Debut Adama Plachetky v Met: Měl bych se sem v příštích letech každoročně vracet

Rozhovor před večerním představením 
První role č
eského basbarytonisty v newyorské Metropolitní opeře: Masetto v Mozartově Donu Giovannim  


Co všechno podpisu vaší první smlouvy s Met předcházelo? Jak dlouhá byla jednání a jak vypadalo předzpívání?

S Met jsme byli v kontaktu už dlouhou dobu. Po prvním předzpívání, tuším v roce 2009, mi řekli, že jsem na ně ještě moc mlád, ale že mě vedou v patrnosti. Od té doby jsme se s managementem občas potkávali na představeních. První nabídku na spolupráci jsem dostal na rok 2013, ale kvůli závazkům ve Vídni jsem ji bohužel nemohl přijmout.

Jak došlo na výběr Masetta? Byly ve hře i jiné role? Jste s touto podobou debutu spokojený?

Masetta mi nabídli poté, co se ukázalo, že nebudu moct přijet na výše zmíněnou produkci. Tehdy se jednalo o Händela, kterého bych si byl zazpíval moc rád. Masetto mi potom přišel trochu jako z nouze ctnost, ale ocenil jsem, že mi nabídli jinou alternativu. Kromě toho jsem s ním začínal ve více domech a posloužil mi jako dobrá startovní plocha.

Vaše první dojmy z Met?

Dobré. Z pár předchozích návštěv jsem měl pocit, že se mi zde bude líbit, a byl jsem napjatý, zda nebudu zklamán. Zatím ten pocit rozhodně nemám.

Nejeden z vašich kolegů si stěžuje na malý počet zkoušek v Met. Jaký je váš názor?

Když se na počet zkoušek podívám z perspektivy Vídně, je jich až až.

Jak přesně zkoušky probíhaly a kolik jich bylo?

Na Giovanniho jsme měli necelé tři týdny, což by se někomu mohlo zdát kvapné, ale třeba ve Vídni by se vše muselo stihnout ve třetinovém až polovičním čase. Zkouší se, jako skoro všude jinde – od pondělí do soboty.

Připravoval s vámi roli nějak zvlášť dirigent Gilbert?

Bylo milým překvapením, že jsme začínali hudebními zkouškami. Tam se ujasnila celková koncepce. Pan dirigent je pilný i co se týká docházky na režijní zkoušky, kde dolaďujeme detaily.

Řada zpěváků si naopak pochvaluje servis, který jim Met v průběhu zkoušek a představení poskytuje, to jak se o ně stará. Jaké jsou vaše postřehy?

Atmosféra je dobrá a je pravda, že počet členů realizačního týmu je nadstandardní, ale v principu bych řekl, že jsou podmínky podobné jako jinde.

Současnou Grandageho inscenaci Giovanniho jste před příchodem do Met znal? Co jí říkáte?

Neznal. Jen jsem o ní slyšel. Michael Grandage režíroval i Figarovu svatbu, kterou jsem zpíval loni v Glyndebourne. Mám z obou inscenací podobný pocit. Jsou vizuálně zajímavé, minimálně vztahově a dějově tradiční a dávají prostor i myšlenkám nových interpretů. Tenhle koktejl je mi sympatický.

Vaše dojmy z obsazení? Jaké to je zpívat po boku takového Giovanniho, jakým je Peter Mattei? Zerliny Kate Lindsay?

Cast se, myslím, sešel pěkně. Zčásti jsou pro mě kolegové noví, zčásti se už známe. Zrovna s Kate i Peterem se známe už nějakou dobu, ale poprvé se potkáváme na jevišti.

Co říkáte akustice Met?

Je úžasná. Čekám, nakolik se změní, až se hlediště naplní. Zatím jsem zpíval jen do prázdného sálu.Pociťujete nějakou výraznější trému než jindy?

Asi není proč. Masetto je jednou z rolí, jež jsem doposud ztvárňoval nejčastěji. Současnou produkci považuji za naše důstojné rozloučení.

Máte v Met svého covera?

Ano. A jako ve správném potravním řetězci zase já coveruji Leporella. Je to můj první kontakt s tímhle partem a zatím mě moc baví.

Cítíte toto jako dosavadní vrchol svojí kariéry? Jaký význam pro vás vůbec Masetto v Met má?

Vnímám to spíše jako odrazový můstek a začátek snad dlouhé spolupráce. Kromě toho nerad definuji milníky a určuji, co je nejdůležitější.

Vyhlídka na další vystoupení v Met?

Nerad prozrazuji předem, protože se může stát ledacos, ale měl bych se sem v příštích letech každoročně vracet. Především v mozartovských rolích.

Co dalšího zásadního vás v nejbližších letech čeká? Ať už co se nových operních domů týče, významných produkcí či nových rolí?

V letošní sezoně Giovanni ve Vídni a Figaro v Salcburku. Kromě toho pár projektů v České republice. Navazujeme na loňské natáčení se Symfonickým orchestrem Českého rozhlasu, na Pražském jaru chystám koncert s mladými pěvci a pak mám recitál na Janáčkově máji. V příští sezoně mě čeká pár nových rolí ve Vídni, jedna nová tady v New Yorku a debuty v Chicagu a Houstonu.

Určitě teď v Met trávíte i večery. Co zajímavého jste zatím měl možnost vidět?

Zatím jsem viděl jen Hoffmannovy povídky, snažím se večery trávit doma. Kromě toho si užívám, že můžu v přímých přenosech sledovat NHL. (smích)

Jste v New Yorku sám nebo s rodinou? Kde bydlíte? Sháněl jste si ubytování sám?

Rodina je tu se mnou, proto se snažím být co nejvíc doma. S ubytováním mi pomohlo divadlo, když jsem tu byl loni se Staatsoper. Chtěl jsem bydlet co nejblíž, protože zima tu dovede být tuhá.

Nejeden z profesních snů se vám už splnil. Jaké jsou další?

Vytrvat a zlepšovat se.

Díky za vaše odpovědi, dnes večer Zlomte vaz!

Vizitka:
Rodák z Prahy Adam Plachetka (1985) je absolventem Pražské konzervatoře a HAMU. Je laureátem řady soutěží, například Mezinárodní pěvecké soutěže Antonína Dvořáka.

Roku 2005 debutoval v Národním divadle v Praze. V následujících letech zde nastudoval postavy jako Don Giovanni, Figaro (Le nozze di Figaro), Nardo (La finta giardiniera), Argante (Rinaldo) a Guglielmo (Così fan tutte).

Od září 2010 je Adam Plachetka stálým členem ansámblu Wiener Staatsoper. Od debutu v roli Schaunarda (La bohème) se zde objevil mimo jiné jako Melisso (Alcina), Don Giovanni, Dulcamara (L’elisir d’amore), Figaro, Guglielmo, Publio (La clemenza di Tito), Mustafá (L`Italiana in Algeri) nebo Alidoro (La Cenerentola).

Jeho závazky čítají Salzburger Festspiele, Seoul Arts Center, Opéra de Nice, Bayerische Staatsoper v Mnichově, Pražské jaro, Théâtre Royal de la Monnaie v Bruselu, Royal Opera House Covent Garden v Londýně, Musikverein ve Vídni, Festpielhaus Baden-Baden, Opéra Comédie Montpellier, Glyndebourne Festival, Deutsche Oper a Deutsche Staatsoper v Berlíně nebo Teatro alla Scala v Miláně.

Adam Plachetka pořídil nahrávky pro Arte, Arthaus Musik, Českou televizi, Český rozhlas, Deutsche Grammophon, Mezzo, Naxos, Orfeo, ORF a Supraphon.

Vystupuje pod taktovkou dirigentů jako Alain Altinoglu, Marco Armiliato, Daniel Barenboim, Ivor Bolton, Bruno Campanella, John Fiore, Asher Fisch, Valery Gergiev, Friedrich Haider, Daniel Harding, Jakub Hrůša, Patrick Lange, Louis Langrée, Marc Minkowski, Riccardo Muti, John Nelson, Tomáš Netopil, Yannick Nézet-Séguin, Robin Ticciati nebo Franz Welser-Möst.

(Zdroj: webové stránky Adama Plachetky)

www.adamplachetka.com

Wolfgang Amadeus Mozart:
Don Giovanni
Dirigent: Alan Gilbert
Režie: Michael Grandage
Režijní nastudování: Louisa Muller
Scéna a kostýmy: Christopher Oram
Světla: Paule Constable
Choreograf: Ben Wright
The Metropolitan Opera Orchestra and Chorus
Howard Watkins (Harpsichord Continuo), David Heiss (Cello Continuo), Joyce Rasmussen Balint (Mandolin Solo)
Premiéra 13.října 2011 The Metropolitan Opera New York
Repríza 4. února 2015
Live – Metropolitan Opera Radio Sirius XM channel 74 / www.metopera.org

Don Giovanni – Peter Mattei
Donna Anna – Elza van den Heever
Don Ottavio – Dmitry Korchak (debut v Met)
Donna Elvira – Emma Bell
Leporello – Luca Pisaroni
Zerlina – Kate Lindsey
Masetto – Adam Plachetka (debut v Met)
Commendatore – James Morris

www.metopera.org

Foto Supraphon, Jonathan Tichler, Ilona Sochorová

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

[mc4wp_form id="339371"]

Mohlo by vás zajímat


0 0 votes
Ohodnoťte článek
1 Komentář
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments