Opera PLUS
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
    • Výherci soutěží
  • Encyklopedie
  • O nás
  • Více
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Klasika
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Postřehy
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
    • Týden s Tancem
Čtení Česká filharmonie v sezoně 2011/2012
sdílejte:
Opera PLUSOpera PLUS
Font ResizerAa
Mobilní menu Opera PLus
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
    • Klasika
    • Postřehy
    • Týden s tancem
Napište nám
data-width="" data-height="" data-small-header="false" data-adapt-container-width="true" data-hide-cover="false" data-show-facepile="true">
Opera PLUS
Připojte se k největší komunitě klasické hudby Přihlásit se
Sledujte nás
© Opera PLUS 2025 - Všechna práva vyhrazena
Hudba

Česká filharmonie v sezoně 2011/2012

Pavel Šimáček
Publikováno 23/04/2011
sdílejte:
5 minut čtení
sdílejte:

Česká filharmonie vstoupí do nové sezóny s novým ředitelem Davidem Marečkem, doufejme, že se podaří vytvořit klidnější podmínky na práci, než tomu bylo v dobíhající sezóně letošní, a orchestr se nebude muset uchylovat k tak výjimečným opatřením jako bylo zrušení koncertu nebo muzicírování na schodech Rudolfina. Šéfdirigentem zůstává Eliahu Inbal, jenž bude již 2. září dirigovat zahajovací koncert, na kterém zazní Lizstova Faustovská symfonie pro tenor, sbor a orchestr. Sólistou bude Aleš Briscein.

 


Jak je již zvykem, dramaturgie orchestrálních koncertů je v České filharmonii až na výjimky konzervativnější než v Symfonickém orchestru hlavního města Prahy FOK. V orchestrálním cyklu A a B tak zazní Beethovenovy symfonie č. 4 a 8 (diriguje Ken-ičiro Kobajaši), Dvořákova Sedmá (zároveň pod taktovkou Herberta Blomstedta také Mozartův Klavírní koncert č. 17 s Yuliannou Avdeevou) nebo Berliozova Fantastická. Také ČF přichystala Mahlerovu Píseň o zemi, k dispozici má světového Stephena Goulda a neméně slavnou Bernardu Fink, diriguje E. Inbal. Těšit se dále můžeme na Brittenův Koncert pro klavír nebo Holstovy Planety. Cyklus vyvrcholí monumentálním oratoriem Franze Schmidta Kniha sedmi pečetí pod taktovkou Manfreda Honecka. Jeho uvedení je skutečným počinem.

Cykly C a D budou pokračovat v možném porovnávání provedení skladeb s FOKem, také zde totiž zazní Stravinského Pták Ohnivák a – snad aby ani ČF nevyšla ze cviku – Čajkovského Šestá. Nutno však přiznat, že skladby známé zde jsou vždy kombinovány s těmi méně hranými. Za pozornost určitě stojí koncert Tomáše Netopila s Fišerovými Patnácti listy podle Dürrerovy Apokalypsy, Šostakovičovými Šesti písněmi na slova Mariny Cvětajevové (soprán Annely Peebo) a na uklidnění Brahmsovou Symfonií č. 1. Mezi dirigenty se objeví další slavná jména: Ion Marin nebo sir Colin Davis. Také na závěr je připravena Bernsteinova Symfonie č. 3 „Kadiš“ pro vypravěče, soprán (Pavla Vykopalová), smíšený sbor, chlapecký sbor a orchestr. Dirigovat bude E. Inbal.

V řadách E a F česká filharmonie uctí Mahlerovu památku společně s tenoristou Christophem Prégardienem v Písních potulného tovaryše a pak již jen s E. Inbalem v Symfonii č. 1. Vasilij Sinajskij bude mimo jiné dirigovat Šostakovičovu Smyfonii č. 10 a Christopher Eschenbach Dvořákony Symfonie č. 8 a 9.


Nadále pokračují cykly Odpoledne v Rudolfinu a Polední recitály členů České filharmonie. 11. ledna provede nestárnoucí Richard Novák za doprovodu Jaroslava Šarouna Brahmsovy Čtyři vážné zpěvy a Novákovy Melancholické písně o lásce. Nově přibyl cyklus osmi koncertů pod názvem Adventní koncerty komorních souborů České filharmonie. Pokračuje cyklus Koncerty pro budoucí maminky, povětšině obsazený jmény u nás velmi zvučnými. Jako experiment zajímavé, ale po zrušení některých cyklů si nejsem jist, zda skutečně nutné. Nijak nerozporuji, že dítě už během prenatálního vývoje vnímá hudbu i vibrace a že si nastávající maminky odpočinou, ale když se podívám na fotografii z koncertu, kde se Sukova síň utápí v modrém světle a promítá se zde obrázek tatínka (sic!) s dítětem („Koncerty zazní v příjemném barevném osvětlení laděném do tmavě modré a s projekcí obrazů korespondujících s tématem mateřství a přírody“), přichází mi na mysl slovo kýč.


Zarážející je věta v programové brožuře, která tvrdí, že se koncerty „zaměřují na kontakt s maminkami, od kterých se děti v prvních letech života učí veškerým (sic!!!) životně důležitým dovednostem a vztahu ke světu.“ Rád bych autora nebo autorku tohoto textu upozornil, že většina dětí vyrůstá i s tatínky a že by se tito jistě rádi zapojili (a někteří tak dokonce činí) do výchovy svých dětí.

Také Česká filharmonie má několik řad (školních) edukativních (dříve se říkalo vzdělávacích) programů.

Český spolek pro komorní hudbu opět připravil čtyři cykly komorní hudby, na kterých budou hrát výhradně české soubory. Rezidenčním souborem je pro sezónu 2011/2012 Afflatus Quintet. Dramaturgie všech řad tvoří, jak je v ČSKH zvykem, kvalitní výběr oblíbených i neotřelých děl.

Pokud budete mít zájem o podrobnější informace o skladbě příští sezóny, najdete abonentní brožuru v elektronickém formátu na internetových stránkách orchestru, kde si ji také můžete objednat v podobě hmatatelné až do domu.

www.ceskafilharmonie.cz


Sdílet článek
Facebook email vytisknout
sdílejte:
Předchozí článek Kritika kritiky (9)
Další článek Straussův operní epilog v kinech
0 0 hlasy
Ohodnoťte článek
Odebírat
Přihlášení
Upozornit na
guest
guest
4 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Opera PLUSOpera PLUS
Sledujte nás
© 2025 Opera PLUS
wpDiscuz
Vítejte zpět!

Přihlášení k účtu

Username or Email Address
Password

Zapomenuté heslo?

Not a member? Sign Up