Cirkus s dramaturgií vzhůru nohama

V pražském prostoru Jatka78 se v říjnu představil finský soubor Circo Aereo s inscenací in-between v režii Maksima Komara. Projekt, ve světové premiéře uvedený na jaře v berlínském kabaretu Chamäleon Theatre v Berlíně, zkombinoval cirkusové disciplíny s divadelními situacemi a kabaretními výstupy. Dlouholetý spolupracovník Cirku La Putyka (Slapstick Sonata, Play, Batacchio, Kaleidoscope, Isole, Senses) stvrdil i tentokrát svůj zavedený koncept na pomezí tradičního a „nového“, přesněji současného cirkusu.
Circo Aero: in_between (foto Kalle Nio)
Circo Aero: in_between (foto Kalle Nio)

In_between charakterizoval sled cirkusových exhibicí, které byly zarámovány do kabaretního prostředí s prvky teatrality. Bohatý seznam cirkusových disciplín zahrnoval různorodost, například závěsnou akrobacii na laně, kruhu, cyr wheel, hand to hand či voguing dance a kontorsionistiku, práskání bičem nebo žonglování. Výkony artistů byly špičkové a byly podpořeny právě prostředím, které navozovalo kýženou atmosféru. Úvodní scéna otevřela prostor, jenž s podporou hudby (Ate Kantonen) volně připomínal šantán z předměstí v minulém století. Na scéně se objevili akrobaté v sošných pozicích, mezi které vstoupil pomyslný průvodce večerem. Po jeho čísle na Cyrově kole se také zřetelně zvedla laťka očekávání virtuózní artistiky, především s ohledem na velkorysou délku vystoupení a díky náročnosti zařazených prvků. Navazující sólo pak ovládlo prostor před zataženou oponou a bylo jedním z vrcholů večera. Sini Saari pracovala s lanem (pouze) přehozeným přes dřevěnou kladku. Stoupala a klesala, jak se lano protáčelo a odvíjelo, jako by nemělo konce. Veškerou akci podmiňovala její vlastní váha nebo na chvíli pevný stisk lana rukama kolegů. Tato inovace nebo méně běžný způsob komunikace vzdušné disciplíny přitahovala plnou pozornost. Zahrnoval hravost, komiku i risk, tři výrazné ingredience obecně charakterizující Komarovův styl.

Circo Aero: in_between (foto Kalle Nio)
Circo Aero: in_between (foto Kalle Nio)

Problematická se sice pocitově zdála mnohá stopáž včetně přestaveb vyplňovaných mezihrami na forbíně, ale k divácké vytrvalosti přispívala vysoká technická úroveň všech účinkujících a taktéž jejich energie a kouzlo, souhrnně jevištní přítomnost. Vyrovnanost v řemeslné rovině a vizuálně působivé obrazy se navzájem nepodrývaly. Vývoj pokračoval přes zastavení u barového pianina, u něhož postávala figura – kostlivec ovládaný jako loutka a na kterém své vysoké umění ve stoji na rukou prokázal Saleh Yazdani. K jeho vrcholům patřily handstands na otočných či posuvných deskách vsazených do pláště a konstrukce hudebního nástroje.

Circo Aero: in_between (foto Kalle Nio)
Circo Aero: in_between (foto Kalle Nio)

Skeče a žertovné scénky napomáhaly tempu. Velmi efektním finále první poloviny představení se stala scéna ze salónu či obývacího pokoje. Akrobaté rozehráli interakci s nábytkem, zahrnující například houpání na lustru, proskakování (papírovými) zdmi, balancování na křesle či gauči. Všichni dostali příležitost k souhře i vlastnímu projevu. Prýštila z nich neuvěřitelná energie, stoupal adrenalin a díky rychlému sledu akcí nebylo ani nutné vědět, proč a kde se ocitli. Byla to fenomenální tečka za prvním dílem, připomínající poetiku seriálu Přátelé, anebo cirkusového projektu Elephant in the Room francouzského souboru Cirque Le Roux.

Circo Aero: in_between (foto Kalle Nio)
Circo Aero: in_between (foto Kalle Nio)

Méně obvyklý formát s vřazenou přestávkou (jistě pro ni musel být důvod) se však dramaturgicky s prvním dílem jakoby uzavřel, vše zásadní a atraktivní se totiž odehrálo, nebo alespoň ona závěrečná gradace do euforie o tom vypovídala. Samozřejmě i druhá část obsahovala neuvěřitelné variace, nadstandardní výkony i výborné nápady, ale jejich tempo spolu s řazením čísel mělo klesající tendenci. V následující části například opět exceloval ekvilibrista Saleh Yazdani, tentokrát jako houslista a párový akrobat, a to v tandemu se žonglérem Onni Toivonenem, jenž bravurně zpracovával kužely a poté spolu s tanečnicí Annou Shvedkovou, s níž stírali genderové předsudky o síle a rolích. Gejzír vypuštěný před pauzou ale opravdové finále nepřekonalo. Představení uzavírala přehlídka dovedností, které divák již zaznamenal nebo jej už díky všemu předchozímu nepřekvapily.

Představení in_between ale rozhodně neurazilo, naopak vneslo do českého prostředí oživení ve formě fyzické excelence a potvrdilo, že cirkus je především o kreativitě a sounáležitosti.

Circo Aero: in_between (foto Kalle Nio)
Circo Aero: in_between (foto Kalle Nio)

In_between
Režie:Maksim Komaro
Účinkující & choreografie:Alyssa Bunce (akrobacie na závěsných kruzích, hadí žena), Vejde Grind (cyr wheel), Eetu Ranta (práskání bičem), Sini Saari (akrobacie na závěsném laně), Anna Shvedkova (párová akrobacie, tanec Vogue), Onni Toivonen (žonglování), Saleh Yazdani (párová akrobacie, handstand)
Světelný design:Juho Rahijärvi
Scénografie:Pavla Kamanová
Zvukový design:Atte Kantonen
Kostýmy:Kati Autere
Konzultace magických prvků:Kalle Nio
Choreografická spolupráce:Simon James Reynolds
Jevištní technika & rigging:Juho Rahijärvi, Jouni Ihalainen, Hedda Liukkala
Tvorba kostýmů: Kati Autere & Johanna Syrjä
Výroba scénografie a rekvizit:Janika Holm, Jouni Ihalainen, Pavla Kamanová, Emma Komulainen, Tapio Komulainen, Kati Autere, Juho Rahijärvi, Simon-James Reynolds, Sanna Sucksdorff, Johanna Syrjä
Producent: Circo Aereo, koproducent:Chamäleon Berlin

Psáno z představení in_between dne 19. 10. 2023, Jatka 78.

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

[mc4wp_form id="339371"]

Mohlo by vás zajímat


0 0 votes
Ohodnoťte článek
Subscribe
Upozornit na
0 Komentáře
Inline Feedbacks
View all comments