Českokrumlovský festival uvede světovou premiéru opery Gli Oblighi dell’Universo
„V případě vládních restrikcí, jež by znemožnily účast publika na představení, jsme díky spolupráci s rakouským dokumentaristou Alexandrem Stipsitsem připraveni představení nahrávat a zpřístupnit na internetu,” říká Jiří Kiprý, ředitel festivalu.
Gli Oblighi dell’Universo v programu Festivalu barokních umění Český Krumlov je poctou významnému, přesto však neprávem opomíjenému skladateli, a zároveň jedinečnou příležitostí nahlédnout do hudebního a divadelního života v zemích Koruny české v době vrcholného baroka. Draghiho serenata je s nejvyšší pravděpodobností první operou provedenou v českých zemích mimo Prahu. Premiéru měla 9. června 1680 na pardubickém zámku u příležitosti narozenin císaře Svaté říše římské a českého krále Leopolda I., který v Pardubicích pobýval na útěku z Prahy před morovou epidemií.
„17. století bylo dobou, kdy se války střídaly s morovými epidemiemi. Múzy však přesto neumlkaly, spíše naopak. Ke dvěma ničivým morovým epidemiím (v letech 1679/80 a 1713–15) se vztahují stavby významných votivních kostelů a zejména morových sloupů, které jsou dodnes neodmyslitelnou součástí náměstí českých, moravských i rakouských měst a městeček. Draghiho serenata Gli Oblighi dell´Universo, napsána v Praze a provedena v Pardubicích roku 1680 právě v době vrcholící morové epidemie, je dalším dokladem toho, jak doba, někdy přezíravě označovaná za ´dobu temna´, ani v tíživé situaci nezapomínala na umění,” dodává Ondřej Macek.
Antonio Draghi (1634–1700), rodák z Rimini, byl jedním z nejznámějších a nejvlivnějších italských skladatelů své doby a se svými více než 150 scénickými díly je považován za nejplodnějšího skladatele v dějinách opery. Jeho sloh vychází z benátské opery druhé třetiny 17. století. Roku 1658 byl povolán k císařskému dvoru ve Vídni, kde zůstal až do konce života. Ve Vídni působil nejprve jako basista v kapele císařovny vdovy Eleonory, roku 1668 se stal nejprve vicekapelníkem a následujícího roku kapelníkem tohoto tělesa. Tento významný post zastával až do konce roku 1681. Spolu s činností v kapele císařovny vdovy ovšem pracoval rovněž pro kapelu vládnoucího císaře Leopolda I. – nejprve jako libretista, později také jako skladatel. Po roce 1669, kdy byl u dvora zaměstnán jako dvorní básník Nicolò Minato, se Draghi věnoval již jenom hudební kompozici a postupně se stal nejvýznačnějším autorem oper a oratorií celé leopoldinské éry. Roku 1674 pro něho hudbymilovný císař vytvořil post intendanta dvorního divadla, roku 1682 se konečně stal vrchním dvorním kapelníkem a tuto prestižní funkci zastával až do své smrti roku 1700.
Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky
[mc4wp_form id="339371"]