Opera PLUS
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
  • Více
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Klasika
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Postřehy
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
    • Týden s Tancem
Čtení Česká a téměř dámská filharmonie hrála s dirigentem Antoninim hřmotně
sdílejte:
Opera PLUSOpera PLUS
Font ResizerAa
Mobilní menu Opera PLus
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
    • Klasika
    • Postřehy
    • Týden s tancem
Napište nám
data-width="" data-height="" data-small-header="false" data-adapt-container-width="true" data-hide-cover="false" data-show-facepile="true">
Opera PLUS
Připojte se k největší komunitě klasické hudby Přihlásit se
Sledujte nás
© Opera PLUS 2025 - Všechna práva vyhrazena
HudbaRecenze

Česká a téměř dámská filharmonie hrála s dirigentem Antoninim hřmotně

Úvodní koncertní program nové abonentní řady C České filharmonie dne 13. prosince 2018 dirigoval italský dirigent Giovanni Antonini, který je známý svoji extravagantní interpretací hudby baroka a klasicismu s nejlepšími orchestry světa.

Libor Nováček sen.
Publikováno 14/12/2018
sdílejte:
2 minut čtení
sdílejte:
Česká filharmonie, Giovanni Antonini – dirigent (foto Petra Hajská)

Co se stane, když na stupínek České filharmonie nastoupí dirigent komorních orchestrů hrajících na historické nástroje jako je Kammerorchester Basel nebo Baroque ensemble “Il Giardino Armonico”? Nastane lomoz, díky nekontrolovatelné síle sebeprezentace před orchestrem velkého obsazení (9-8-6-5-3). Giovanni Antonini zřejmě uchvácen dramatičností děl a akustikou nedovedl svými rozvášněnými gesty dát dílům adekvátní vyznění.

I když personální obsazení orchestru mělo převahu mladých dam (celkem 15) pod vedením hostující Olgy Šroubkové na postu koncertního mistra, jemností, až na několik pianissim, téměř nebylo slyšet. A to byli na programu vídeňští klasikové. Dirigent Giovanni Antonini v nich nedovedl zvládnout dynamiku, pouštěl otěže zejména ohlušujícímu tympanistovi, žesťovým nástrojům i ostatním dechům.  Schubert, Haydn a zejména Mozartova Symfonie „Pražská“ zněla hrubě a nevyváženě. Schubertova Overtura C dur je přece kouzelným dílem Rossiniovského italského stylu belcanto a i zde chyběly crescenda a mladistvá nálada dvacetiletého komponisty.

Olga Šroubková, Česká filharmonie, Giovanni Antonini – dirigent (foto Petra Hajská)

I když Pražská symfonie má hluboký, dramatický i kontrapunktický obsah – včetně démonické síly Don Giovanniho v poslední větě –  přesto by posluchač alespoň rád ve volné větě uslyšel operně lyrický a emocionálně rozmanitý zvuk. Dirigent však dílo pojal jako burácející symfonii. Po jakékoliv agogice nebyla ani potucha. Ačkoliv je Antonini vyhlášeným specialistou na Haydna, jehož všechny symfonie s komorními soubory nahrává, i symfonie „Hodiny“ postrádala jistou něhu, delikátnost i esprit. I přes svoji dramatičnost je Haydn vždy vtipný, nádherný i vznešený. Myslím, že tentokrát volba České filharmonie nebyla ideální.

Česká filharmonie, Giovanni Antonini – dirigent (foto Petra Hajská)

 

Rudolfinum – Dvořákova síň, 13. prosince 2018

 

Česká filharmonie

Giovanni Antonini – dirigent

 

Program:

Franz Schubert: Předehra C dur, op. 170, D 591 „V italském stylu“

Wolfgang Amadeus Mozart: Symfonie č. 38, D dur K 504 „Pražská“

Joseph Haydn: Symfonie č. 101, D dur Hob. I/101 „Hodiny“

TémataČeská filharmonieGiovanni AntoniniOlga Šroubková
Sdílet článek
Facebook email zkopíruj odkaz vytisknout
sdílejte:
Předchozí článek Daishin Kashimoto: Zážitek z hraní je nejlepší tehdy, když se jeho součástí stane i publikum
Další článek Aleš Briscein se bude na roli Dalibora připravovat při potápění
0 0 hlasy
Ohodnoťte článek
Odebírat
Přihlášení
Upozornit na
guest
guest
2 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Opera PLUSOpera PLUS
Sledujte nás
© 2025 Opera PLUS
wpDiscuz
Vítejte zpět!

Přihlášení k účtu

Username or Email Address
Password

Zapomenuté heslo?

Not a member? Sign Up