Česká filharmonie, Mäkelä a Tamestit: Nejostřeji sledovaný koncert Pražského jara
Když na jaře roku 2022 nizozemský orchestr Concertgebouw Amsterdam oznámil, že se v roce 2027 stane jeho šéfdirigentem finský dirigent Klaus Mäkelä, šlo o jednu z hlavních zpráv hudebního světa. Teprve sedmadvacetiletý finský umělec, který v současné době zastává pozice šéfdirigenta Oslo Philharmonic a Orchestre de Paris, potvrdil své místo mezi nejžádanějšími dirigenty současnosti. Jeho český debut se uskutečňuje právě na festivalu Pražské jaro, když Mäkelä s Českou filharmonií provede Mahlerovu monumentální První symfonii a ve Violovém koncertu Alfreda Schnittkeho doprovodí rezidenčního umělce festivalu Antoina Tamestita.
„Jednou z prvních věcí, které mě na Mäkeläm zaujaly, byla jeho ochota experimentovat. Ani při přednesu známého repertoáru se nebojí riskovat, a to i za cenu toho, že ne vždy uspěje. Novým a neotřelým způsobem protahuje či mění fráze a přesunuje celé skupiny hudebních nástrojů, aby určitým způsobem změnil zvuk souboru. V ideálním případě pak toto hudební bádání prezentuje skladbu ve zcela novém světle, které mnoho odhaluje,“ napsal pro katalog Pražského jara norský hudební kritik Aksel Tollåli.
„Mäkeläho dirigování vykazuje přirozenou muzikálnost a vyznačuje se nenápadnou elegancí a pečlivě rozváženými pohyby často připomínajícími tanec. V Mäkeläho dirigování nacházím velkou otevřenost. U svých hudebníků vítá oddanost vystoupení, ale zároveň si udržuje potřebnou autoritu. Má cit pro tvorbu hudebních okamžiků. Vždy zcela ponořený v hudbě, kterou právě vytváří. Formováním jednotlivých frází dosahuje strhujících výsledků,“ dodává Aksel Tollåli.
Antoine Tamestit se se svým nástrojem, postaveným ve Stradivariho dílně roku 1672 představuje na Pražském jaru ve víceru rolí. Spolu s Českou filharmonií pod taktovkou Klause Mäkeläho se ujme sólového partu v jednom ze stěžejních děl violové literatury druhé poloviny 20. století – Violovém koncertu Alfreda Schnittkeho (17. května). S klavíristou Cédricem Tiberghienem uvede pestrý program ze skladeb německých romantiků Franze Schuberta a Roberta Schumanna a anglických tvůrců různých období – Johna Dowlanda, Benjamina Brittena a Rebeccy Clarke (20. května). S houslistkou Isabelle Faust pak nabídne dramaturgicky neméně atraktivní konfrontaci historické hudby (Wolfgang Amadeus Mozart, Monsieur de Sainte Colombe) a historizujících skladeb klasiků 20. století Györgye Kurtága a Bohuslava Martinů (21. května). Kromě toho předsedal violové soutěže Pražského jara a v sobotu již vystoupil na společném speciálním koncertě členů violové poroty v Anežském klášteře.
„Antoine Tamestit a Klaus Mäkelä jsou pravidelnými uměleckými partnery. Před sebou nemají jen spolupráci sólisty a dirigenta. V rámci letošního ročníku festivalu ve švýcarském Verbieru se stanou dokonce partery v komorní hudbě, když se Mäkelä chopí svého původního nástroje violoncella a spolu s Tamestitem, Yujou Wang a Danielem Lozakovich provedou Brahmsův klavírní kvartet,“ těší se ze společného koncertu umělců dramaturg Pražského jara Josef Třeštík.
Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky
[mc4wp_form id="339371"]