Rovněž se stala laureátkou mezinárodní Soutěže o cenu Leoše Janáčka (EMCY), obdržela 1. cenu na Soutěžní přehlídce konzervatoří České republiky v Pardubicích a 1. cenu na mezinárodní soutěži Pražský pěvec. Už za studia se účastnila mistrovských kurzů u Petera Dvorského v Jaroměřicích nad Rokytnou a byla vybrána na sérii koncertů pro nejlepší účastníky Burzy mladých zpěváků. V divadle debutovala rolí Rosiny v Lazebníku sevillském v Divadle J. K. Tyla v Plzni a poté následovaly další role v Národním divadle Brno, v Národním divadle v Praze, v Jihočeském divadle České Budějovice a Národním divadle moravskoslezském v Ostravě. Za rok 2010 byla nominovaná na Cenu Thálie za mimořádný jevištní výkon v roli Angeliny v Rossiniho opeře La Cenerentola v Národním divadle Brno a v roce 2013 byla v širší nominaci za roli Giovanny Seymour v Donizettiho opeře Anna Bolena v Národním divadle moravskoslezském. V Národním divadle v Praze účinkuje v rolích, jako je Mozartova Dorabella (Così fan tutte) a Cherubín (Figarova svatba), Rosina (Rossini: Lazebník sevillský), Mercedes (Bizet: Carmen), Druhá lesní žínka (Dvořák: Rusalka), Lišák Zlatohřbítek (Janáček: Příhody lišky Bystroušky), Bersi (Giordano: Andrea Chénier) ad. Absolvovala také řadu koncertních vystoupení například s PKF-Prague Philharmonia, Plzeňskou filharmonií, Komorní filharmonií České Budějovice a s Talichovým komorním orchestrem. Vystoupila též na slavnostním zahajovacím koncertě ke 200. výročí založení Pražské konzervatoře v Rudolfinu a na závěrečném koncertě 50. ročníku Dvořákova karlovarského podzimu. Podnikla úspěšné pěvecké turné po Itálii, účastnila se turné s Dvořákovou Rusalkou s operním souborem Glyndebourne Tour po celé Anglii. S Operou Národního divadla hostovala v Japonsku a v roce 2014 vystoupila s Budapest Festival Orchestra na koncertech po Evropě. V lednu 2016 byla pozvána do Teatro Regio v Turíně, kde ztvárnila postavu Lišáka v Janáčkových Příhodách lišky Bystroušky.
(Zdroj: narodni-divadlo.cz)

www.kapustova.eu

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

[mc4wp_form id="339371"]

Mohlo by vás zajímat