Collegium 1704 vstoupí do nové sezóny v Rudolfinu se chopinovským programem

Pražský barokní orchestr Collegium 1704 zveřejnil program nadcházející koncertní sezóny, kterou od roku 2015 organizuje v rámci projektu Hudební most Praha – Drážďany paralelně v ČR a Německu, v někdejších klíčových kulturních centrech Evropy. V programu figurují hudební klenoty baroka, ale také zásadní díla pozdějších stylových období. Předprodej jednotlivých vstupenek orchestr zahájí 1. června.  
Collegium 1704, koncertní sezóna 2023/2024 (ilustrace Matěj Forman)
Collegium 1704, koncertní sezóna 2023/2024 (ilustrace Matěj Forman)

„Stále se definujeme jako barokní orchestr, barokní repertoár tvoří 80 % naší činnosti. Výlety do pozdějších stylových období vnímám jako vítané oživení a novou výzvu, která má velkou odezvu i u publika, čehož může být dokladem naše první uvedení Beethovenovy Sedmé symfonie v uplynulé sezóně. Protože ta reakce byla tak silná, rozhodl jsem se na ‚Sedmičku‘ navázat, a tak v příštím roce v únoru v našem podání zazní Beethovenova slavná Eroica. Rozhodnutí zařadit do programu právě toto dílo je spojené také s tím, že v poslední době často hostuji jako dirigent v Bostonu s tamním orchestrem dobových nástrojů Handel & Haydn Society. Hudba kolem roku 1800 je dominantní součástí jejich repertoáru a Beethovenem se velmi zabývají, byl jsem tam přizván k realizaci hned několika takových programů,“ vysvětluje dirigent a umělecký šéf Collegia 1704, Václav Luks. Zajímavá bude podle něj konfrontace Eroiky se Symfonií d moll „La Tempestou“ Beethovenova blízkého spolupracovníka a vlivné osobnosti vídeňského hudebního života přelomu 18. a 19. století, Pavla Vranického, v rámci jednoho koncertu.

S dlouhodobou spoluprací s jinou významnou zahraniční institucí, varšavským Institutem Fryderyka Chopina, je spojena i druhá odbočka z barokního hájemství orchestru. „Letos budu dirigovat polský orchestr při finále prestižní Mezinárodní klavírní soutěže Fryderyka Chopina, která je v tomto roce věnovaná historickým klavírům. Zazní – jak jinak – oba Chopinovy klavírní koncerty. O několik dní později uslyší jeden z těchto koncertů také diváci v Rudolfinu, v našem nastudování, s čerstvým laureátem soutěže jako sólistou,“ upřesňuje Luks s tím, že jméno sólisty i to, který z Chopinových koncertů Collegium 1704 uvede, orchestr oznámí 16. října 2023.

Listopadový večer v Rudolfinu posluchače zavede v čase zpět do počátků baroka s hudbou Claudia Monteverdiho. Jeho Mariánské nešpory jsou současně dílem, které předznamenalo směr, jakým se bude ubírat evropské myšlení budoucích staletí, a dodnes proto budí obdiv a úctu. V adventní atmosféře si pak mohou diváci ve Dvořákově síni vychutnat společně s Collegiem 1704 a Collegiem Vocale 1704 klenoty vrcholného baroka – v premiérovém uvedení Missu Corporis Domini Jana Dismase Zelenky a zhudebněný mariánský chvalozpěv známý pod názvem Magnificat, jednu z nejoblíbenějších skladeb Johanna Sebastiana Bacha vůbec.

S mimořádnou popularitou je už od počátků spojeno dílo dalšího barokního, původem saského velikána, Georga Friedricha Händela. Jeho oratorium Mesiáš ovládne Dvořákovu síň Rudolfina v březnu příštího roku. Sólových partů se ujmou špičkoví mezinárodní vokalisté: belgická sopranistka Deborah Cachet, americká altistka Avery Amereau, polský tenorista Krystian Adam a italský basista Luigi De Donato.

Posledně jmenovaný bude hlavním protagonistou také závěrečného, premiérového programu sezóny s názvem Il Polifemo. Luigi De Donato společně s Collegiem 1704 posluchačům představí různá barokní zhudebnění starořeckých mýtických příběhů jednookého a tříprstého kyklopa Polyféma.

Předprodej jednotlivých vstupenek na koncerty nadcházející sezóny orchestr zahájí ve čtvrtek 1. června 2023, abonentky jsou k dispozici od 11. dubna. Ceny vstupného zůstávají, navzdory významnému zvýšení nákladů na pronájem koncertního sálu i prodej vstupenek, stejné jako v uplynulé sezóně. Vizuálnímu stylu sezóny budou opět vévodit poetické ilustrace divadelníka a výtvarníka Matěje Formana. Tentokrát půjde o výběr z jeho někdejších ilustrací pro nakladatelství Albatros, původně využitých v knize Františka Hrubína s názvem Od jara do jara.

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

[mc4wp_form id="339371"]

Mohlo by vás zajímat


0 0 votes
Ohodnoťte článek
Subscribe
Upozornit na
0 Komentáře
Inline Feedbacks
View all comments