Collegium 1704 představí díla barokních mistrů, výtěžek koncertu daruje na pomoc Ukrajině

Březnový abonentní koncert Sezóny 2021/22 Collegia 1704 s názvem Chiaroscuro veneziano představí hudbu benátských barokních mistrů. 22. března 2022 zazní ve Dvořákově síni Rudolfina výběr z Monteverdiho sbírky duchovních madrigalů Selva morale e spirituale, doplněný žalmem F. Cavalliho a mší G. F. Sancese, stejný program uslyší o den později diváci v drážďanském Annenkirche v rámci Hudebního mostu Praha-Drážďany. Výtěžek z obou koncertů daruje Collegium 1704 organizaci Člověk v tísni na sbírku SOS Ukrajina.
Collegium Vocale 1704 (zdroj Collegium 1704, foto Petra Hajská)
Collegium Vocale 1704 (zdroj Collegium 1704, foto Petra Hajská)

Krása benátské hudby je oslavou lidského ducha a nemůže být většího kontrastu než válečné utrpení, jehož jsme svědky v těchto dnech na Ukrajině. Doufáme, že výtěžek ze vstupného alespoň trochu pomůže zmírnit strasti obyvatel Ukrajiny postižených ruskou okupací,“ říká dirigent Václav Luks.

O+

Dva ze skladatelů, jejichž díla na koncertě zazní, byli svým životem a tvorbou úzce spojeni s Benátkami, mocnou republikou na laguně, která patřila v té době k nejvýznamnějším italským hudebním centrům. Claudio Monteverdi (1567–1643) působil až do své smrti jako maestro di capella v benátské bazilice sv. Marka, kde k jeho studentům patřil i Francesco Cavalli (1602–1676), který se zde později stal varhaníkem a poté vrchním kapelníkem. Giovanni Felice Sances (1600–1679) oproti nim působil v Benátkách poměrně krátce a většinu kariéry spojil s Vídní, kde se uplatnil u císařského dvora.

Program koncertu tvoří skladby s duchovní tematikou – ve všech případech jde o zhudebnění biblických textů nebo o části mešního ordinária. Známá a u posluchačů na celém světě oblíbená díla jako Beatus vir, Dixit Dominus či Gloria z Monteverdiho sbírky Selva morale e spirituale doplní raritnější skladby jako Cavalliho zhudebnění žalmu Lauda, Jerusalem pro dva sbory a Sancesova mše Missa Sanctae Mariae Magdalenae. Všechny skladby nápaditě pracují se sborovou technikou a můžeme v nich obdivovat oslnivou bohatost a různorodost italské barokní hudby 17. století.

O+

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

[mc4wp_form id="339371"]

Mohlo by vás zajímat


0 0 hlasy
Ohodnoťte článek
Odebírat
Upozornit na
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře