Collegium 1704 představí díla barokních mistrů, výtěžek koncertu daruje na pomoc Ukrajině

Březnový abonentní koncert Sezóny 2021/22 Collegia 1704 s názvem Chiaroscuro veneziano představí hudbu benátských barokních mistrů. 22. března 2022 zazní ve Dvořákově síni Rudolfina výběr z Monteverdiho sbírky duchovních madrigalů Selva morale e spirituale, doplněný žalmem F. Cavalliho a mší G. F. Sancese, stejný program uslyší o den později diváci v drážďanském Annenkirche v rámci Hudebního mostu Praha-Drážďany. Výtěžek z obou koncertů daruje Collegium 1704 organizaci Člověk v tísni na sbírku SOS Ukrajina.

Collegium Vocale 1704 (zdroj Collegium 1704, foto Petra Hajská)
Collegium Vocale 1704 (zdroj Collegium 1704, foto Petra Hajská)

Krása benátské hudby je oslavou lidského ducha a nemůže být většího kontrastu než válečné utrpení, jehož jsme svědky v těchto dnech na Ukrajině. Doufáme, že výtěžek ze vstupného alespoň trochu pomůže zmírnit strasti obyvatel Ukrajiny postižených ruskou okupací,“ říká dirigent Václav Luks.

Dva ze skladatelů, jejichž díla na koncertě zazní, byli svým životem a tvorbou úzce spojeni s Benátkami, mocnou republikou na laguně, která patřila v té době k nejvýznamnějším italským hudebním centrům. Claudio Monteverdi (1567–1643) působil až do své smrti jako maestro di capella v benátské bazilice sv. Marka, kde k jeho studentům patřil i Francesco Cavalli (1602–1676), který se zde později stal varhaníkem a poté vrchním kapelníkem. Giovanni Felice Sances (1600–1679) oproti nim působil v Benátkách poměrně krátce a většinu kariéry spojil s Vídní, kde se uplatnil u císařského dvora.

Program koncertu tvoří skladby s duchovní tematikou – ve všech případech jde o zhudebnění biblických textů nebo o části mešního ordinária. Známá a u posluchačů na celém světě oblíbená díla jako Beatus vir, Dixit Dominus či Gloria z Monteverdiho sbírky Selva morale e spirituale doplní raritnější skladby jako Cavalliho zhudebnění žalmu Lauda, Jerusalem pro dva sbory a Sancesova mše Missa Sanctae Mariae Magdalenae. Všechny skladby nápaditě pracují se sborovou technikou a můžeme v nich obdivovat oslnivou bohatost a různorodost italské barokní hudby 17. století.

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

Mohlo by vás zajímat


0 0 vote
Ohodnoťte článek
0 Komentáře
Inline Feedbacks
View all comments