Česká filharmonie přinesla útěchu skropenou slzami

Česká filharmonie předvedla v newyorské Carnegie Hall Druhou symfonii Gustava Mahlera Vzkříšení k oslavě stého výročí české nezávislosti na rakouském mocnářství. Dojímavé a inteligentní provedení díla o smrti a zmrtvýchvstání však pohnulo mnoho diváků k slzám z jiného důvodu. Šéfdirigent Semjon Byčkov a čeští hudebníci zahráli katarzi přinášející skladbu židovského skladatele den poté, co 11 věřících zemřelo v synagoze v Pittsburghu rukou masového střelce, píše list The New York Times.
Česká filharmonie v Carnegie Hall 2018 (zdroj FB České centrum NY)

Nebylo to pouze svědectví o Mahlerovi, ale také o Byčkovovi a jeho orchestru. Navzdory jistým potížím mezi žesti to bylo dojímavé a inteligentní provedení díla, dramatické na úvod a ve finále, sladké a hravé ve střední části a vznešené v pomalé předposlední čtvrté větě odzpívané mezzosopranistkou Elisabeth Kulmanovou.

Mahlerovo Vzkříšení se obvykle hrává v tragických chvílích či ve vzpomínkách na ně. Leonard Bernstein jej dirigoval po atentátu na Johna Fitzgeralda Kennedyho, newyorští filharmonici tuto symfonii zahráli u příležitosti desátého výročí atentátů z 11. září 2001. V neděli byly v publiku vidět při děkovačce orchestru slzy a z tváří některých diváků šlo vyčíst mystický děs.

Byčkov byl jmenován šéfdirigentem loni po smrti Jiřího Bělohlávka a ačkoli má již za sebou obsáhlou spolupráci na jevišti i při nahrávání, stále se vznášely otazníky nad tím, jak původem Rus souzní s ansámblem tak úzce spjatým s hudbou své země. Zásadní zkouška přišla již v sobotu den před Vzkříšením, kdy filharmonici zahráli Violoncellový koncert a Sedmou symfonii Antonína Dvořáka, velkého českého skladatele, který dirigoval úvodní koncert filharmonie před 122 lety.

Česká filharmonie v Carnegie Hall 2018 (zdroj FB Carnegie Hall)

Buďte si jisti tím, že je to stále ta Česká filharmonie hřejivých smyčců, pronikavých žesťů a lehkonohé tanečnosti. Přesto má pod Byčkovovým vedením lehce ruský nádech, zejména v dramatičnosti, kterou vytěžila z Mahlera a z Dvořákovy brahmsovské Sedmé symfonie. Jenže ačkoli může zvuk orchestru v současnosti znít mezinárodněji, jeho členové jsou stále mistry hudby své země.

Česká filharmonie byla v New Yorku před tímto víkendem naposledy v roce 2014, kdy také nahrála album s americkou cellistkou Alisou Weilersteinovou, která v sobotu odehrála skvělé sólo v excelentně provedeném Dvořákově koncertu. Doufejme, že nebudeme muset čekat další čtyři roky, než zde české filharmoniky pod vedením pana Byčkova opět uslyšíme, dodává kritik newyorského listu Joshua Barone.

Reklama

Mohlo by vás zajímat


Komentáře. Respektujte prosím pravidla diskuze.

Please Login to comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

  Subscribe  
Upozornit na