Ďagilevovy balety v přímém přenosu z Paříže do kin
Bylo to 18.května 1909, kdy se poprvé veřejně představila Ďagileva společnost Les Ballets russes, a to v pařížském Théatre du Chatelet. Hrál se jednoaktový balet Le pavillon d’Armide, ve kterém v choreografii Michaila Fokina a hudbu Čerepninovu tančili Vera Coralli, Václav Nižinskij a Michail Mordkin. Doplněný byl Poloveckými tanci z Borodinovy opery Kníže Igor, rovněž ve Fokinově choreografii. Výsledek? Les Ballets russes v očích publika doslova triumfovali. Právě tímto večerem se tak započala ve vývoji moderního baletu zcela nová etapa, vyznačující se novým nábojem, originální invencí, energickou tvořivostí a technikou.
Zatímco mladý ruský venkovský aristokrat Sergej Pavlovič Ďagilev byl iniciátorem a hlavním vůdcem společnosti Les Ballets russes, praktickým realizátorem byl hlavně choreograf Michail Fokin. Klíčový úspěch Ďagileva tkví přitom v tom, že dokázal dát dohromady různé umělecké individuality, přesvědčit je a důsledně propojit ve třech hlavních stavebních kamenech moderního baletu – v hudbě, dekorativní malbě a tanci.
Velkým objevem se pro Les Ballets russes stal například Igor Stravinskij, kterému právě jeho spolupráce s Ďagilevem přinesla velké uznání. Prvním Stravinského dílem, které Les Ballets russes uvedli, byl Pták Ohnivák, opět v choreografii Fokinově.
Velkým objevem se pro Les Ballets russes stal například Igor Stravinskij, kterému právě jeho spolupráce s Ďagilevem přinesla velké uznání. Prvním Stravinského dílem, které Les Ballets russes uvedli, byl Pták Ohnivák, opět v choreografii Fokinově.
Návštěvníci vystoupení Les Ballets russes si velmi brzy zvykli, že každý nový titul souboru je něčím originální, ať už to byl například Petruška, Faunovo odpoledne či Svěcení jara.
O kvalitách původních choreografií, scénických výprav a v neposlední řadě hudby netřeba pochybovat, dodnes tituly Les Ballets russes uchvacují při stále nových nastudováních souborů po celém světě další a další generace diváků. Originalita a až neskutečně dokonalá syntéza všech složek přitom i teď doslova bere dech. Stejně tak netřeba pochybovat o kvalitách baletního souboru pařížské Národní opery, který se ve večeru přenášeném do kin představil v premiérovém obsazení, kdy řadu jeho špičkových tanečníků mohou i diváci u nás znát díky baletním záznamům i dokumentům na televiznímu kanálu Mezzo. Těžko přetěžko upřednostňovat jednu ze čtyř uvedených choreografií před těmi zbylými. Kdyby přece jen, moje osobní volba padne na Petrušku a také Fauna. Pochvalu určitě zaslouží i orchestr pařížské opery. Skutečně nádherný večer.
Ballets Russes
Fokine/Nijinski/Massine
Opéra national de Paris
Dirigent: Vello Pähn
premiéra 12.prosince 2009
přímý přenos do kin 22.12.2009
Carl Maria von Weber:
Le Spectre de la Rose
Choreografie: Michail Fokin
Scéna a kostýmy: Léon Bakst
Sólisté Mathias Heymann, Isabelle Ciaravola
Claude Debussy:
L’apres-midi d’un Faune
Choreografie: Václav Nižinský
Scéna a kostýmy: Léon Bakst
Sólisté Nicolas Le Riche, Emilie Cozette
Manuel de Falla:
Le Tricorne
Choreografie: Leonid Mjassin
Scéna a kostýmy: Pablo Picasso
Sólisté Jose Martinez, Marie-Agnes Gillot
Andrea Hill (mezzosoprán)
Igor Stravinskij:
Petruška
Choreografie: Michail Fokin
Scéna a kostýmy: Alexandre Benois
Sólisté Benjamin Pech, Clairemarie Osta, Yann Bridard, Stéphane Phavorin
Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky
[mc4wp_form id="339371"]