Collegium Marianum zve na 20. ročník Barokních podvečerů a kurzy barokní opery
„Dramaturgie jubilejního ročníku, který nese podtitul GRANDI MAESTRI, představí tvorbu výrazných osobností italské barokní hudby a jejich vliv na tehdejší hudební produkci v českých zemích,“ vysvětluje Jana Semerádová, umělecká vedoucí souboru Collegium Marianum a dramaturgyně Barokních podvečerů.
Vedle Barokních podvečeru připravuje Collegium Marianum pro studenty a mladé profesionály v pořadí čtvrtý ročník mezinárodních interpretačních kurzů Akademie Versailles, který se uskuteční 18. – 23. února. Hlavním tématem letošních kurzů je francouzská barokní opera ATYS, již zkomponoval Jean-Baptiste Lully v roce 1676 a která se stala nejoblíbenější operou krále Ludvíka XIV. Závěrečné koncertní provedení opery bude přístupné veřejnosti.
Program jubilejního ročníku Barokních podvečerů nabídne virtuózní i kontemplativní skladby či světové premiéry nově objevených skladeb. Hudební skvosty minulosti tak rozezní unikátní historické sály, které stylově i akusticky odpovídají charakteru uváděné hudby. Právě úzká návaznost na architektonické památky Prahy řadí Barokní podvečery k nejoriginálnějším kulturním projektům metropole.
Letošní jarní řadu slavnostně zahájí koncert Maestro delle Nazioni, který je poctou houslovému virtuosovi a skladateli Giuseppemu Tartinimu, jehož 250. výročí úmrtí si v roce 2020 připomeneme. Tartiniho dílo je ostatně leitmotivem celého ročníku Barokních podvečerů. Koncert pod laskavou záštitou pana Williama Lobkowicze se uskuteční v překrásném prostředí Lobkowiczkého paláce a kromě Tartiniho děl představí také skladby Antonia Vivaldiho. Postní koncert představí díla dvou velikánů neapolské operní školy – poutavé Stabat Mater Alessandra Scarlattiho a nově objevenou skladbu ze svatovítské katedrály Giovanni Battisty Pergolesiho. Se sólistkami Hanou Blažíkovou a Markétou Cukrovou čeká posluchače ojedinělý hudební zážitek. Závěrečný koncert jarní řady je inspirován mezinárodní kariérou jednoho z nejvýznamnějších českých barokních skladatelů, Bohuslava Matěje Černohorského. Na program jsou zařazena díla jeho současníků i žáků, s nimiž se setkal v Praze či během svého působení v Assisi a Padově.
Program jarní řady:
10. března 2020, 19:00 hodin
Lobkowiczký palác, Císařský sál, Jiřská 3, Praha 1′
Maestro delle Nazioni
Pocta Giuseppu Tartinimu, houslovému virtuosovi a skladateli
Koncert se koná pod záštitou pana Williama Lobkowicze
COLLEGIUM MARIANUM
Lenka Torgersen – barokní housle
Jana Semerádová – flauto traverso
Marco Testori – barokní violoncello
2. dubna 2020, 19.30 hodin
Kostel sv. Šimona a Judy, Dušní ul., Praha 1
Stabat Mater
Alessandro Scarlatti, Giovanni Battista Pergolesi, Antonio Vivaldi
Hana Blažíková – soprán
Markéta Cukrová – alt
COLLEGIUM MARIANUM
Jana Semerádová – umělecká vedoucí
Lenka Torgersen – koncertní mistr
29. dubna 2020, 19.30 hodin
Strahovský klášter, Letní refektář, Strahovské nádvoří 1, Praha 1
Mezi Prahou a Padovou
Bohuslav Matěj Černohorský a jeho čeští a italští následovníci
Patricia Janečková – soprán
COLLEGIUM MARIANUM
Jana Semerádová – umělecká vedoucí
Lenka Torgersen – koncertní mistr
Akademie Versailles
18. – 23. února 2020
Pražská konzervatoř, Na Rejdišti 1, Praha 1 – Staré Město
Čtvrtý ročník mezinárodních interpretačních kurzů Akademie Versailles se bude věnovat výhradně francouzské barokní opeře. Operu Atys s pečlivě vybranými studenty a mladými profesionály nazkouší přední znalci francouzské barokní estetiky: sopranistka Chantal Santon Jeffery, režisérka a choreografka Deda Cristina Colonna, flétnista a dirigent Alexis Kossenko a současný umělecký ředitel CMBV Benoît Dratwicki. Studenti se detailně seznámí s principy instrumentální a vokální interpretace, ornamentikou, barokní gestikou, správnou výslovností a deklamací francouzštiny.
Koncertní provedení opery ATYS s barokní gestikou se bude konat dne 23. února ve 14.00 v koncertním sále Pražské konzervatoře. Výsledky své intenzivní společné práce představí veřejnosti téměř čtyřicítka mladých pěvců a instrumentalistů z České republiky a dalších 14 zemí celého světa, například Argentiny, Brazílie, Izraele, Japonska, Rumunska nebo USA. Vstup je zdarma na základě povinné registrace na www.akademie-versailles.cz. Veřejnost je vítána rovněž na úvodní přednášce s názvem Lully, Atys and the French Baroque Opera, kterou povede Benoît Dratwicki dne 18. února v 10.00 na Pražské konzervatoři. I zde je vstup zdarma s podmínkou registrace.
Veřejně přístupné akce v rámci Akademie Versailles 2020:
- února 2020 | 10.00, Pražská konzervatoř
Úvodní přednáška:
Lully, Atys and the French Baroque Opera
Benoît Dratwicki (Centre de musique baroque de Versailles) - února 2020 | 14.00, Pražská konzervatoř, koncertní sál
Závěrečný koncert účastníků Akademie Versailles
Jean-Baptiste Lully: ATYS (koncertní provedení s barokní gestikou)
LEKTOŘI:
Chantal Santon Jeffery – sólový zpěv, interpretace, ornamentika
Deda Cristina Colonna – gestika, jevištní pohyb, tanec
Alexis Kossenko – orchestr, hudební nastudování, dirigent
Benoît Dratwicki – deklamace, rétorika, výslovnost staré francouzštiny
Akademie Versailles je mezinárodní vzdělávací projekt zaměřený na interpretaci francouzské barokní hudby a specifika její dobové interpretace. Projekt je připravován centrem historických umění Collegium Marianum ve spolupráci s Centrem barokní hudby ve Versailles, Pražskou konzervatoří a Francouzským institutem v Praze. Jako doprovodný program je součástí dlouhodobé spolupráce mezi mezinárodním hudebním festivalem Letní slavnosti staré hudby a prestižním CMBV, jehož úkolem je zachování a šíření dědictví zejména francouzské barokní kultury.
Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky
[mc4wp_form id="339371"]