Další dopolední matiné Českého spolku pro komorní hudbu bylo kompletně vyprodané

Dopolední matiné Českého spolku pro komorní hudbu se stále těší oblibě a to zejména u staršího obecenstva. Program lákal na Goldbergovy variace Johanna Sebastiana Bacha, které na cembalo provedl varhaník a profesor Akademie múzických umění Jaroslav Tůma. Precizní techniku a jemný intelektuální přednes odměnil dlouhý potlesk nadšeného publika.

Jaroslav Tůma (foto Jiří Skupien)
Jaroslav Tůma (foto Jiří Skupien)

Poslech Goldbergových variací působí zprvu meditativně, později se posluchač vnoří do spletitých harmonií, které hudbu patřičně obohacují a zároveň i dramatizují. Obsahuje třicet variací, některé z nich jsou přetvořené do kánonu, jiné jsou virtuóznějšího charakteru nebo ve stylu francouzského tance či fugy, triové sonáty a podobně. Okolnosti vzniku tohoto díla se vážou k objednávce hraběte Hermanna Karla von Keyserlinga, který nemohl v noci usnout a proto Bacha požádal o hudbu, která by ho v noci zabavila. Tento příběh není historicky nijak ověřený, pouze se objevil v Bachově životopisu, který vydal v roce 1802 Johann Nikolaus Forkel. Jisté je, že toto Bachovo dílo přitahuje svojí jedinečností a nadčasovostí diváky z celého světa.

Před vystoupením pronesl pan profesor proslov, kde divákům vysvětlil, že u Bachových skladeb nelze moc improvizovat, protože Bach komponoval a vypisoval hudbu téměř do detailu. Dokonce si mohli diváci zvolit, zda chtějí přestávku během koncertu či nikoliv, nicméně volba padla na zachování celistvosti cyklu.

Na úvod zazněla klidná Aria meditativního charakteru, jejíž melodie nebyla příliš uměle zdobená a konec byl proveden ritardandem. Střídmou árii vystřídala variace živějšího tempa, kde se projevila precizní technika cembalisty Jaroslava Tůmy a zvonivý zvuk cembala se díky o stupeň vyšší dynamice rozléhal sálem. Variace plynuly svěže, někdy byly staccatové pasáže zvýrazněné, melancholičtější melodie byly zasněnější. V průběhu hry se zdál být zvuk nástroje mnohem měkčí a znělejší. Publikum bylo velmi soustředěné, jen během větších pauz ticha mezi skladbami využilo k obligátnímu odkašlání, což byla škoda, protože to kazilo celkový zážitek z doznělé hudby. Tempa byla vhodně zvolená, odpovídala obvyklým zvyklostem. Vzestupné sekvence a stupnicovité pasáže byly skvěle zahrané, trylky ve vyšších polohách evokovaly zpěv ptáků. V průběhu tohoto díla působil zvuk vyváženě a bylo možné sledovat mistrovské umění skladby Bachova génia a ponořit se tak do vlastních myšlenek.

Ze snění diváky odvedla třicátá variace, jejíž melodie se jevily slavnostnější a anticipovaly konečnou Arii, která nostalgicky připomněla úvod, i když byla provedena jinou barvou zvuku. Obecenstvo příliš nečekalo a odměnilo umělce za úctyhodný výkon velkým a dlouhým potleskem.

Český spolek pro komorní hudbu – Jaroslav Tůma
12. listopadu 2022, 10:30 hodin
Lichtenštejnský palác – Sál Martinů

Program:
Johann Sebastian Bach – Goldbergovy variace, BWV 988

Účinkující:
Jaroslav Tůma – cembalo

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

[mc4wp_form id="339371"]

Mohlo by vás zajímat


0 0 votes
Ohodnoťte článek
0 Komentáře
Inline Feedbacks
View all comments