Ovace pro Dariu Klimentovou v Praze. Naposledy?

  1. 1
  2. 2


Už při otevření tištěného programu, ještě před setměním v hledišti, na vás dýchnul pocit výjimečnosti:

Darja Klimentová byla zařazena mezi padesát nejslavnějších lidí Velké Británie (podle People of Today), již deset let je hvězdou Anglického národního baletu, svět ji tleská, svět ji obdivuje. Patří mezi skupinu slavných Čechů, kteří své mistrovství v oboru rozvinuli v zahraničí, stali se ikonami celosvětového kulturního bohatství.

Je skutečně fascinující sledovat životní a hlavně taneční kroky Darii Klimentové po jejím odchodu z Prahy začátkem devadesátých let. Stejně jako je neméně fascinující o tom s paní Dariou mluvit. Když jsem s ní připravoval loni koncem léta rozhovor pro Operu Plus, byla neobyčejně vstřícná a přirozeně příjemná. Jakobyste mluvili s někým, koho už dávno znáte. Celý rozhovor, ve kterém na Opeře Plus – poprvé v Česku – prozradila plán uspořádat nynější Gala, najdete zde. Už tenkrát přitom naznačila, že tento pražský slavnostní večer by mohl být posledním jejím vystoupením u nás, s tím, že už přemýšlí o ukončení své mnohaleté, více než úspěšné kariéry primabaleríny.

Teď tedy k onomu tisícímu představení slavné primabaleríny (spočítáno prý na chlup přesně) v pražském Národním divadle došlo. Jak program večera připomíná, v Praze jsme ji po odchodu do zahraničí vídali jen sporadicky – zde jen Národní divadlo při výčtu tuzemských aktivit Darii Klimentové ovšem zamlčelo konkurenční Labutí jezero v pražské Státní opeře, ve kterém v nedávné době opakovaně hostovala (dodatečné díky za tuto jedinečnou příležitost vidět tuhle skvostnou tanečnici v celovečerním titulu!). V každém případě byl ale zájem o nynější baletní Gala pochopitelně velký, stejně jako i očekávání s tím spojená.
A co večer přinesl? Přiznám se upřímně, aspoň u mne tak trochu lítost, že Dariu uvidím „jen“ ve čtyřech číslech, vždy na začátku a na konci každé půli. Přece jen bych jí dal rád přednost před některými dalšími, jistě pečlivě – prý oslavenkyní samou – vybranými hosty.

Tím spíš každý z diváků ta Dariina sóla doslova hltal. Vedle úvodní TBA i v Praze známého Christophera Hampsona primabalerína znovu zazářila v Balanchinově – Čajkovského Pas de deux, fascinující byla i její Manon v dnes už legendární choreografii Kennetha MacMillana, efektní pak závěrečný Maszkowski Waltz Vasilije Vainonena. I ten, kdo Dariu Klimentovou z jeviště poměrně dobře zná, musel být znovu uchvácen neskutečně vypilovanou technickou i výrazovou precizností, ohromující vpravdě vzdušnou lehkostí a nakažlivou radostí z každého pohybu.
Jak se ostatně dalo čekat, kolegyně v řadách přizvaných sólistů – jakkoli jsou ve svých mateřských souborech nejspíš skutečně hvězdami – zůstaly ve stínu naší primabaleríny. Technicky ne zcela jistě působila třeba Natalia Domracheva (první sólistka Kijevského baletu) při pas de deux z Minkusova Dona Quijota, Erina Takahashi (první sólistka Anglického národního baletu) také při variaci Medory z Korsára nebyla zcela perfektní. Pánové zaujali víc – předně Daniil Simkin (sólista American Ballet Theatre) jak coby skvělý Basil v Donu Quijotovi (kde svoji partnerku zastínil), tak i ve hravém Brelově Les Bourgoise (choreografie Ben van Cauwenbergh). Jmenovat je ovšem třeba alespoň ještě Tamáse Solymosiho (prvního sólistu budapešťského Národního baletu) především za perfektně odvedenou partneřinu při závěrečném duetu s Dariou (Moszkowski Waltz).

Nevím, zda to ocituji úplně přesně, ale ohromující na Darie Klimentové je ještě něco: I když se na každé ze svých představení těší, v příštím životě by baletkou už asi být nechtěla. Chtěla by totiž zkusit zase něco jiného, nechala se slyšet. I to o ní – možná víc, než se na první pohled může zdát – hodně vypovídá. Dario, díky!
DARIA KLIMENTOVÁ – BALET GALA
1 000. představení slavné primabaleríny
1000th performance of the celebrated prima ballerina

Daria Klimentová (Principal Dancer, English National Ballet)

& HOSTÉ:
Esteban Berlanga (Soloist, English National Ballet)
Joan Boada (Principal Dancer, San Francisco Ballet)
Joel Carreño (Principal Dancer, Ballet Nacional de Cuba)
Herman Cornejo (Principal Dancer, American Ballet Theatre)
Natalia Domracheva (Principal Dancer, Kiev National Ballet)
James Forbat (Soloist, English National Ballet)
Maria Kochetkova (Principal Dancer, San Francisco Ballet)
Vadim Muntagirov (First Soloist, English National Ballet)
Adela Ramirez (First Soloist, English National Ballet)
Daniil Simkin (Soloist, American Ballet Theatre)
Tamás Solymosi (Principal Dancer, National Ballet Budapest)
Erina Takahashi (Principal Dancer, English National Ballet)

Kevin Darvas (klavír / piano)

Úvodní slovo Marek Eben

Národní divadlo Praha 10.3.2010
(opakování 11.3.2010)
  1. 1
  2. 2

Mohlo by vás zajímat


0 0 vote
Ohodnoťte článek
4 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments