Česká filharmonie, Mäkelä a Tamestit: Nejostřeji sledovaný koncert Pražského jara
![Antoine Tamestit (zdroj Pražské jaro)](https://operaplus.cz/wp-content/uploads/2023/05/Antione_Tamestit_web-522x450.jpg)
Když na jaře roku 2022 nizozemský orchestr Concertgebouw Amsterdam oznámil, že se v roce 2027 stane jeho šéfdirigentem finský dirigent Klaus Mäkelä, šlo o jednu z hlavních zpráv hudebního světa. Teprve sedmadvacetiletý finský umělec, který v současné době zastává pozice šéfdirigenta Oslo Philharmonic a Orchestre de Paris, potvrdil své místo mezi nejžádanějšími dirigenty současnosti. Jeho český debut se uskutečňuje právě na festivalu Pražské jaro, když Mäkelä s Českou filharmonií provede Mahlerovu monumentální První symfonii a ve Violovém koncertu Alfreda Schnittkeho doprovodí rezidenčního umělce festivalu Antoina Tamestita.
„Jednou z prvních věcí, které mě na Mäkeläm zaujaly, byla jeho ochota experimentovat. Ani při přednesu známého repertoáru se nebojí riskovat, a to i za cenu toho, že ne vždy uspěje. Novým a neotřelým způsobem protahuje či mění fráze a přesunuje celé skupiny hudebních nástrojů, aby určitým způsobem změnil zvuk souboru. V ideálním případě pak toto hudební bádání prezentuje skladbu ve zcela novém světle, které mnoho odhaluje,“ napsal pro katalog Pražského jara norský hudební kritik Aksel Tollåli.
„Mäkeläho dirigování vykazuje přirozenou muzikálnost a vyznačuje se nenápadnou elegancí a pečlivě rozváženými pohyby často připomínajícími tanec. V Mäkeläho dirigování nacházím velkou otevřenost. U svých hudebníků vítá oddanost vystoupení, ale zároveň si udržuje potřebnou autoritu. Má cit pro tvorbu hudebních okamžiků. Vždy zcela ponořený v hudbě, kterou právě vytváří. Formováním jednotlivých frází dosahuje strhujících výsledků,“ dodává Aksel Tollåli.
![Cédric Tiberghien (zdroj Cédric Tiberghien, foto Ben Ealovega)](https://operaplus.cz/wp-content/uploads/2023/05/83935467_2718385218229687_7393967314539905024_n-513x450.jpg)
Antoine Tamestit se se svým nástrojem, postaveným ve Stradivariho dílně roku 1672 představuje na Pražském jaru ve víceru rolí. Spolu s Českou filharmonií pod taktovkou Klause Mäkeläho se ujme sólového partu v jednom ze stěžejních děl violové literatury druhé poloviny 20. století – Violovém koncertu Alfreda Schnittkeho (17. května). S klavíristou Cédricem Tiberghienem uvede pestrý program ze skladeb německých romantiků Franze Schuberta a Roberta Schumanna a anglických tvůrců různých období – Johna Dowlanda, Benjamina Brittena a Rebeccy Clarke (20. května). S houslistkou Isabelle Faust pak nabídne dramaturgicky neméně atraktivní konfrontaci historické hudby (Wolfgang Amadeus Mozart, Monsieur de Sainte Colombe) a historizujících skladeb klasiků 20. století Györgye Kurtága a Bohuslava Martinů (21. května). Kromě toho předsedal violové soutěže Pražského jara a v sobotu již vystoupil na společném speciálním koncertě členů violové poroty v Anežském klášteře.
„Antoine Tamestit a Klaus Mäkelä jsou pravidelnými uměleckými partnery. Před sebou nemají jen spolupráci sólisty a dirigenta. V rámci letošního ročníku festivalu ve švýcarském Verbieru se stanou dokonce partery v komorní hudbě, když se Mäkelä chopí svého původního nástroje violoncella a spolu s Tamestitem, Yujou Wang a Danielem Lozakovich provedou Brahmsův klavírní kvartet,“ těší se ze společného koncertu umělců dramaturg Pražského jara Josef Třeštík.
Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky
[mc4wp_form id="339371"]