Czech Ensemble Baroque: Otec a syn Mozartovi na jediném koncertě

Otec a syn Mozartovi na jediném koncertě? Ano! Wolfgangovu slavnému Requiem d moll bude předcházet uvedení symfonie jeho otce Leopolda, rovněž výtečného skladatele, teoretika a pedagoga. Zajímavostí koncertu je také to, že ansámbl dal přednost kvalitě před kvantitou a rozhodl se i přes snížení kapacity koncertu postavit orchestr a sbor až do poloviny chrámové lodě, což zvýší srozumitelnost a konkrétnost zvuku. Koncert je vyprodán a na místě již budou v prodeji pouze lístky na stání a na sezení zády k interpretům.
Czech Ensemble Baroque (zdroj CEB)

Requiem d moll, KV 626 Wolfganga Amadea Mozarta začalo po svém vzniku žít vlastním životem. Nejenom hudebním, ale též tím plným legend. Tajuplnost díla a různé fámy o jeho vzniku nepopírala ani vdova Constanze, neboť dodávaly skladbě na popularitě a tím i naději na finanční zisk. Skutečnost je ovšem prozaičtější. Roku 1791 navštívil skladatele tajemný posel s dotazem, zda by nechtěl komponovat mši za zemřelé. Po vzniku díla se zjistilo, že neznámým objednavatelem byl hrabě Franz von Walsegg, který Requiem objednal na památku své předčasně zemřelé ženy a pravděpodobně je chtěl před přáteli vydávat za své vlastní dílo. Odtud legendy o děsivém poslu ze záhrobí, muži v šedé pláštěnce, který měl smrtelně nemocnému skladateli přikázat, aby si napsal své vlastní Requiem

Mozart se do komponování pustil v říjnu, když se ještě těšil dobrému zdravotnímu stavu. Po několika týdnech však došlo k prudké změně a rychle nastal jeho konec – zemřel 5. prosince. Před smrtí dal instrukce svým žákům jak dílo dokončit. Mozart vytvořil v úplnosti pouze úvodní Introitus (Requiem aeternam) a Kyrie. U prvních osmi taktů z Lacrimosa se uvádí, že po jejich napsání skladatel zemřel.

V Brně zazní Requiem v katedrále na Petrově, jejíž akustika již zkomplikovala koncerty mnoha těles. Je poněkud problematická, ale právě komornějšímu obsazení a barokním nástrojům svědčí nejlépe. Organizátoři koncertu se rozhodli k netypickému kroku a postavili kvalitu vysoko nad kvantitu, když umístili orchestr a sbor až do poloviny chrámové lodě, čímž se sice rapidně snížila kapacita posluchačských míst, ale určitě se tento krok velmi kladně odrazí ve zlepšení akustických vlastností katedrály. „Věříme, že poloha koncertního tělesa výrazně zvýší srozumitelnost a konkrétnost zvuku. Sice budeme mít méně posluchačů, ale určitě budou spokojenější. Ti, kteří si na místě zakoupí vstupenky a posadí se za nás, budou moct vychutnávat živou hudbu netradičně – bez pohledu na interprety“ zve na koncert skladeb otce a syna Mozartových Roman Válek, zakladatel a dirigent Czech Ensemble Baroque.

 

St 20. 11. | 19:30 | Katedrála sv. Petra a Pavla Brno
MOZART & MOZART
Slavné Wolfgangovo Requiem a dílo jeho otce Leopolda v katedrále na Petrově

W. A. Mozart: Requiem d moll
L. Mozart: Symfonie

sólisté: M. Böhmová, M. Jägerová, J. Kubín, J. M. Procházka aj.
Czech Ensemble Baroque
dirigent Roman Válek
sbormistryně Tereza Válková

 

Mohlo by vás zajímat


Komentáře. Respektujte prosím pravidla diskuze.

Please Login to comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

  Subscribe  
Upozornit na