Co chystá ostravská opera? Nejen na to jste se ptali její dramaturgyně

  1. 1
  2. 2
  3. 3

Milý pane JB, děkujeme za poděkování! Lady Macbeth Mcenského újezdu se dočká mimo dvou premiér své čtvrté reprízy. Téma Lady Macbeth a Šostakovičova hudba může vyvolávat celou škálu ohlasů – od těch nejpozitivnějších až ohlušujících (diváci vidí inscenaci několikrát, jsou ochotni jet přes půl republiky) po ty naprosto negativní až zhnusené (odchází o první pauze). Na jevišti se neschová nic, podobně jako v Leskovově črtě: znásilnění, bičování, sex, vraždy… a hledištěm prostupují mohutné zvukové vlny díky orchestru i sólistické skupině žesťových nástrojů v lóžích. Toto strhující dílo operní literatury dvacátého století se nyní hraje v Česku po osmnácti letech (po premiéře Národního divadla Praha v roce 2000) a právě v této sezoně je uvedou i přední operní domy v Berlíně, Londýně, Neapoli, Paříži nebo Petrohradu.

Obsazenost každé reprízy se váže především na přijetí operního díla dvacátého století jako takového a jeho scénického tvaru, dále specifika abonentních skupin, jeho pro někoho neúnosnou délku (do 22.10 hodin), což se následně váže na spoje dopravy. To můžou být některé faktory. Další důležitou součástí prodeje je samozřejmě propagace, medializace, což se váže na schopnosti a dostupné finance. Co chci konkrétně já dělat pro to, aby se tato situace změnila – napsala jsem několik textů, dala jsem impulsy ke vzniku studií na toto téma u příležitosti premiéry (Červák, Špaček), také k předpremiérové besedě a debatě nad tématem v rámci mého projektu Operní sirény (Jelínek, Špaček), opět po pár měsících spravuji náš operní Facebook a vedu další komunikaci s marketingovým oddělením a tiskovou mluvčí. Tato premiéra měla velký mediální dosah, větší než naše jiné premiéry. Návštěvnost je ovšem spíše otázkou právě pro marketing, PR a obchodní oddělení.

Dobrý den, neuvažujete o znovupřizvání dirigenta Roberta Jindry pro nastudování nějaké nové premiéry? Určitě by v Ostravě byl vítaný! Děkuji za odpověď. (Richard J.)

Milý pane Richarde, s panem dirigentem Robertem Jindrou udržujeme v rámci operního souboru přátelské vztahy, nyní se chystáme vydat nekomerční CD Věci Makropulos, které vzniklo díky minulému vedení a pod jeho taktovkou. Obávám se však, že by prozatím nabídku k hudebnímu nastudování nového titulu v současné době nepřijal.

Zahrajete si ještě někdy na housle, nebo již není čas? (Petr Meduna)

Milý pane Meduno, není to asi úplně otázkou času, spíš odhodlání začít zase cvičit a mít cíl. Někdy, když potřebuji opravdu vypnout hlavu, hraju si doma cokoli mě napadne – a můj „pes kulturní“ u toho zpívá, tedy vyje… Zahrajeme si občas s bráchou v Jestřebí, když má někdo narozeninovou oslavu, nebo po ostatkách, o pouťových večerech, kdy se vždycky těším na písničku Jednou mi fotr povídá… Tady v Ostravě si užívám vynikající mladé cimbálovky Šmykňa, jejíž členové mě na sklonku kuropění už dvakrát přemluvili, abych hrála… Spíš si tedy s nimi zazpívám, obzvlášť když mi zahrají milované Dzivče počarovné.

Eva Mikulášková (zdroj NDM / foto Jakub Jíra)

Které ostravské operní inscenace z poslední doby si nejvíc ceníte a kterou naopak považujete za nejméně vydařenou? (Iva V., Ostrava)

Milá paní Ivo, mými srdcovými záležitostmi, ať už s ohledem na dílo, inscenaci, obsazení a s tím spjaté procesy tvorby, se staly inscenace Tři přání aneb Vrtkavosti života (2015), Hamlet (2016), Zneuctění Lukrécie (2017), Tajemství (2017) a Lazebník sevillský!!! (2017). Tři přání byla má první opera zde v Národním divadle moravskoslezském, opravdový „křest ohněm“. Hamlet byl dokonalý v poznání toho opravdového „společného tvoření“ díky Radovanu Lipusovi, Igorovi Vejsadovi a celé atmosféře na a po zkouškách s celým obsazením. Skvělé bylo sledovat práci tandemu SKUTR v procesu tvorby Mozartova Tita. V rámci příprav Zneuctění Lukrécie jsme vedly nikdy nekončící hovory s překladatelkou Ivonou Cindlerovou a zamilovala jsem si poetiku tohoto textu a následně i ztvárnění inscenační. Tajemství pro mě bylo velkou zkušeností v jednání a zhodnocení nápadů s výtvarníky inscenace, báječným Davidem Janoškem a Evinkou Jiřikovskou. Lazebník? Ten přinesl nádherné úvahy a inspirativní debaty s Jarkem Nohavicou a mým vymodleným režisérem Ondřejem Havelkou. Navíc Figara ztvárnil pro mě ten nejúžasnější český Figaro Svatopluk Sem. U všech těchto inscenací jsem se snažila nevynechat jediné představení, a tím pádem je znám téměř nazpaměť. Má to jisté následky, kdy vám v hlavě například jede ve smyčce „cinky link, cinky link, Figaro, ty jsi king“, nebo „o nevěstu, bláhový, ještě neříkal jsem vám“…

A nejméně vydařenou inscenací bych nazvala obecně takovou, do které režisér (který si vybírá výtvarníky) nevložil režijní pointu, nepracoval s klavírním výtahem, ale pouze libretem, nebyl připraven, nepracoval na ztvárnění vztahů a detailů. To se vždy na inscenaci projeví.

Dobrý den, moc mě mrzí, že se v Ostravě postupně rozpadl stálý soubor sólistů. Chápu, že je jednodušší zvát zpěváky na role, ale určitě to není levnější. Ostravští diváci chtějí chodit na „svoje“ zpěváky! (Valentovi)

Milí Valentovi, sólisté v angažmá opery jsou vzhledem k jejich hlasovým dispozicím maximálně využíváni v rozsahu dramaturgie napříč sezonami a jsou doplňováni hosty na jednotlivé specifické role. Dochází k maximální oboustranné spokojenosti, tito vynikající hosté se k nám velice rádi vrací i do několika titulů, a to jak z pracovního, tak i osobního hlediska (například Markéta Cukrová, Kateřina Kněžíková, Jana Sibera, Jana Šrejma Kačírková, Martin Bárta, Miloš Horák, Svatopluk Sem, Martin Šrejma, František Zahradníček…). Mnohdy dávají i přednost naší nabídce před nabídkami jiných operních domů, a to především díky našemu takzvanému lidskému, přátelskému přístupu, jak sami říkají. Nynějším trendem není nutnost přijetí angažmá tak, jako dříve. V Česku v podstatě existuje jeden operní soubor, který hostuje na různých operních scénách a mnohdy i v zahraničí.

Z těch opravdu původem ostravských pěvců začínáme čím dál více obsazovat mladou talentovanou sopranistku Veroniku Holbovou, a to do hlavních rolí (Lucia, Rosina, Axiňja/Trestankyně, Violetta Valéry, v další sezoně Míla Válková aj.).

Dobrý den, moc se mně jako opernímu fanouškovi líbí vaše řada operních hitů dvacátého století. O jakých dalších titulech pro nejbližší sezony uvažujete? (Adolf Melichar)

  1. 1
  2. 2
  3. 3

Mohlo by vás zajímat


Komentáře. Respektujte prosím pravidla diskuze.

Please Login to comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

  Subscribe  
Upozornit na