Collegium Marianum, Xenie Löffler a poklady komorní hudby z drážďanské dvorní knihovny

Koncertem s vynikající hobojistkou Xenií Löffler, členkou Akademie für Alte Musik Berlin, zakončilo Collegium Marianum Jany Semerádové triptych koncertů jarní řady Barokních podvečerů. Program sestávající mimo jiné z děl Telemanna, Jiránka, Reichenauera a Pisendela připomenul význam drážďanských hudebních sbírek. Prostředí příhodné spíše geniem loci, než akustikou skýtala koncertu Ledeburská zahrada pod Pražským hradem.

Collegium Marianum: Soirée à Dresda, 21. června 2022 (zdroj Collegium Marianum, foto Petra Hajská)
Collegium Marianum: Soirée à Dresda, 21. června 2022 (zdroj Collegium Marianum, foto Petra Hajská)

Letní slunovrat je nejenom začátkem léta, ale ve francouzsky mluvících zemích je i svátkem hudby, kdy je zvykem provozovat hudbu pod širým nebem. Tak trochu v tomto duchu byl pojat i koncert „Soirée à Dresda“ pořádaný souborem Collegium Marianum. Francouzsko-italský titul koncertu vystihoval význam Drážďan jako hudební metropole první poloviny 18. století, kde se setkávaly vlivy různých hudebních stylů, včetně stylu francouzského. Ten byl v programu zastoupen skladbou Imitation des caractères de la danse koncertního mistra drážďanského dvorského orchestru Johanna Georga Pisendela, jakož i přídavkovým Rondeau Johanna Josepha Fuxe. Významnými položkami programu byla díla českých skladatelů, která nebyla zvolena náhodně. Kompozice Antonína Reichenauera se v Drážďanech dochovaly, ač skladatel působil téměř výhradně v Praze, někdejší Reichenauerův kolega z morzinské kapely František Jiránek v Drážďanech pobýval ve službách hraběte Heinricha von Brühla.

Samotné umístění koncertu do zahrad pod Pražským hradem s jejich „labyrintem“ průchodů a schodišť navozovalo atmosféru letní slavnosti. I počasí pořadatelům přálo. Zpočátku se nicméně zdálo, že Ledeburská zahrada sice vytváří koncertu velmi pěknou kulisu, avšak samotná hudba zde nevyzní úplně ideálně. Zejména v první skladbě byla patrná trochu horší intonace v houslích, což zřejmě šlo připsat na vrub právě venkovnímu prostředí. I dále v první polovině večera místy zněly v závislosti na drobných proměnách rozestavení jednotlivé nástroje poněkud nevyrovnaně, trochu zanikala zvláště flétna Jany Semerádové. Zvuk se ze saly terreny, kterou hudebníci využili jako pódium, do relativně rozlehlého prostranství parteru zahrady příliš nenesl (to ovšem neplatilo pro kouzelně znějící hoboj Xenie Löffler). Po přestávce (a setmění) se to však markantně zlepšilo. První dvě třetiny koncertu byl také slyšet ruch společenské akce probíhající v Lobkowiczkém paláci. Jednu chvíli museli hudebníci dokonce trochu „soupeřit“ s hlasem operní sopranistky zřetelně doléhajícím až dolů do zahrady. Byl to ale spíš vtipný moment, který dojem z koncertu nijak nenarušil.

Collegium Marianum: Soirée à Dresda – Jana Semerádová, Xenia Löffler, 21. června 2022 (zdroj Collegium Marianum, foto Petra Hajská)
Collegium Marianum: Soirée à Dresda – Jana Semerádová, Xenia Löffler, 21. června 2022 (zdroj Collegium Marianum, foto Petra Hajská)

Energickými tóny večer otevřela Sinfonia D dur pro smyčce dříve připisovaná Antoniu Vivaldimu (RV 122). Xenia Löffler se představila ve druhé skladbě, jíž byl Koncert B dur pro hoboj, smyčce a basso continuo Františka Jiránka. Již v úvodní větě zaujala sólistka zpěvností a plasticitou frázování. Dojímavě působilo prostředním adagio. Jiránkova hudba, které Collegium Marianum v minulosti věnovalo několik nahrávacích projektů (k tomu poslednímu v roce 2016 přizvalo i Xenii Löffler), figurovala i v druhé půli koncertu. Tentokrát šlo o Koncert D dur původně určený pro hoboj, který však zazněl v úpravě pro příčnou flétnu. Jana Semerádová podpořena výbornými výkony svých kolegyň a kolegů přednesla svůj part s hudební hravostí sobě vlastní. Jedním z vrcholů programu byl Kvartet G dur Georga Philippa Telemanna z jeho sbírky Musique de table (Tafelmusik). Souhra a vyváženost v „dialogu“ jednotlivých nástrojů byly příkladné. Koncentraci interpretů nenarušil ani pád not z pultu Jany Semerádové na přelomu druhé a třetí věty.

Celkově vydařený koncert mohl svým rázem posluchače navnadit na blížící se Letní slavnosti staré hudby, jejichž 23. ročník nazvaný „Natura“ začne již za necelý měsíc. Na prvním koncertě vystoupí belgický vokální soubor Dionysos now! s programem z tvorby Adriana Willaerta. Festival dále představí dva španělské soubory (experimentující kvartet zobcových fléten Windu a La Bellemont se sopranistkou Julietou Viñas). Programem árií a suit Antonia Vivaldiho a Georga Friedricha Händela jej uzavře pořádající soubor Collegium Marianum s renomovanou sólistkou Robertou Mameli.

Collegium Marianum – Barokní podvečery: Soirée à Dresda
21. června 2022, 20:00 hodin
Praha, Ledeburská zahrada

Program:
Anonym (dříve připisováno Antoniu Vivaldimu): Sinfonia D dur, RV 122
Allegro – Largo – Presto
Georg Philipp Telemann: Kvartet G dur pro flétnu, hoboj, housle a basso continuo, TWV 43:G2
Largo – Allegro – Largo – Vivace – Moderato – Vivace
Fortunato Riedel: Kvartet d moll pro flétnu, hoboj housle, violoncello a basso continuo
Largo – Allegro – Allegro
Anonym (zřejmě Antonín Reichenauer): Triová sonáta B dur pro hoboj, housle, violoncello a basso continuo
(bez udání tempa) – Adagio – Allegro
František Jiránek: Koncert D dur pro flétnu, smyčce a basso continuo, Jk 14
Allegro – Adagio – Allegro
Johann Georg Pisendel: Imitation des caractères de la danse
Loure – Rigaudon – Canarie – Bourrée – Musette. Lentement – Passepied – Polonaise. Majesteusement – Concertino. Presto
František Jiránek: Koncert B dur pro hoboj, smyčce a basso continuo, Jk 17
Allegro – Adagio – Allegro
Johann Joseph Fux: Rondo C dur

Účinkující:
Xenia Löffler – barokní hoboj
Collegium Marianum
Jana Semerádová – flauto traverso, umělecká vedoucí
Lenka Torgersen – koncertní mistr
Małgorzata Malke – barokní housle
Andreas Torgersen – barokní viola
Hana Fleková – barokní violoncello
Sebastian Knebel – cembalo
Tilman Schmidt – kontrabas

Hodnocení autora recenze: 80%

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

Mohlo by vás zajímat


0 0 vote
Ohodnoťte článek
0 Komentáře
Inline Feedbacks
View all comments