Co bude dál s Bavorskou státní operou po odchodu Kirilla Petrenka do Berlína?
Výběr ze zahraničních médií
Reakce Mnichova na volbu Kirilla Petrenka do čela Berlínských filharmoniků
Mnichov reagoval na výsledek volby se smíšenými pocity. Intendant Bavorské státní opery Nikolaus Bachler byl mezi prvními, kdo svému generálnímu hudebnímu řediteli blahopřál, zároveň však dal najevo, že i pro něj je dirigent velmi důležitou osobností: „Srdečně Kirillu Petrenkovi blahopřeju, ale zároveň se snažíme dohodnout prodloužení smlouvy s Bavorskou státní operou, které nabídl bavorský ministr pro umění.”
Zůstane Kirill Petrenko i v Mnichově?
Ministerstvo se takto vyjádřilo v pondělí odpoledne. Ministr Ludwig Spaenle nabídl Petrenkovi prodloužení smlouvy i po roce 2018, o konkrétních podmínkách se bude jednat. Otázka, zda se podaří Petrenka v Mnichově udržet, zůstává zatím otevřená.
(br.de – 23. června 2015 – Susanna Felix, Christoph Hiller a Frank Schwarz)
***
Petrenko odchází: Obrovská ztráta pro Bavorskou státní operu
Trochu snění je dovoleno, jak intendantu Bavorské státní opery Bachlerovi, tak ministru Ludwigu Spaenlemu, například snění o tom, že Kirill Petrenko přijme post u Berlínských filharmoniků, ale zároveň zůstane zachován Bavorské státní opeře. „O konkrétních podmínkách prodloužení smlouvy se ještě bude jednat,“ řekl politik v pondělí odpoledne. To však Spaenle svého nejdražšího zaměstnance špatně zná: že by měl workoholik Petrenko kromě Berlíňanů ještě čas pro Bavorsko?
Berlínští filharmonikové, k nimž Petrenko přejde roku 2018 (přesné datum nástupu ještě není stanoveno), se každopádně poučili. Na rozdíl od května, kdy se za velkého zájmu médií sešli ke konkláve bez výsledku, soustředili se minulou neděli ve vší tichosti a tajně. „Silnou většinou“ se po pouhých třech hodinách rozhodli pro Petrenka. Třiačtyřicetiletý dirigent se stane nástupcem Simona Rattla, který odchází k Londýnským symfonikům.
Rozhodnutí pro Petrenka překvapilo
Ačkoli nejrenomovanější orchestr světa zvolil jednoho z nejlepších, rozhodnutí pro Petrenka přesto překvapilo. Nejen proto, že v Berlíně před několika měsíci za zcela podivných okolností odřekl sérii koncertů (údajně to vzkázal přes vrátného), nýbrž také tím, že se tak do čela symfonického orchestru dostává vyslovený muž opery. Operou ve třiadvaceti letech debutoval, byl šéfdirigentem Státního divadla v Meiningenu a v Komické opeře v Berlíně a po přestávce bez angažmá se stal generálním hudebním ředitelem Bavorské státní opery.Tomu také odpovídá dirigentův úzký symfonický repertoár. Avšak při svých vystoupeních na koncertním pódiu je jakýmsi králem Midasem: lhostejné, čeho se Petrenko dotkne, promění se to ve zlato, což jistě souvisí s jeho pedantstvím a až posedlostí. Také proto se nedá zařadit k žádné stylové škole. A neexistuje u něj úzké zaměření na nějakou stylovou epochu. Mozart nebo Wagner, Berg nebo Lehár – ve spojení s příslušnou intenzivní prací mu sedí všechno.
Berlínské rozhodnutí vysílá několik signálů. Velké zklamání jistě připravilo Christianu Thielemannovi, který by si Berlín pro sebe dokázal dobře představit. Říká se, že už roku 2012, kdy Rattle oznámil svůj odchod, Thielemann u představenstva Berlínských filharmoniků sondoval. Především jeho jméno vyvolalo při první volbě ostrou debatu a nakonec Filharmoniky rozdělilo. Berlínské rozhodnutí však rozťalo ještě jeden uzel: na Thielemannově působišti v drážďanské Semperoper zatím leželo hledání nového intendanta u ledu. Ten může být angažován pouze z Thielemannovy milosti, a kdyby tento komplikovaný muž odešel, musely by se karty zamíchat znovu.
Petrenkův odchod je pro Bavorskou státní operu obrovská ztráta
Všichni, kdo se připravili na dlouhodobou hudebněvýchovnou práci ve znamení Petrenkovy hvězdy musí teď myslet jinak.Petrenko si dokázal během jedné sezóny orchestr získat a vtisknout mu výraznou formu. Také se jen zřídka stane nějaký dirigent tak rychle miláčkem publika. Až povážlivé byly rostoucí ovace, které sklízel dirigent, jemuž – jak je znát z jeho stydlivého, nemotorného chování před oponou – něco takového vůbec není milé.
Petrenko patří k největším trumfům intendanta Bachlera. Před několika lety se mu podařilo vymoci na ministerstvu odchod u zpěváků i hráčů orchestru neoblíbeného Kenta Nagana a získat řemeslně zkušenějšího kolegu. Tým Bachler – Petrenko měl divadlu zaručit zářivou slávu na mnoho let. Jenže tak dlouhodobá éra, jaká byla možná třeba za Wolfganga Sawallische, zůstala utopií.Bachlerova smlouva končí – tak jako Petrenkova – za tři roky. Bachler se včera nechal slyšet, že „společně s panem Petrenkem usilují o nabídnuté prodloužení smlouvy“. Zdůraznění „společně“ je výmluvná formulace. Je tedy možné, že Bavorská státní opera stojí před velkým zvratem – a nebude si muset hledat „jen“ nového šéfdirigenta.
(merkur.de – 23. června 2015 – Markus Thiel)
***
A přece řešení?
[…] Všechny možnosti, jak dojít k řešení, byly zváženy, momentální situace vypadá následovně: Petrenko nastoupí roku 2018 v Berlíně, zároveň prodlouží smlouvu v Mnichově. Do roku 2020 by měl Petrenko studovat dvě premiéry za sezónu, poté jednu ročně. Tak mu zůstane dostatek času na Berlín. Pro obě strany by to znamenalo úspěch.
Volba Berlínských filharmoniků je rozhodnutím čistě ve prospěch kvality a rozpomenutím na umělecké hodnoty. Jedno však bude muset Petrenko, který Berlínské filharmoniky řídil teprve třikrát, odložit – svou skepsi vůči nahrávání CD.
(Der Kurier – 23. června 2015 – Gert Korentschnig)
Přeložila a připravila Vlasta Reittererová
Foto archiv, dpa
Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky
[mc4wp_form id="339371"]