Démonický Dvořák, Brahms a Pavel Haas Quartet
Při odchodu ze včerejšího koncertu jsem byl omámen, jako kdybych požil nějakou drogu, která nemá žádné vedlejší účinky. Nanejvýš lyrická interpretace Pavel Haas Quartet unesla mne i posluchače ve Dvořákově Smyčcovém kvartetu As dur do nádherného letního dne prosté české venkovské krajiny, kde kvetou pole a louky, zpívají ptáci a na blankytné obloze plavou mráčky. Frázování, neuvěřitelně ladná legáta a naprosto ideální zvuková a rytmická soudržnost souboru dala jednomu z nejvíce inspirovaných Dvořákových děl jak Schubertovsky nostalgický charakter, tak podtrhla všechny protimelodie i chromatické ozdoby. Krystalickou krásu hlubokého díkuvzdání, atmosféru útěchy i drama dovedou všichni členové kvarteta podat tak, že posluchač zcela ztrácí podvědomí o složitosti partitury. Poslouchá tak jen krásu.
V Brahmsově Klavírním kvintetu f moll hrají během celého díla klavír i smyčce stejně důležitou roli. Jednota výrazu a konzistentní temná nálada vyjádřená ve všech hlasech partitury byla naprosto ideální. Virtuózní a nanejvýš náročný klavírní part zněl v podání Borise Giltburga přímo ukázkově. Bez jakékoliv násilnosti, přemíry pedalizace, pln jemnosti a téměř smyčcového témbru. Dílo tak vyznělo se šlechtickou urozeností i démonickou dramatičností. Smyčcové nástroje přidaly více portamenta a bylo možno vychutnat všechny motivické detaily, klesající půltóny, střet duol a triol, jakož i téměř slovanskou melodii Adagia. Pouze v krajních větách byl zřetelný určitý klavíristův neklid v místech, kde se soubor s melodií a její krásou mazlil.
Pavel Haas Quartet je souborem zcela mimořádným, jejich interpretace zaujme grácií, barevným rejstříkem a ženskou delikatesou, která převládá. Žádný akcent není hrubý, je tvořen tahem a ne tlakem. Jejich rytmická preciznost dá vzpomenout na anekdotu o skladateli: Když Brahms jednoho dne večer vešel do své oblíbené vídeňské kavárny, kamarád se ho zeptal, jak strávil svůj den. “Pracoval jsem na své symfonii.” řekl. “Ráno jsem přidal osminovou notu a odpoledne jsem ji vyhodil“. Anekdota může být smyšlená, ale věrně odráží Brahmsův pečlivý proces tvorby, který je vidět možná nejlépe v partituře tohoto Klavírního tria f moll a také ve včerejší touze po dokonalosti interpretace.
Hodnocení autora recenze: 95 %
Rudolfinum – Dvořákova síň 8. října 2018
Český spolek pro komorní hudbu
Antonín Dvořák: Smyčcový kvartet As dur, op. 105
Johannes Brahms: Klavírní kvintet f moll, op. 34
Pavel Haas Quartet
Veronika Jarůšková – 1. housle
Marek Zwiebel – 2. housle
Jiří Kabát – viola
Peter Jarůšek – violoncello
Boris Giltburg – klavír
Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky
[mc4wp_form id="339371"]