Co nabídne letošní TANEC PRAHA
„Letošní ročník je nabitý jmény, která nejsou samozřejmostí. Jsou umělci, s nimiž jednáme řadu let a mám radost, že se letos sejdou takové hvězdy jako Jan Martens, Peeping Tom nebo Yasmeen Godder a zároveň se sem vrací skvělí umělci typu Silvia Gribaudi, Oona Doherty či Flávia Tápias a další. Obliba festivalu u těchto lidí je velká a nás to moc těší, jsou připraveni sdílet své zkušenosti v diskusích a workshopech, Flávia přímo zapojí místní umělce do svého projektu, nevyjímaje ukrajinské. Spolupráce zahraničních tvůrců s našimi performery nese vždy zajímavé plody,“ říká Yvona Kreuzmannová, zakladatelka a ředitelka TANCE PRAHA.
Zahraniční hosté prvního formátu i spolupráce s PQ
Hlavní část letošního TANCE PRAHA ve středu 7. a 8. června v divadle PONEC zahájí světová premiéra inscenace GRAND JETÉ. Její autorka Silvia Gribaudi patří k oblíbeným hostům festivalu. V nové choreografii si spolu s italským tanečním souborem MM Contemporary Dance Company klade s humorem a nadsázkou otázku: Kde vlastně končí balet?
Programová linie Junior zaměřená na nejmladší diváky nabídne 10. června v divadle PONEC inscenaci uměleckého sdružení Ostružina (Lenka Jabůrková, Barbora Látalová, Anna Línová, Anna Romanovská, Marika Smreková) Neényi, a to na úvod Czech Dance Showcase pro PQ+ program Pražského Quadriennale.
Brazilská choreografka Flávia Tápias v inscenaci Rotas Aforaspojila taneční umělce tří národností: šest brazilských, tři ukrajinské a šest českých tanečnic a tanečníků. Název inscenace volně znamená stopy, které po sobě zanecháváme (slovo rotas znamená trasy). Projekt, ve kterém se smísí naturel různých tanečních kultur, vzniká jako site specific a k vidění bude v Broumově, Praze, Brně, Českých Budějovicích a Liberci. „Setkají se tu tři jazyky tanečního světa,“ říká Yvona Kreuzmannová, „naši tanečníci byli řečí těla brazilského tance až zaskočeni.“ Světovou premiéru uvede TANEC PRAHA v koprodukci s brazilským festivalem Danca im Tránsito 11. června. Projekt je uvádět ve spolupráce s Pražským Quadriennale.
Projekt Focus Ukraine se představí 11. června na Žižkově. V jeho rámci uvede choreografka Yana Reutova část triptychu Together Alone, který vznikl v rezidenci Tance Praha, s podtitulem Invisible Traces (neviditelné stopy). Pro tuto část oslovila české performery Jitku Čechovou, Lenku Jabůrkovou a Lukase Blahu a scénografie vznikla na pražské AVU v rámci klauzurních zkoušek. Program Focus Ukraine doplní ukázky z tvorby dalších tanečních umělců z Ukrajiny, naživo i s projekcemi (podle možností). Tato část programu však stále ještě vzniká, finální dramaturgický výběr hostů a děl bude uzavřen až v květnu.
Stejně jako zbytek světa, koronavirová pandemie uvrhla do izolace také izraelskou choreografku Yasmeen Godder. Tak vzniklo vůbec první sólo za její pětadvacetiletou kariéru, které 12. června představí v divadle PONEC. Projekt Practicing Empathy #3 je „osobním, intimním prožitkem období omezení, samoty a ztráty kontroly, v němž skrze své tělo a performativní umění zkoumá nejen jak se hlouběji propojit s druhými, ale i sami se sebou,“ slibují organizátoři. jednu z choreografií Yasmeen Godder jsme měli možnost vidět v roce 2016 v interpretaci Francescy Foscarini.
Velká jména druhé poloviny festivalu
Festival tradičně dává prostor experimentálním a žánry překračujícím počinům. Letos to bude například participativní dílo Pietra Marulla WRECK – The List of Extinct Species, které zaujalo i Pražské Quadrienále (PQ), s nímž TANEC PRAHA letos opět spolupracuje. Hlavním protagonistou této inscenace je vznášející se kolosální černá entita. O jaký druh instalace a vystoupení se jedná, zjistí diváci 16. a 17. června v Malé dvoraně Veletržního paláce, sídla Národní galerie, nebo 18. června na Štvanici.
Mezi velkými jmény, která festival přivítá, bude poprvé Jan Martens, ikonická postava vlámské konceptuální scény. Jeho sedmnáct performerů ve věku 18 až 71 let 19. června stane na jevišti divadla Hybernia, se kterým TANEC PRAHA spolupracuje poprvé. Inscenace nazvaná any attempt will end in crushed bodies and shattered bones je zdrojem naděje a nakažlivé energie. Markéta Perroud, spoluředitelka festivalu, dodává: „Jan Mertens je přesvědčený o tom, že každé tělo má co říct. V inscenaci vyniká jedinečnost každého interpreta i sounáležitost celku.“ Choreografie slibuje velké finále, které diváky nenechá sedět v klidu.
TANEC PRAHA se vždy snaží vytipovat a uvést alespoň 2 díla, která v poslední době uspěla na platformě Aerowaves, kde se každý rok přihlašuje se svými díly až na šest stovek tvůrců. Dostat se do výběru Top20 je úspěch, který se v miulosti podařil i českým choreografům. Letos budou na festivalu uvedena dvě díla zahraničních hostů. Na cestu v čase a kolem světa je festivalové publikum zváno 21. června v divadle PONEC v inscenaci Some Choreographies Jacopa Jenny. Performerka Ramona v ní vede dialog s rychlou sekvencí videí, která jsou přehlídkou všech možných způsobů lidského pohybu, nechybí ani reference na známé choreografie, takže se zde setkáme i s historií tance. Téhož dne vystoupí v okolí PONCE další z talentů platformy Aerowaves Olga Dukhovnaya v díle Swan Lake Solo. Pro tuto choreografii teprve produkce hledá vhodný prostor, protože je třeba, aby byl nedivadelní.
Divadlo Archa bude 22. června hostit temnější, filozoficky laděnou inscenaci Navy Bluebelfastské choreografky Oony Doherty s emocemi nabitými tanečními výkony dvanácti performerů a jejich „neutuchajícím bojem o přežití v nemilosrdném světě současnosti“. Inscenace zapojuje nové technologie i mluvené slovo – přeložený text si mohou diváci přečíst předem.
TANEC PRAHA přivádí taneční umění tradičně do netradičních veřejných prostor: 23. a 24. června to bude Révové nádvoří v areálu Národní knihovny České republiky. Na nejkrásnějším klementinském náměstí, kterému dominuje raně barokní kašna a jehož zdi jsou porostlé popínavou révou, se odehraje interaktivní představení rakouské choreografky Helene Weinzierl a jejího souboru CieLAROQUE It´s All About… (Všechno je to o…) Jde o participativní inscenaci, která vznikla pro jeviště, divadelní prostředí, a je přenesena do volného prostoru. Tanečníci v ní nakonec rozhýbou celé publikum (pokud se rozhýbat nechá). Diváci mohou práci choreografky znát z její návštěvy v roce 2015 ve Studiu Alta.
Jako další právě na tuto produkci naváže 24. června večer Olivia Court Messa. Ve své choreografii I Carry, You Hold spolu s tanečním i životním partnerem Yochaim boří zažité představy o duetu muže a ženy. „Oba performeři ztělesní, co vše obnáší vztah: komunikaci, důvěru, podporu, respekt i nezávislost,“ slibuje anotace. Zároveň se pro profesionální tanečníky chystá workshop partneřiny, který umělci povedou.
Co znamená tančit na hudbu? A jak složit hudbu k tanci? V divadle Ponec nabídnou 26. června odpovědi a svůj pohled na věc Ingrid Berger Myhre a Lasse Passage. Název jejich duetu Panflutes and Paperwork naráží na kontrasty: Panflutes (Panovy flétny) jsou na jedné straně hravé a vášnivé, Paperwork na straně druhé odkazuje k symbolům byrokracie. Performeři si v hravé inscenaci vyměňují role tanečnice a hudebníka a diváky inspirují i baví.
O velkolepé zakončení TANCE PRAHA 2023 se 27. června v Hudebním divadle Karlín postará legendární belgický soubor Peeping Tom, který se na festival vrátí po deseti letech. Gabriela Carrizo a Franck Chartier představí jedno ze svých nejpůsobivějších děl. Ve dvou dílech Diptychu: The missing door and The lost room se vydáme do temného světa na pomezí reality a snů, v němž jsme ztraceni stejně jako osm protagonistů. Inscenace slibuje výjimečné taneční až akrobatické výkony, pohybující se téměř za hranicí lidských možností, působivé vizuální a zvukové efekty, strhující atmosféra… Celý projekt souboru Peeping Tom je vlastně triptychem, jehož dvě části pražské publikum uvidí. Součástí inscenace je rafinovaná proměna scénografie před očima diváků, a jak říkají dramaturgyně festivalu, choreografie je natolik náročná, až je pro performery nebezpečná,
Tanec Praha v regionech
V regionální části programu uvede TANEC PRAHA 2023 nejedno dílo oceněné v uplynulých letech mezinárodní porotou České taneční platformy. Například inscenace kolektivu POCKETART (Sabina Bočková a Johana Pocková) Jáma lvová(verze UNLIMITED zapojující místní zájemce) a Treatment of Remembering. Viktor Černický uvede PLI – inscenaci, která se pohybuje na pomezí instalace, performance, tance a cirkusu. Patří sem také Celestial Odyssey (Andrea Miltnerová, Monika Knoblochová, Jan Komárek) a jejich výlet do jiného vesmíru imaginace neboSOFT SPOTsouboruME-SA (Adrienn Hód, Martina Hajdyla Lacová, Soňa Ferienčiková).
V neposlední řadě jsou to Mikrosvěty – hravá a poetická inscenace pro děti z dílny Jazmíny Piktorové a Sabiny Bočkové, která získala jednu z cen mezinárodní poroty České taneční platformy. Dětem je určeno i interaktivní dílo ukrajinských umělkyň působících v České republice Na cestěv choreografii Yany Reutové nebo Škatulení Mirky Eliášové. Family Friendly je také Zero etc. Cécile Da Costa.
Specifické projekty uvedou umělci pro Galerii Benedikta Rejta v Lounech, konkrétně se zde do doprovodných programů galerie zapojují Yana Reutova, Tereza Ondrová a Tereza Lenerová. Ta má i další pozvání s duetem dis pla y, který vytvořila společně s Jitkou Čechovou.
Navzdory inflaci zachovává festival stálou výši vstupného a systém slev. Letos pracuje s vyrovnaným rozpočtem a management kvituje podporu ze strany ministerstva kultury, které oproti loňským 4 milionům podpořilo festival částkou 7 milionů, a podařilo se tak přizvat několik významných zahraničních hostů.
Součástí festivalu bude atraktivní doprovodný program: všechny podrobnosti najdete postupně na festivalových stránkách.
Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky
[mc4wp_form id="339371"]