Opera PLUS
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
    • Výherci soutěží
  • Encyklopedie
  • O nás
  • Více
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Klasika
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Postřehy
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
    • Týden s Tancem
Čtení Česká filharmonie – to musíte slyšet!
sdílejte:
Opera PLUSOpera PLUS
Font ResizerAa
Mobilní menu Opera PLus
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
    • Klasika
    • Postřehy
    • Týden s tancem
Napište nám
data-width="" data-height="" data-small-header="false" data-adapt-container-width="true" data-hide-cover="false" data-show-facepile="true">
Opera PLUS
Připojte se k největší komunitě klasické hudby Přihlásit se
Sledujte nás
© Opera PLUS 2025 - Všechna práva vyhrazena
Hudba

Česká filharmonie – to musíte slyšet!

Pavel Šimáček
Publikováno 11/03/2010
sdílejte:
3 minut čtení
sdílejte:
V pátek 12. března máte jedinečnou šanci vyslechnout opakování 7. koncertu abonentních cyklů EF České filharmonie. I když jsem na koncert šel s vědomím, že půjde o dobré provedení, skutečnost předčila všechna očekávání. Protože se zde na blogu v poslední době objevila volání po moderní a/nebo soudobé hudbě, doporučuji tento večer dvojnásobně.
 

 
Nejprve zazněla orchestrální svita z opery Káťa Kabanová, kterou pro sestavil Jaroslav Smolka. Poprvé ji slyšeli letos v únoru v Londýně v provedení Orchestru BBC pod taktovkou Jiřího Bělohlávka a ten ji také řídil na koncertě České filharmonie – jednalo se o českou premiéru. Jednotlivé části vystihují zásadní momenty Janáčkovy opery a jsou podle nich též pojmenovány. Provedení bylo bezchybné, vyzdvihuji skvělé hobojové sólo z druhé části v podání Jany Brožkové. Následovala (světová) premiéra Koncertu pro klavír a orchestr Jiřího Gemrota. Hudební rozbor této skladby ponechám papírovým médiím, kde to svedou lépe, omezím se na to, že skladba je přístupná i tzv. běžnému posluchači, střídají se v ní orchestrální plochy s rozsáhlejšími kadencemi klavíru (ač je dle vlastních slov Gemrot jinak nemá rád) a zaujme part xylofonu, který občas vede dialog s klavírem. Koncert je zakončen efektním finále, po kterém následoval skutečně bouřlivý potlesk. Na klavír bravurně hrál Daniel Wiesner a svým výkonem jistě také napomohl úspěchu skladby.

Jiří Bělohlávek
Po přestávce přišla řada na mého oblíbeného Martinů, kvůli kterému jsem původně šel na koncert především. Na programu byla Symfonie č. 1. Martinů ji složil ve svých padesáti dvou letech, jde tedy o dílo zkušeného skladatele a jak řekl její objednatel – dirigent Sergej Kusevickij – „Nemůžete změnit jedinou notu v tomto díle. Je jako klasická symfonie“. Virgil Thomas se pak o ní v New York Herold Tribune (22. 11. 1942) vyjádřil následovně: „Symfonie Bohuslava Martinů – to je krása sama. Je půvabná jako celek a zní jako nic jiného“. Nelze než souhlasit a výkon České filharmonie její krásu jen podtrhlo. První dvě věty se vyznačovaly mohutností, třetí pak smutnou závažností (jde o poctu zesnulé manželce Kusevického), čtvrtá se znovu „vrací do života“ a je plná živé energie. Závažnost skladby i prvotřídní kvalitu provedení celého večera ocenilo publikum potleskem, jaký jsem již dlouho nezažil. Kdyby Jiří Bělohlávek nedal koncertnímu mistru pokyn, trvaly by ovace jistě mnohem déle.
 
Česká filharmonie
Jiří Bělohlávek – dirigent
Daniel Wiesner – klavír
Praha, Dvořákova síň Rudolfina, 11. a 12. března 2010
program:
Leoš Janáček – Káťa Kabanová, orchestrální svita z opery
Jiří Gemrot – Koncert pro klavír a orchestr (jednovětý) – premiéra
Bohuslav Martinů – Symfonie č. 1, H 289
Sdílet článek
Facebook email zkopíruj odkaz vytisknout
sdílejte:
Předchozí článek Ovace pro Dariu Klimentovou v Praze. Naposledy?
Další článek Světová operní divadla: Lyric Opera of Chicago
0 0 hlasy
Ohodnoťte článek
Odebírat
Přihlášení
Upozornit na
guest
guest
5 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Opera PLUSOpera PLUS
Sledujte nás
© 2025 Opera PLUS
wpDiscuz
Vítejte zpět!

Přihlášení k účtu

Username or Email Address
Password

Zapomenuté heslo?

Not a member? Sign Up