Vánoce a Louskáček

„Pociťuji plnou neschopnost hudebně vyjádřit horu cukrovinek“, napsal svému bratrovi Petr Iljič Čajkovskij, když si mu stěžoval, že při psaní hudby k baletu Louskáček má problémy vyjádřit v notách svět sladkostí.
Čajkovského Louskáček k Vánocům neodmyslitelně patří. Děj baletu, který měl premiéru v prosinci 1892 v petrohradském Mariinském divadle, se totiž odehrává právě o nejoblíbenějších svátcích roku. Je v něm nejen vánoční stromek a dárky pod ním, ale také vánoční sen plný sladkých dobrot. Povídka E.T.A.Hoffmanna Louskáček a myší král, podle níž napsal libreto Marius Petipa, byla tehdy velmi populární. Velký vztah k dětem a jeich světu měl i sám Čajkovskij, což dokládá zdaleka nejen jeho Louskáček. První choreografie tohoto baletu, uváděná dodnes, je dílem Lva Ivanova, Petipova žáka.

Za více než sto let od své původní premiéry prošel Louskáček mnoha proměnami, při nichž se u jeho nastudování vystřídala celá plejáda ruských i zahraničních choreografů. V pražském Národním divadle byl tento balet poprvé uveden roku 1908, kdy jej – podle baletních historiků ve značně problematické úpravě – nastudoval Achile Viscusi.

Právě v těchto dnech najdete Čajkovského Louskáčka na programu drtivé většiny baletních souborů kamenných divadel po celém světě. Jeho podob je přitom nepočítaně – od těch ryze klasických, až k úplně moderním. Utkat se s ním odhodlala řada choreografů zvučných i méně známých jmen – jen pár z nich namátkou: George Balanchine, Jurij Grigorovič, Jean-Christoph Maillot, Maurice Béjart, Patrice Bart, John Neumeier…
Rád bych teď ale připomenul jednoho konkrétního Louskáčka, který je mně osobně velmi milý, a kterého si o každých Vánocích pravidelně pouštím. Vlastně nedokážu přesně pojmenovat proč. Ale právě v tom kouzlo baletu či chcete-li tance (ostatně stejně jako každého druhu umění) spočívá, totiž že vás zčista jasna „chytne“ a často pak už v mysli zůstane uložen navždy. Ten „můj“ Louskáček je od Maurice Bejárta, který tuto svou choreografii poprvé uvedl před více než deseti lety, roku 1998 v Turíně. Tady je. Užijte si aspoň následující ukázky:

S použitím publikace Brodská-Vašut: Svět tance a baletu

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

Mohlo by vás zajímat