Laura Aikin: Nejsme povinni dělat to, co se očekává

Americká sopranistka Laura Aikin je další z dlouhé řady po celém světě uznávaných operních umělců, o kterých se toho u nás bohužel moc neví. Laura Aikin je přitom pravidelným hostem operních domů v Berlíně, Vídni či Paříži, neworské Metropolitní opery či Opery v San Franciscu, stejně jako i festivalů v Glyndebourne a Salcburku, a také většiny významných koncertních sálů. Její soprán má rozsah přesahující tři oktávy, její repertoár je nezvykle široký – zahrnuje díla barokních mistrů, role belcantové, ale i dost postav z oper soudobých. Laura Aikin má řadu nahrávek – asi nejznámější je přitom její Konstance v Mozartově Únosu ze serailu, v kontroverzní úpravě režiséra Stefana Herheima, uváděné v rámci salcburského výročního mozartovského projektu M22 před třemi lety. Mimo jiné právě i o moderních režiích, ale pochopitelně taky o vánočních svátcích byl náš rozhovor s Laurou Aikin.

G.F.Händel: Giulio Cesare in Egitto (Drážďany – Cleopatra)
 
Zastihli jsme vás v Drážďanech při zkouškách na novou produkci Händlova Julia Cesara, kde máte roli Kleopatry. Semperova opera – podobně jako i další německá divadla – je přitom známa svými odvážnými, hodně moderními režiemi. V Metropolitní opeře, kde také docela často zpíváte, vystupujete přitom většinou v tradičních, klasických režiích. Co vám je bližší? Čemu osobně dáváte přenost?

Ať už jde o o moderní interpretaci nebo tradiční výklad, důležitý je dobrý režisér, který je hlavním tvůrcem charakteru postav. Jestliže vám nastudování nic vizuálně neříká nebo jsou předváděny jen statické obrazy, pak to vlastně není divadlo. Můžete poslouchat dobrou nahrávku na CD a vše si představovat sami. Emocionální vývoj postav se v inscenaci musí odrážet, stejně jako se odráží v hudbě. Emoce, vyjádřené hlasem, dokonce i syrové nebo nedokonale zazpívané, to všechno má své místo v ucelené interpretaci dramatu. Mně nezáleží na tom, podle jakého vkusu je dílo interpretováno. Příběhy jsou nadčasové.
 
V Salcburku před třemi lety při souborném provedení Mozartových oper snad nejvíc překvapil Únos ze serailu, kdy režisér Herheim přepsal i samotné libreto a byl za to dost kitizován. Vy jste zpívala Konstanci – nevadí vám podobné zásahy?
 
Věřím, že všechno na naší planetě je a mělo by být materiálem pro umělecké vyjádření. Ale pojem “dobrý vkus“ je podle mého názoru absurdní. To, co každý den vnímáte kolem sebe a bez velkého přemýšlení akceptujete, je často horší, než si vůbec dokážete představit. Žádný umělec není povinen dělat něco „tak, jak se očekává“, předvádět to tak. Možná mnohem později, po jakési reflexi, vám neobvyklý umělecký zážitek začne dávat smysl. Já osobně se vždy snažím přijít na to, co se režisér prostřednictvím jednotlivých postav snaží sdělit. To by přece byla ohromná škoda chodit na operu a vidět představení, které je snadno pochopitelné a lehce stravitelné. Problém salcburských nastudování není v samotných režiích, ale v tom, jak jsou propagovány. Možná, kdyby byl zvolen jiný název …. “Die Entführung aus dem Serail/Manželství vám nevoní”? Myslím, že to byla velmi inteligentní show, která vám předhodila spoustu věcí k přemýšlení. Pro některé příliš cynická, pro ostatní hloupá. Pro pár lidí ale určitě brilantní!

Pro nás účinkující to bylo v mnoha ohledech náročné nastudování, jak fyzicky, tak emočně. A naším největším problémem bylo, jak tuhle režii prodat tomu od samého začátku nepřátelsky naladěnému publiku. Je těžké být za takových okolností uvolněný a přesvědčivý. Upřímně řečeno, nemyslím si, že s divadlem by se mělo zacházet jako se svatou relikvií. Ta se časem zapráší, ztratí glanc a je nezajímavá. Hudba je hudba. Musíte zpívat správné noty. Ale dramaticky… Myslím, že Mozartovi by se tahle produkce nejenom líbila, ale že by ho nadmíru pobavila i reakce publika.
H.W.Henze: L’Upupa (Salcburk – Badi’at el-Hosn wal Dschamal)
O.Messiaen: Saint Francois d’Assise (San Francisco – L’Ange)
 
Vedle Händla a Mozarta zpíváte i v moderních operách, třeba Henzeho nebo Messiaena. Jak se vám taková hudba zpívá? Některé vaše kolegyně ji zpívat nechtějí, bojí se, že by si zničily hlas.
 
Vždycky jsem zpívala různorodý repertoár. Používám stejnou techniku a stejný hlas na všechno, co zpívám. O něco více času mi zabere studium soudobých skladeb, ale jinak v tom není žádný rozdíl. Je to otázka nosnosti vašeho hlasu a zvládání dechu. A také toho, že jste si jistý, že když se opřete do svého hlasu ze všech sil, abyste zazpíval všechny předepsané noty, nebudou vás potom bolet hlasivky. To platí pro Bacha stejně jako Berga. Když mi na začátku mé kariéry nabídli moji první Lulu, myslela jsem si, že chtějí zničit můj hlas. Ale pak jsem se ji naučila a uvědomila si, že je jednou z nejkrásnějších rolí, která vám umožňuje zpívat v jedné postavě vlastně celý repertoár. Emoce postavy jsou v tak dokonalé shodě hudbou, že je vlastně zpívání snadné. A hudba je blíže Mozartovým velkým koncertním ariím spíš, než jakémukoliv jinému skladateli. Neumím si to bez ní představit. Berg napsal tuto roli přesně pro můj typ hlasu.
A.Berg: Lulu (Curych)
R.Strauss: Ariadne auf Naxos (Paříž Chatelet/Lyon – Zerbinetta)
 
Na vašich webových stránkách jsou ve fotogalerii na prvních místech zdůrazněny dvě role: Právě Bergova Lulu a Straussova Ariadna. Jsou to snad vaše nejmilejší role? Co na nich máte hlavně ráda?
 
Mám Lulu jako postavu ráda, protože je psychologicky tak složitá a tak krásně vykreslená. Je to nádherná studie dětství, zničeného sexuálním zneužíváním, s následky pro celý další život. A nejvíce fascinující je to, že ti, co se na ní dopustili násilí, jsou součástí jejího života dál! Nikdy jim neutekla! Nevidím ji jako dítě/ženu, ale spíše jako plnokrevnou ženu, která je nesnesitelně dětinská! Opera zkoumá všechny možné podoby nefungující rodiny a sexuálních vztahů. Je to dramatická horská dráha, a proto také tak zábavná!
Zerbinetta je pro mě srdeční záležitost. Je v nějakém jiném dramatu úrodnější půda pro setkání comedie dell’arte a mytologie? Její bolest, lásku, radost cítíme spolu s ní … Ona je ztělesněním lásky a vášně, snů a reality. Z vokálního hlediska je mým splněným snem.
R.Strauss: Die schweigsame Frau (Vídeň Staatsoper – Aminta, M.Schade jako Henry)
J.Strauss: Die Fledermaus (Vídeň Staatsoper – Adele)
 
Právě Lulu vás čeká po vašem nynějším angažmá v Drážďanech – budete ji zpívat v La Scale, a hned potom jedete do Paříže, kde v Bastille budete vystupovat v Hoffmannových povídkách jako Olympia. Nevadí vám takové radikální střídání repertoáru, který vyžaduje i trochu jiný styl zpěvu?
 
Opět… Hlasově v tom nevidím žádný problém. Lulu jde až do vysokého f a má v pařížské scéně 24 vysokých e. Olympia není napsána tak vysoko. Výzvou bude stíhat zkoušky v Paříži a představení v La Scale, jejíž produkce se poté přesouvá do Vídně. Mezi tím mám také několik představení The Infernal Comedy s Johnem Malkovichem na rozličných místech v Evropě. V tomhle kusu zpívám Mozartovy a Haydnovy koncertní árie. Mým jediným problémem bude, že budu muset zvládnout větší fyzické nasazení kvůli cestování.
W.A.Mozart: Die Zauberflöte (New York MET – Königin der Nacht)
W.A.Mozart: Die Zauberflöte (Salcburk – Königin der Nacht)
 
Jaká další vystoupení vás čekají? A jakým směrem se dál bude ubírat výběr vašich rolí?
 

V lednu zpívám Lulu s Danielem Gattim v Curychu – na rozehřátí do La Scaly. Nikdy jsme se neviděli, tak bude zajímavé mít šanci se navzájem poznat, než budeme hozeni do ohně! Potom, v únoru, budu zpívat svoji první Donnu Annu v Budapešti se svým letitým kamarádem Ivanem Fischerem. Kleopatru jsem si opravdu užila a doufám, že se můj hlas bude nadále vyvíjet tímhle směrem a budu moci získat více roli Händla a Mozarta. Ráda bych zpívala Alcinu a Fiordiligi.
J.Offenbach: Les contes d’Hoffmann (Vídeň Staatsoper – Olympia)
L.van Beethoven: Fidelio (Milán La Scala – Marzelline)
 
V Drážďanech zpíváte Kleopatru těsně před i po Vánocích a poslední představení máte až 2.ledna. Jste Američanka, nevadí vám, že budete o svátcích bez svých blízkých?
 
Jsem Američanka, ale žiju v Itálii. To je důvod, proč se moje profesní kariéra odehrává spíše v Evropě . Můj muž, se kterým jsem 16 let, je Miláňan a máme dvě krásné děti, 12 a 5 let. Moje mladší dcera cestuje se mnou, pokud jsem na cestách delší dobu. Byla se mnou celé tři týdny i tady v Drážďanech, a byla téměř na každé zkoušce. Ráda se nechá „odložit“ v divadle, kde je dohromady s mými kolegy. Celá má rodina se ke mně připojí 24. prosince. Velkým překvapením od Ježíška bude letos koťátko… Měli jsme je na dva týdny na seznámení, dřív než si ho vezmeme k sobě. Určitě tady v Drážďanech prožijeme báječné vánoce. Ježíšek je pro ten velký den už objednaný!

Děkujeme za rozhovor a přejeme vše dobré.

 

I vám vše nejlepší!

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

[mc4wp_form id="339371"]

Mohlo by vás zajímat


0 0 votes
Ohodnoťte článek
13 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments