Česká violoncella z 3D tiskárny míří do celého světa
K výrobě violoncella vytisknutého na 3D tiskárně přispěla náhoda – tiskárnu firma pořídila v době covidu původně se záměrem vyrábět obličejové štíty. “3D tiskárnu jsme si chtěli koupit už dva nebo tři roky a tohle byl ten impuls. Chtěli jsme tím v době pandemie nějak pomoci a zároveň jsme zjišťovali, co vše se dá na tom tisknout a přišli jsme na hudební nástroje,” řekl dnes jednatel a ředitel společnosti Jan Tobolík.
K samotnému violoncellu je přivedl spolumajitel firmy, profesionální hráč a zakladatel rock-metalové violoncellové skupiny Arrhythmia Ondřej Kratochvíl. I v jeho případě hrál roli covid – během pandemie totiž při cvičení rušil sousedy, a pátral tak po tichém elektrickém violoncellu. “Klasické cello je prostě hlasité, elektrické violoncello, když není zapojené, hraje velmi slabě a na cvičení je to naprosto ideální, stačí si je zapojit do sluchátek,” řekl Kratochvíl. Jeho zkušenosti s nástrojem firma využila při konstrukci, za pomoci dalšího odborníka vznikl model v počítači.
Nastala další vývojová fáze, kdy se ladil především zvuk nástroje; první violoncello z 3D tiskárny představili jeho tvůrci loni v únoru během crowdfundingové kampaně. “Během 45 dní jsme prodali 45 nástrojů, vydělali jsme tak náš první milion a především nám to ukázalo cestu, že o to bude zájem. Rozjeli jsme výrobu a pokračovali ve vývoji další modelové řady,” popsal Jan Tobolík. Využil svých zkušeností z výrobních procesů, které dříve programoval pro velké firmy. Na výzkumu akustiky plastů společnost stále spolupracuje se zlínskou Univerzitou Tomáše Bati.
Jednotlivé komponenty violoncell nyní tiskne v nevelké místnosti deset tiskáren. “Jedno violoncello se tiskne zhruba 100 hodin, tím, že máme farmu tiskáren, jsme schopni jej za osm hodin vytisknout a dalších osm až dvanáct hodin se veškeré komponenty kompletují, poté následuje vizuální a akustická kontrola. Teoreticky jsme schopni za jeden až dva dny vyrobit jedno cello. Pro srovnání – houslař, který jej dělá ručně, vyrobí cello za půl roku až rok,” doplnil Tobolík.
Společnost má rovněž softwarovou divizi a vyvíjí a provozuje informační systémy pro základní umělecké školy. V podobě iZUŠ ji znají rodiče dětí i pedagogové po celé republice i na Slovensku. Společnost má dvanáct zaměstnanců a osm externích spolupracovníků. Za své projekty sbírá řadu ocenění, tím posledním je titul Firma roku Olomouckého kraje. Letos v březnu vyhráli v soutěži Creative Business Cup ČR, pořádanou agenturou CzechInvest, čímž si zajistili postup na celosvětové finále v Dánsku. Tam v konkurenci 6000 přihlášených projektů vybojovali v červnu třetí místo.
Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky
[mc4wp_form id="339371"]