Česká a téměř dámská filharmonie hrála s dirigentem Antoninim hřmotně

Úvodní koncertní program nové abonentní řady C České filharmonie dne 13. prosince 2018 dirigoval italský dirigent Giovanni Antonini, který je známý svoji extravagantní interpretací hudby baroka a klasicismu s nejlepšími orchestry světa.
Česká filharmonie, Giovanni Antonini – dirigent (foto Petra Hajská)

Co se stane, když na stupínek České filharmonie nastoupí dirigent komorních orchestrů hrajících na historické nástroje jako je Kammerorchester Basel nebo Baroque ensemble “Il Giardino Armonico”? Nastane lomoz, díky nekontrolovatelné síle sebeprezentace před orchestrem velkého obsazení (9-8-6-5-3). Giovanni Antonini zřejmě uchvácen dramatičností děl a akustikou nedovedl svými rozvášněnými gesty dát dílům adekvátní vyznění.

Reklama

I když personální obsazení orchestru mělo převahu mladých dam (celkem 15) pod vedením hostující Olgy Šroubkové na postu koncertního mistra, jemností, až na několik pianissim, téměř nebylo slyšet. A to byli na programu vídeňští klasikové. Dirigent Giovanni Antonini v nich nedovedl zvládnout dynamiku, pouštěl otěže zejména ohlušujícímu tympanistovi, žesťovým nástrojům i ostatním dechům.  Schubert, Haydn a zejména Mozartova Symfonie „Pražská“ zněla hrubě a nevyváženě. Schubertova Overtura C dur je přece kouzelným dílem Rossiniovského italského stylu belcanto a i zde chyběly crescenda a mladistvá nálada dvacetiletého komponisty.

Olga Šroubková, Česká filharmonie, Giovanni Antonini – dirigent (foto Petra Hajská)

I když Pražská symfonie má hluboký, dramatický i kontrapunktický obsah – včetně démonické síly Don Giovanniho v poslední větě –  přesto by posluchač alespoň rád ve volné větě uslyšel operně lyrický a emocionálně rozmanitý zvuk. Dirigent však dílo pojal jako burácející symfonii. Po jakékoliv agogice nebyla ani potucha. Ačkoliv je Antonini vyhlášeným specialistou na Haydna, jehož všechny symfonie s komorními soubory nahrává, i symfonie „Hodiny“ postrádala jistou něhu, delikátnost i esprit. I přes svoji dramatičnost je Haydn vždy vtipný, nádherný i vznešený. Myslím, že tentokrát volba České filharmonie nebyla ideální.

Česká filharmonie, Giovanni Antonini – dirigent (foto Petra Hajská)

 

Rudolfinum – Dvořákova síň, 13. prosince 2018

 

Česká filharmonie

Giovanni Antonini – dirigent

 

Program:

Franz Schubert: Předehra C dur, op. 170, D 591 „V italském stylu“

Wolfgang Amadeus Mozart: Symfonie č. 38, D dur K 504 „Pražská”

Joseph Haydn: Symfonie č. 101, D dur Hob. I/101 „Hodiny“

Reklama

Mohlo by vás zajímat


2
Komentáře. Respektujte prosím pravidla diskuze.

Please Login to comment
2 Comment threads
0 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
2 Comment authors

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

  Subscribe  
nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
Vilem

Zvláštní, že si takového sebestředného neumětele zvou například Berlínská filharmonie nebo Concertgebouw ???

Vandal

Nemohu nereagovat. Giovanni Antonini JE mezi top 5 dirigenty v oboru barokní hudby. Spočívá-li jeho extravagance třeba ve způsobu, kterým vedl letošní koncert na hudebních slavnostech ve Znojmě, rád mu přiřknu i tu extravaganci. Ale proč to píši: Máme naprosto stejnou zkušenost, jen s opačným znaménkem. Byli jsme na začátku prosince na představení Rameauovy opery Aricie a Hippolyt ve Staatsoper v Berlíně. Pod taktovkou sira Rattla hrál Freiburger Barockorchester. Co se stane, když dirigent, zvyklý pracovat s orchestry jako Česká filharmonie stane před barokním tělesem? Stane se přesný opak toho, co popisoval autor článku. Chybí dramatičnost, árie končí dříve než… Číst vice »