Opera PLUS
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
  • Více
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Klasika
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Postřehy
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
    • Týden s Tancem
Čtení Design a zvuk: Shenzhen Concert Hall
sdílejte:
Opera PLUSOpera PLUS
Font ResizerAa
Mobilní menu Opera PLus
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
    • Klasika
    • Postřehy
    • Týden s tancem
Napište nám
data-width="" data-height="" data-small-header="false" data-adapt-container-width="true" data-hide-cover="false" data-show-facepile="true">
Opera PLUS
Připojte se k největší komunitě klasické hudby Přihlásit se
Sledujte nás
© Opera PLUS 2025 - Všechna práva vyhrazena
Archivní

Design a zvuk: Shenzhen Concert Hall

Aleš Bráza
Publikováno 17/04/2014
sdílejte:
25 minut čtení
sdílejte:

Při našem putování moderními koncertními síněmi a operními divadly světa jsme se již po několikáté zastavili v Číně. Zůstaňme tam i tentokrát a představme si koncertní budovu ve městě Shenzhen. Shenzhen je jen několik minut jízdy od Hongkongu a byl prvním městem v provincii Guangdong, které se v osmdesátých letech minulého století podílelo na čínském hospodářském zázraku. Z původní rybářské vesnice s méně než třemi tisícovkami obyvatel vyrostla megapole s více než milionem lidí. Mezi architektonické rekordmany města dynamického růstu patří budova shenzenské burzy – která je dvakrát vyšší než Empire State Building.

V roce 1998 vyhrál architekt Arata Isozaki mezinárodní soutěž na stavbu městské koncertní síně a knihovny, dvou částí nově vznikajícího shenzenského kulturního centra. Isozaki umístil třípodlažní budovu Shenzhen Concert Hall (深圳音樂廳) na vyvýšenou platformu a její dvě části rozpoltil jakýmsi „průsmykem“ – průchodem s nelineárně sešikmenými stěnami ze skla a oceli. Jižní část takto rozdělené budovy obsahuje knihovnu, severní pak koncertní sál. Obě části spojuje prosklený průchod právě v místech „průrvy“.Konstrukce budovy působí nesmírně lehce a elegantně, a to jakkoli zapadá do estetiky okolní architektury, vyznačující se sklem jako hlavním vizuálním prvkem vnějších částí budov. Základní přízemní patro budovy je obloženo žulovými deskami a z nich se zvedá neuvěřitelně subtilně působící konstrukce ze skla a oceli. Odlehčeně působí budova nejenom na pozorovatele vnějšku, ale díky prakticky kompletní skleněné fasádě včetně částí střechy a tím dokonalému pronikání denního světla tak působí i uvnitř.Na úrovni ulice a také v prvním nadzemním podlaží jsou v obou částech budovy situovány vstupní foyery – jak u křídla s knihovnou, tak u křídla s koncertním sálem. Při vstupu zaujme kosoúhlá struktura přiznaných ocelových nosníků, které mají u knihovny barvu stříbrnou, v části budovy určené koncertnímu sálu zlatou barvu. Celý prostor je přes obě podlaží protkán samonosnými schodišti a eskalátory, plošinami umožňujícími výhled z výšky dovnitř i ven z budovy prosklenou fasádou. Část foyeru je volně přístupná po celých dvacet čtyři hodin.Koncertní část má 1 680 míst k sezení v takzvaném Symfonickém sále a přestavitelných čtyři sta míst v Divadelním studiu. Samozřejmě k vybavení patří zkušební sály, kavárna a restaurace, pochopitelně s tradiční čínskou kuchyní. Uspořádání Filharmonického sálu je oktagonální s orchestřištěm uprostřed a prosklenou částí, kterou do sálu vstupuje denní světlo. Vlastní orchestřiště má k dispozici třicet šest plošin, kterými je možné pohybovat v horizontálním směru, tak aby se sólisté či sbor mohli umístit v co nejvhodnější výšce odpovídající typu provozované hudby.V sále jsou také umístěny ozvučné a odrazné desky, které jsou zakomponovány do celkové architektury sálu velmi nenápadně. Sál má špičkovou akustiku a většina světových dirigentů či hudebníků si ho vysoce cení. Například Tan Dun o budově prohlašuje, že má nejenom velmi kvalitní akustiku směrem k posluchačům, ale také směrem k interpretům, a že je to i architektonicky velmi povedená budova. Dostavěna byla v roce 2008 nákladem více než dvě stě milionů amerických dolarů.+++===

Foto archiv

TémataArata IsozakiShenzhen Concert Hall
Sdílet článek
Facebook email zkopíruj odkaz vytisknout
sdílejte:
Předchozí článek Národní divadlo uvedlo premiéru České baletní symfonie
Další článek Kostelu v Plzni-Liticích se vrátí varhany
0 0 hlasy
Ohodnoťte článek
Odebírat
Přihlášení
Upozornit na
guest
guest
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Opera PLUSOpera PLUS
Sledujte nás
© 2025 Opera PLUS
wpDiscuz
Vítejte zpět!

Přihlášení k účtu

Username or Email Address
Password

Zapomenuté heslo?

Not a member? Sign Up