Dílo Juraje Filase rozeznělo pošesté Carnegie Hall v podání Ivana Ženatého

Prestižní newyorská koncertní síň Carnegie Hall pošesté uvedla dílo českého skladatele slovenského původu Juraje Filase, konkrétně to byla romance Les adieux pro housle a klavír. Sonátu Filas napsal v roce 2003 pro českého houslistu Ivana Ženatého, který ji v noci na 10. dubna 2019 publiku zahrál spolu s ruským klavíristou Dmitrijem Vorobjevem.
Ivan Ženatý (foto Tomáš Lébr)

Koncert jsem absolvoval se zavřenými očima, odevzdal jsem se krásnému umění,” řekl Filas. Poznamenal, že skutečnost, že se hrálo i jeho dílo, byla už jen bonbonkem večera. “Sál má božskou akustiku, všechno znělo, jak má znít,” dodal. Spokojený po koncertu byl i Ženatý, který se do Carnegie Hall vrátil popáté. “Máme už pozvání na příští rok,” doplnil.

Filasovo dílo naposledy zaznělo v Carnegie Hall v listopadu 2015, kdy sbor Oratorio Society of New York pod vedením dirigenta Kenta Tritlea uvedl rekviem Oratio Spei (Modlitba za naději), které košický rodák věnoval obětem teroristických útoků ve Spojených státech z 11. září 2001.

Ženatý s Vorobjevem v úterý večer místního času (v noci na dnešek SELČ) ve Weillově recitálovém sále, který je jedním ze tří koncertních síní Carnegie Hall, představili i tvorbu českého skladatele Oskara Nedbala, a to Houslovou sonátu op. 9.

Na programu bylo i dílo německého skladatele a jednoho z nejvýraznějších představitelů romantismu Roberta Schumanna (Märchenbilder z roku 1910) a norského hudebního velikána Edvarda Griega (Houslová sonáta č. 3 z roku 1887).

Mohlo by vás zajímat


Komentáře. Respektujte prosím pravidla diskuze.

Please Login to comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

  Subscribe  
Upozornit na