Edita Gruberová znovu v Praze

Koncert věnovaný historicky prvnímu předsednictví Slovenské republiky v Radě Evropské unie zahájila Jeho Excelence velvyslanec Slovenské republiky v České republice Peter Weiss anglicky. Dramaturgie koncertu byla touto slavnostní příležitostí také dotčena – mezi díla Rossiniho, Donizettiho, Masseneta a Belliniho byly poněkud necitlivě vetknuty výrazně halasné Moyzesovy Tance z Pohronia op. 43 (Nad vatrou s valaškami, Po robote pri muzike).
Edita Gruberová Gala - Edita Gruberová - Praha 30.11.2016 (foto FOK)
Edita Gruberová Gala – Edita Gruberová – Praha 30. 11. 2016 (foto Petr Dyrc/FOK)

Předehru k Rossiniho opeře Vilém Tell vystřídal recitativ a cavatina Lindy z prvního jednání Donizettiho opery Linda di Chamounix. Už v ní Edita Gruberová předvedla všechny přednosti svého pěveckého umění – nezpochybnitelnou a stále trénovanou techniku zpěvu založeného na dokonalé a spolehlivé dechové opoře. Víc překážek kladou pěvkyni recitativy a jejich vyrovnanost po dynamické stránce než nesrovnatelně obtížnější árie, v nichž se může spolehnout na svou pěveckou techniku s virtuózně vypracovanými melodickými ozdobami všeho druhu a s intonačně naprosto přesnými bodovými koloraturami, které ukázala zejména v dialogu s flétnou v árii Lucie di Lammermoor ze třetího jednání Donizettiho opery.

Edita Gruberová Gala - Edita Gruberová - Praha 30.11.2016 (foto FOK)
Edita Gruberová Gala – Edita Gruberová – Praha 30. 11. 2016 (foto Petr Dyrc/FOK)

Paní Gruberová umí kterýkoli tón zázračně ztlumit do pianissima a také naopak, málokdy se do jejího projevu vloudí drobná intonační nepřesnost, výšky dotahuje až na vzácné výjimky tak dlouho, dokud tón není čistý. Naťuknuté výšky bez jejich dalšího rozvinutí jsou u ní vzácností. Jejímu projevu vládne hlasová ekvilibristika a občas se posluchači do mysli vloudí i pocit, že je tato akrobacie základní složkou jejího vystoupení.

Zajímavě zapůsobily dva přídavky ke koncertu – obdivuhodně civilně zazpívaná lidová píseň Dolina, dolina, kamenný chodníček v hodně zdobné orchestrální verzi, jediná výjimka, kdy orchestr pěvkyni ve střední hlasové poloze chvílemi přehlušoval (chyba dirigentova), a mile rozehraná árie Adély ze Straussova Netopýra. Jako by si v ní Gruberová dělala legraci i sama ze sebe a ze svého způsobu zpívání.

Edita Gruberová Gala - Edita Gruberová - Praha 30.11.2016 (foto FOK)
Edita Gruberová Gala – Edita Gruberová – Praha 30. 11. 2016 (foto Petr Dyrc/FOK)

Se sedmatřicetiletým dirigentem Peterem Valentovičem, který se zúčastnil nedávného zájezdu pražské Státní opery do Japonska s Belliniho Normou, spolupracuje pěvkyně už delší dobu, intenzivně v posledních třech letech a nutno říct, že by těžko hledala jiného tak oddaného doprovazeče, který se podle všeho podvolí všem jejím tempovým i výrazovým požadavkům. Valentovičovo pojetí předehry k Vilému Tellovi zaznělo ryze koncertně, malinko zatěžkaně, s dosti rozvláčnými pomalými částmi, Meditace z Massenetovy Thaïs měla charakter odpočinkového intermezza a předehra k Belliniho Normě působila spíše jako nepříliš závažný úvod druhé poloviny koncertu. Symfonický orchestr hl. m. Prahy FOK se dirigentovi pochopitelně podřídil a paní Gruberovou průběžně odměňoval ryze muzikantským tleskáním.

Edita Gruberová Gala - Symfonický orchestr hl. m. Prahy FOK, Peter Valentovič - Praha 30.11.2016 (foto FOK)
Edita Gruberová Gala – Symfonický orchestr hl. m. Prahy FOK, Peter Valentovič – Praha 30. 11. 2016 (foto Petr Dyrc/FOK)

Koncert měl nadšené obecenstvo, v němž byli kromě běžných pražských posluchačů přítomni členové pražského diplomatického sboru, slovenští krajané a také cizinci, které pan velvyslanec ve svém úvodním projevu zvláště přivítal. Paní Gruberová zapůsobila vskutku reprezentativně a ke koncertu připojila autogramiádu.

Edita Gruberová Gala - Edita Gruberová, Peter Valentovič, Symfonický orchestr hl. m. Prahy FOK - Praha 30.11.2016 (foto FOK)
Edita Gruberová Gala – Edita Gruberová, Peter Valentovič, Symfonický orchestr hl. m. Prahy FOK – Praha 30. 11. 2016 (foto Petr Dyrc/FOK)

 

Hodnocení autorky recenze: 85%

Edita Gruberová Gala
Dirigent: Peter Valentovič
Edita Gruberová (soprán)
Symfonický orchestr hl. m. Prahy FOK
30. listopadu 2016 Smetanova síň Obecního domu Praha

program:
Gioacchino Rossini: Vilém Tell – předehra

Gaetano Donizetti: Linda di Chamounix
– Ah! tardai troppo… o luce di quest’anima (Recitativ a cavatina Lindy z 1. dějství)

Alexander Moyzes: Tance z Pohronia op. 43
Nad vatrou s valaškami (Zbojnický tanec)

Gaetano Donizetti: Lucia di Lammermoor
Il dolce suono, spargi d’amaro pianto… (Scéna a árie Lucie ze 3. dějství)

Jules Massenet: Thaïs
– Meditace

Gaetano Donizetti: Roberto Devereux
– Duchessa alle fervide preci… l’amor suo… Ah, ritorna…(Recitativ, árie a cabaletta Alžběty
z 1. dějství)

=přestávka=

Vincenzo Bellini: Norma (předehra)

Vincenzo Bellini: I Puritani
– O rendetemi la speme… Qui la voce sua soave… Vien, diletto e in ciel la luna
(Recitativ, cavatina a cabaletta Elvíry z 2. dějství)

Alexander Moyzes: Tance z Pohronia op. 43
Po robote pri muzike (Ľudová veselica)

Vincenzo Bellini: La straniera
Sono all’ara… ciel pietoso… Ahimé, comincia il rito… orsei pago… (Scéna a árie Alaide ze 2. dějství)

www.fok.cz

Hodnocení

Vaše hodnocení - E. Gruberová & Symfonický orchestr hl.m.Phy FOK -P. Valentovič (Praha 30.11.2016)

[Celkem: 35    Průměr: 3.6/5]

Mohlo by vás zajímat


11
Komentujte

Please Login to comment
5 Comment threads
6 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
7 Comment authors

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

  Subscribe  
nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
dalibor

LA EDITA – stále jedinečná, skvělá, neuvěřitelná… Vzpomenu jen jedno představení vídeňské Lucie, kdy s jejím příchodem na scénu – aniž by zazpívala jediný tón – vypukly velké ovace! Děkovačka po mnichovském Robertu D. trvala cca půl hodiny… Škoda jen, že ty hodiny nemohou jít proti toku času – tak díky Bohu za každé tak krásné setkání s výjimečnou umělkyní!!!

VR

V řadě přede mnou někdo tvrdil, že na E. Gruberové je po pětašedesáté. Ovace byly veliké, to je pravda. Ale nic se nemá přehánět. VR

Jaroslav

Edita Gruberová opět dokázala, že je stále královnou bel canta. Hlas má stále zářivý, bez kazu, výšky a pianissima má bezkonkurenční. Zazpívat tak náročný program a v takové kvalitě, jaké jsme byli svědky, ve věku skoro 70 let, to je skutečně hodno hluboké poklony. Standing ovation hned po 1. půlce koncertu také o něčem svědčí. To jsem zažil v životě pouze 2 x a právě při vystoupení Edity Gruberové. Kéž by jí zdraví dále sloužilo a připravila nám další skvělé zážitky!

Richard

Je mně líto, ale ta paní by už zpívat neměla. Jistě, byla nedostižnou královnu koloratury, na kterou nikdo neměl. Ale ty časy jsou už nenávratně pryč. Je smutné, že neuměla včas odejít.

dalibor

Líto vám sice může být, ale nic to nemění na tom, že ctitelů na světě má stále velké množství. Důvodem je jistě i mimořádná síla osobnosti, ale hlavně bravurní a “zapíchnuté” přesné výšky a lehce plynoucí – nebo spíše tekoucí – koloratury a škály, v nichž je stále nedostižná. Jmenujte (aspoň v duchu) 5 sopranistek, které by byly s ED srovnatelné…

jamka

Vážený pán Richard.
Chodenie na vystúpenia pani Edity Grúberovej nie je povinné.
Kľudne môžete ostať doma a púšťať si trebárs …………. no hocikoho….. .
A tí, ktorí sú vďační osudu, že majú možnosť si z jej umenia odniesť ten slastný pocit dokonalého zážitku, tí budeme na jej vystúpenia chodiť.
Len neviem kto ste, že si vôbec dovoľujete hodnotiť, kto by spievať mal a kto by mal odísť!!! Trochu pokory by vám asi neuškodilo.

Moje maminka Stanislava Součková říkala, že je umění odejít včas. Asi měla pravdu když řekla: chci těšit, ne strašit. Ale u paní Gruberové to asi stále neplatí,,,
Přeji jí vše dobré, je to primadona

jamka

Vaša maminka, v svojom čase prvá dáma, iste mala nárok na takýto názor.
…………..
Je výsostne vecou umelca, kedy sa rozhodne pre “odchod” zo scény.
Nazdávam sa, že úcta k umelcom, ktorí v živote odovzdali tak mnoho krásy svojim divákom nás zaväzuje k tomu, aby sme im toto rozhodnutie nevnucovali “dobrými radami”.

dalibor

Navíc: paní Grúberová svými koncerty a představeními vždy POTĚŠÍ ty, kteří přicházejí s otevřeným srdcem. A o “strašení” již vůbec nelze mluvit: Mnohá padesátnice by paní Editě mohla jen závidět!

HanaS

Stejně jako umělec má právo se sám rozhodnout, kdy chce odejít, tak každý divák má právo umělce hodnotit. I já si myslím, že paní Gruberová má nejlepší léta za sebou a že už měla skončit. Její fanatičtí fanoušci jí věru dělají medvědí službu.

dalibor

Nikdo Vám to právo nebere. Nicméně – když EG stále plní divadla a koncertní síně, proč by měla končit? Ať zpívá a přináší radost třeba do konce života, bude-li mít komu. Je řada taky-umělců mladých a středního věku, u nichž by se také dalo uvažovat, že BY UŽ mohli skončit, a nikdo jim to nepředhazuje – ba naopak!