Cirk La Putyka: Senses

Soubor principála Rostislava Nováka ml. Cirk La Putyka uvedl na své pražské domovské scéně Jatka78 novinku Senses. Jde již o pátou spolupráci největšího tuzemského novocirkusového souboru s finským režisérem Maksimem Komarem. Ten je podepsán pod divácky úspěšnými projekty, jako byla Slapstick Sonata, Isole, Batacchio nebo Kaleidoscope. Cirkus prožitý všemi smysly – tak zní podtitul inscenace, ve které se mísí cirkusové disciplíny s humorem, nadsázkou i uměleckým nádechem a kde se potkávají zakládající členové Cirku La Putyka s mladou generací.
Cirk La Putyka – Senses (foto Petra Hajská)

Cirk La Putyka se nevydal cestou dokumentární analýzy smyslů, ačkoli samotný název odkazuje k nezbytné esenci divadla, a to percepci. Čich a chuť mohly rozjitřit hned po vstupu na Jatka78 vůně popcornu a cukrové vaty, atmosféra poutí a jarmarků se tak vlinula okamžitě. A Komarův počin, stejně jako jeho předchozí zdejší práce, nejvíce aktivizoval zrak, ať samotnou fyzickou akcí na široké škále disciplín či barevností kostýmů (Kristina Záveská) a světelnou kompozicí (Juho Rahijärvi, Jan Mlčoch), která kombinovala dva póly – „show i art“. Vizuální hra šera, mlhy a vysvícených ploch dodávala celku strukturovanému do výstupů prostor pro tajemství. Hudba (Jan Balcar) podporovala scénické dění i čeřila sluch.

Cirk La Putyka – Senses (foto Petra Hajská)

Senses navázalo na „Putykovsky“ osvědčený dramaturgický model nebo obecněji šablonu v čele s moderátorem v podání Jiřího Kohouta. Jeho herecká autenticita a verbální flexibilita potvrzovaná s každou glosou dodávala představení spád a podtrhovala komunitní blízkost, na které soubor lpí. Tvůrci zde nenabídli lineární příběh, ale různorodost a útržkovitost. Základními prvky byla akrobatická, žonglérská, taneční nebo pohybová čísla provazovaná promluvami a oslovováním publika. Citelná byla i snaha o odlehčený nadhled. Ten sice někdy sklouzával až k parodii, například při pokusu o srovnání tradičního cirkusu, nového a contemporary umění, ale humor trefně oživoval to, co jsme u Cirku La Putyka již opakovaně viděli. Představení sice propojovalo jednotlivé výstupy a gradovalo, ale nenabízelo výrazné adrenalinové triky, které by v prostoru zanechávaly údivem „spadlé brady“. Věnovalo se však více novému pohledu na klasickou nebo v portfoliu souboru již mnohokrát prezentovanou disciplínu, jako byla například závěsná choreografie na strapsech, pozemní akrobacie, tanec nebo manipulace s kruhy či výzva, jakou je vždy teeterboard.

Varietní menu poskytovalo příležitost k zábavě, a to také díky momentům překvapení, ať šlo například o skeč na chůdách, absurdní výstupy s tajemným kouzelníkem, divadelní mezihry s odkazy ke commedia dell´arte, nebo narativem vyšperkovanou situaci na teeterboardu, při které se pozornost upínala nejen k týmové spolupráci a saltům, ale také k interakci s vybraným divákem usazeným v epicentru výskoků – v imaginované restauraci.

Cirk La Putyka – Senses (foto Petra Hajská)

Představení bylo v mnoha ohledech souhrou zakládajících členů s novými, dialogem opracovaných těl s mladou energii. Svým způsobem výsostné postavení zaujal žonglér Filip Zahradnický, který manipulaci se svými klasicky červenými kruhy rozvedl o kontaktní práci s prostorem. Podkladový pozemní koberec se díky jednoduchému systému úchytů a tahům nahoru a dolů proměňoval v oblé plochy, od kterých se kruhy odrážely a cirkulací vyvářely obrazce nejen ve vertikále, ale ve vícero směrech. Princip hry s nečekanou prostorovou změnou byl využit například i při hand to hand akrobacii, kdy se vždy nečekaně (a posléze možná i s napjatým očekáváním) díky posuvným deskám na podlaze zvrtl kvůli ztrátě rovnováhy pokus o dotažení prvku.

Představení Senses, podobně jako Komarův předchozí Kaleidoscope, plynulo bez nutnosti zjevné tematické soudržnosti nebo dějové linie, pracovalo s překvapivostí a kouzlem přítomnosti. Nabídlo hravost, spletitost disciplín napříč „tradicí i novostí“, zážitek z pestrobarevného hemžení. Režisér vystavěl inscenaci na vyzkoušených a osvědčených základech, na nichž poukázal na rozvoj dovedností mladé generace Cirku La Putyka a všestrannost dlouholetých spolupracovníků. Tým akrobatů si podržel vysokou artistní úroveň, která zároveň nezastínila jejich soudržnost a pospolitost.

Senses
Koncept a režie: Maksim Komaro
Choreografie: Ilona Jäntti, Šárka Fülep Bočková 
Scénografie: Juho Rahijärvi, Pavla Kamanová
Světelný design: Juho Rahijärvi, Jan Mlčoch 
Hudba: Jan Balcar 
Zvukový design: Jan Mikšátko, Jan Středa 
Kostýmy, make-up: Kristina Záveská 
Šéf techniky & rigging: Oldřich Procházka 
Technika: Daniel Hajtl, Simon Bareš 
Produkce: Jiří Fusek, Nela Frauenbergová, Tereza Chlupáčová
Obsazení: Šárka Fülep Bočková, Adéla Míšková, Helena Nováčková, Michal Boltnar, Daniel Komarov, Jiří Weissmann, Filip Zahradnický, Valentin Verdure, Jiří Kohout, Adam Joura
Premiéra: 2. 12. 2022, Jatka78

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

[mc4wp_form id="339371"]

Mohlo by vás zajímat


5 1 vote
Ohodnoťte článek
Subscribe
Upozornit na
0 Komentáře
Inline Feedbacks
View all comments